Permalänk
Medlem

31,49 Gb!?

Jag har en Maxtor 6Y200P0 på 200 Gb. Den har jag i en sån här.
När jag ansluter den ser jag den inte i "Den här datorn", men om jag högerklickar på "Den här datorn" och väljer "Hantera" ser jag den. Då står det 31,49 Gb! Vad beror det på? Jag har en rätt ny dator, som ni kan se i signaturen. Min andra dator, som är 4 år gammal, har samma problem.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

På hårddisken så kan man ibland begränsa den till 32GB för kompabilitet hos gamla datorer, det är en jumper som man väljer det med. Kolla detta först.

Det där med att du inte kan hitta den i "Den här datorn" är för att du inte har skapat någon partition på den, dvs datorn hittar den men inget filsystem är "skapat" på den ännu. Detta gör du i diskhantering (dit du kom när du valt Hantera), högerklicka på hårddisken där och ta initiera och/eller skapa partition och följ instruktionerna som kommer upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

Jag har nu hittat den på den här datorn, men det står ändå att det är 31,4 Gb. Det står också att jag inte har USB 2, men det har jag, och jag har SP1 (tror jag). Kolla själva:

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla jumpern som Don_Tomaso säger. Du har med 99,99% säkerhet jumprat den fel och kör den i kompatibilitetsläge då disken "blir" en 32GB-disk.

Och, snälla. PNG eller GIF, inte halvmegsstora bloatade BMPs.. Här är samma bild som PNG i exakt samma kvalitet fast under 3kB stor istället för 554kB.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Ok, jag ska kolla jumpern.

Förlåt för bilden, tänkte mig inte för, jag ska fixa det.

Kan inget om bildformat :(.

Men gahh! Hur ska jag ha jumpern? Här finns lite förslag:
http://service.maxtor.com/rightnow/images/maxtor_quantum%20ju...
Jag ska väl ha slave=ingen jumper alls?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
Jag ska väl ha slave=ingen jumper alls?

Om disken ska sitta som slave så ska du inte ha någon jumper alls. Hur som helst bör du iaf bara ha en jumper som mest oberoende vad du sätter disken som.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Så här är läget: Jag har en Maxtor 6Y080P0 på 80 Gb som systemdisk inuti datorn och den Maxtorn jag har problem med i en "Multiport", som jag skrev om där uppe. Den ska jag mest använda som extralagring. På den där bilden på Maxtors sida står det olika jumper settings. Jag har Style A2.
Jag ska väl inte ha någon jumper alls, eftersom jag ska ha den som Slave. Är det korrekt?

Vad menas med Cable Select?

Xaanin, vad menar du i andra meningen? Jag fick bara en Jumper med disken (som jag tappat bort nu, men det går nog att fixa).

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
Så här är läget: Jag har en Maxtor 6Y080P0 på 80 Gb som systemdisk inuti datorn och den Maxtorn jag har problem med i en "Multiport", som jag skrev om där uppe. Den ska jag mest använda som extralagring. På den där bilden på Maxtors sida står det olika jumper settings. Jag har Style A2.
Jag ska väl inte ha någon jumper alls, eftersom jag ska ha den som Slave. Är det korrekt?

Vad menas med Cable Select?

Xaanin, vad menar du i andra meningen? Jag fick bara en Jumper med disken (som jag tappat bort nu, men det går nog att fixa).

1.Precis du ska inte ha någon jumper i om du ska ha slave i StyleA2.
2.Kabel Val ^^ men jag tror dom menar om du har hdn genom firewire eller usb OBS inte helt säker på den saken!.
3.No comments ^^

Visa signatur

Olen Jumala ja Rafaelin enkeli tulee hakemaan teiät!
Tackar Grillcliff för varningen och det kan du uppfatta hur du vill.

Permalänk
Medlem

Testa att jumpra den som master och se om det fungerar.

Det kanske är så att multiporten inte klarar diskar större än 32GB?

Permalänk
Medlem

cable select

Det innebär att den första hårdisken på kontakt 1 (på kabeln) blir master och hårdisk 2 på kontakt nr 2 blir slave.

Visa signatur

PC: Modekort A7N8x-Deluxe,
processor AMD 2500+, ram 1,3GB, grafik 64mb, hårddisk 320GB. Operativsystem: Windows xp pro. Övrigt: En väldigt tyst dator, jag kan till och med höra min bildskärm surra.

Permalänk
Medlem

nja...Cable Select låter IDE-kanalen bestämma förhållanden master/slave...(båda enheterna ska vara jumprade Cable Select ISF)
Bara förtydligande...:)

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Hedersmedlem

IDE-enheter kopplade till dator via externa USB/Firewire-kabinett bör byglas som Master eller Standalone då interfacet i kabinettet omvandlar signalen och datorns interna IDE-interface inte alls är inblandat. Jag har kört 2 externa parallellt,en HD och en CD-brännare, bägge byglade som Master, fungerade perfekt.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Ok, jag får väl testa att bygla den som master då. Men jag måste först skaffa en bygel... Men de går väl att köpa i datoraffärer.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!