Guide enkel och billig föratt dela er internet anslutning

Permalänk
Medlem

Guide enkel och billig föratt dela er internet anslutning

Här kommer min Guide enkel och billig föratt dela er internet anslutning .
Det bara behövs 3 nätvrekkort och en korsat tp kabel. Och du behöver inte alls mata in IP nr , windowsxp intenetdelning guide gör all för dig enkelt. TCP protocoll används.
Enda nackdelen är bara att huvud datorn måste vara påslagen föratt den andra datorn ska komma ut
på internet. Genom en router kan denna undvikas.

ok nu till min Guide:
Så här delade jag min intenet anslutning mellan min dator P4 och andra dator PIII

På min dator P4 finns redan adsl scream installerad med ett netgear nätverkkort.
Jag köpte en billig realtek nätverkkort till och stoppade in i pci platsen. Nu har jag 2 nätverkkort på min
P4 dator som ska vara som servern.

Den dator som ska kopplas till min P4 hade redan 3com nätverkkort inbyggd så jag behövde inte köpa
en för den.

Jag kopllade en 10 meter korsad tp cat5 kabel mellan min P4 dators Realtek nätverkkort och andra
änden till den andra datorn PIII 3com nätverkort.

1.Körde Guiden "Network setup wizard" på min P4 huvud datorn under
kontrolpanelen ----> Network Connections
Följ anvisningarna och Välj Denna dator kopplas direct till internet och andra datorer på min nätverk
kopplar till interne genom denna dator.
När du trycker på nästa välj din nätverkort som har din adls abonnemang installerad .
Glöm ej att skapa ett diskett guide efter denna för att använda på klint dator senare.När du får frågan.
Nu är Huvud dator P4 är konfigugerad. windowsxp anger alla ip adresser genom denna guide automatisk.
2.Nästa steg blir att du konfigurerar klint dator jag använde disketten intenetdelning guiden skapade på
huvud datorn och stopade i klint dator PIII
öpnna disketten i den här dator eller i utforskaren 3.5 tum diskett A och kör Guiden netstup.exe som
finns på disketten. nu guiden konfiguerar ip adresserna för denna dator med du behöver inte mata in något.

Allt klart nu har du delat anslutningen och kan surfa på båda datorena,

------------------------------------------------------------------
Så här ser ut mina ip inställningar för båda datorna efter jag konfigurerade genom internetdelning guiden:
du begöver inte mata in de här winxp guiden gör alla för dig automatisk,

På Huvud datorm min P4
ip: 192.168.0.1
subnet mask: 255.255.255.0
alla andra blankt.
------------------------------------------------------------------
På klient datorn PIII som kopllar till internet genom min huvud dator
ip: 192.168.0.87
subnet mask: 255.255.255.0
Deafult gateway: 192.168.0.1
DSN server: 192.168.0.1
------------------------------------------------------------------

Till sist du kan dela dina filer mellan båda datorena det finns en mapp i windowsxp redan delat
heter "Shared Documents" du kan se det i utförskaren explorer där kan du stoppa in dina filer du vill dela
eller se på andra datorn i dit nätverk.
Föratt öpnna och se de i den andra dator bara öppna utforkaren gå till "My Network Places" där kan du se
dina delade mappar och öpnna de..
För säkerhet dela inte hela din hårddisk använd denna "Shared Documents" bara.

Glöm inte get ett namn för dina datorer snabb tangent win+pause kommer du till system egenskaper
under computer name tabb ange ett namn för din dator och ha samma worksgrop på alla dina datorer
gör denna för båda datorerna.

slut .
Denna guide passar för att dela internet anslutningen mellan 2 datorer om du vill ansluta fler kan du använda router.

Tips länkar: hittade denna länk inställningar för delad Internet-anslutning
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=%2Fdirectory%2...

http://w1.857.telia.com/~u85710476/docs/adsl23se.html
http://w1.857.telia.com/~u85710476/docs/pchw32se.html <-- skillnaden mellan korsad och rak kabel
http://www.kjelloco.se/artiklar/natverk/
http://www.pchemma.se/content/drpc.jsp?q=750&s=40

Permalänk

Nice.
Höll på på samma sätt förut tills jag sket i allt och gjorde som resten av sverige och införskaffade en DL-604.

I mitt fall 500Kr fattigare och 1000 färre problem.

Men det är ju kul att pyssla också.

Visa signatur

Jadu. Det var bättre förr.

Permalänk
Medlem

det finns många som har problem med att använda router och swich ...
så min guide passar bra för de som vill slippa problem med routher all sådan.
enklaste metoden att dela anslutningen mellan 2 datorer och enda nackdelen är huvuddator måste vara påslagen.

Permalänk

Jodå jag vet såväl vad som krävs för att det skall fungera.
Imho så är det enklare med en route från början.
Men den som vill kan ju koppla ihop datorerna med fler nätverkskort.

Visa signatur

Jadu. Det var bättre förr.

Permalänk
Medlem

En stor nackdel är att om någon använder huvuddatorn...och den hänger sig eller crashar....bryts nätet även för den andra datorn.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

Men som sagt så är det en billig idee och den fungerar rätt så bra också. Förutom om routern inte fungerar som den ska. Dvs huvuddatorn.

Visa signatur

Jadu. Det var bättre förr.

Permalänk
Medlem

måste bara skriva ett tack! Jag har suttit här och försökt få min delade anslutning att funka.. men utan lycka. tills nu. och nu tänker jag.. givetvis var det så enkelt men tack ändå!

/zachie

Visa signatur

F-D Define R3-Svart Intel Core i5 2500K 3,3GHz MSI P67A-C45 REV B3 Corsair 8GB (4x2048MB) 1333MHz@1600 1,5V MSI Radeon HD6950 2GB Hårddisk: OS-Disk, 120GB SSD Intel 510 XtraHDD 500GB Samsung Spinpoint F3 Optiarc AD-7260S DVD±RW Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk Acer TFT 22" P226HQ LED Corsair TX 650W V2 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Varför har du skrivit att det skall användas 3 nätverkskort för? Eller är det bara felskrivning? Sedan går det även utmärkt att använda flera datorer för att ta del utav anslutningen. Det är bara att koppla alla datorer till en switch/Hub och be alla datorer att ställa in att ta emot IP nummer via DHCP. Att använda en diskett på klientdatorerna är dessutom onödigt då XP i sin grundinställning använder DHCP.
Dock är det som sagt alltid bättre med en router. En bra sådan kostar inte mer än runt 400 spänn idag och de är dessutom i regel enklare att använda än en Windows PC som agerar server när det gäller att forwarda portar, brandväggar etc.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk

Själv så får min Win2k Server agera router. Fungerar faktiskt smärtfritt, och eftersom den alltid står på så har jag samma IP hela tiden och blir framförallt inte utloggad av Telia.. Bara att koppla in vilken dator som helst på switchen och köra:-) En jobbig detalj är dock att det inte verkar gå att ange en range med portar som man vill forwarda (Routing and remote access)..