Hur installera windows med SATA disk utan floppydrive?

Permalänk
Medlem

Hur installera windows med SATA disk utan floppydrive?

Hejssan...

stort problem: windows wil ju drivisarna för SATA hårddiskarna då man kör installationsprogrammet. Windows kräver att få en floppy, så hur i helssike ska jag göra när jag inte har nån floppydrive och inte heller har tillgång till någon sådan?

Tacksam för svar!

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk
Medlem

Säker på att windows måste ha drivrutinerna? På en del moderkort så måste man enabla s-ata i BIOS innan det fungerar, kolla i din moderkorts manual hur man gör det

Visa signatur

Intel 3,2ghz Shuttle sb62g2 1st 10000rpm Sata 39gb(wd) 1st 250gb maxtor extern 1st 300gb maxtor extern asus radeon 9800xt 256mb (5st 200gb seagate +120gb maxtor i servern)

Permalänk
Medlem

Du får låna en floppy helt enkelt.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

joo... gav efter och köpte en floppy för 9.90 (eur)... Det känns dock lite töntigt!

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk
Medlem

usbminne kanske var ett alternativ ?

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Eller så lägger man in drivrutinerna på windows skivan.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Eller så lägger man in drivrutinerna på windows skivan.

Jag har aldrig läst att någon har fått det att funka

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Det som jag tycker är dåligt när man instalerar os på en sata är att man verkligen behöver en floppy.

Går inte med något annat.

Permalänk
Medlem

jag förstår inte detta...

jag installerade inga drivrutiner på min SATA disk i min shuttle - det fungerade iallafall

men när väl OS:et var inne , då la jag in alla drivare till moderkortet

annard fungerar usb jättebra att boota från till shuttle så jag kör med det ibland

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Citat:

Det som jag tycker är dåligt när man instalerar os på en sata är att man verkligen behöver en floppy.

Går inte med något annat.

Min funkade när jag körde med XP MED SP1 integrerat. Då hittade XP snällt min SATA HD utan att välja F6 för att köra drivisarna via Floppyn. XP UTAN SP1 behövde dock ha en floppy med SATA Drivisarna men inte XP med SP1.

/bobby_digital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk
Medlem

Alla sata drivrutiner finns inte på sp1 det är bara vissa.

Permalänk

När jag trycker på F6 under XP-installationen så händer det inget... men senare när man ska installera XP så hittar den inte min Hitachi SATA-disk. Man kan välja att stoppa in en floppy med drivrutiner. Ska jag ladda hem drivrutiner från Hitachis hemsida eller?

Visa signatur

[Respect Ma Authoritaaa]
Intel P4 2.8 GHz @ 3.2 GHz, Abit AI-7 moderkort, 512 MB PC3200 Dual Channel DDR, Sapphire Radeon 9600XT Fireblade Edition, 160 GB S-ATA Hitachi Desktar

Permalänk
Medlem

ladda ner drivruitnerna, lägg in de på en floppy. Sen ha disketten med drivrutinerna i samtidigt som du trycker på F6.

Permalänk

Ok tack poppen. Men med drivrutiner menar du då hårddiskens?

Visa signatur

[Respect Ma Authoritaaa]
Intel P4 2.8 GHz @ 3.2 GHz, Abit AI-7 moderkort, 512 MB PC3200 Dual Channel DDR, Sapphire Radeon 9600XT Fireblade Edition, 160 GB S-ATA Hitachi Desktar

Permalänk
Medlem

Drivrutinerna för SATA-kontrollerna på moderkortet.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

jag undrar om det går att att instalera en sata disk utan att använda en disket
när man instalerar om windows xp pro.
för jag har ett problem där min diskettinhet inte funkar så bra.

Permalänk

http://www.nforcershq.com/forum/viewtopic.php?t=8892 på denna läk finns en guide som fungerar byt bara ut sata drivrutinen till den du har på moderkoret.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
jag förstår inte detta...

jag installerade inga drivrutiner på min SATA disk i min shuttle - det fungerade iallafall

men när väl OS:et var inne , då la jag in alla drivare till moderkortet

annard fungerar usb jättebra att boota från till shuttle så jag kör med det ibland

Samma med min Shuttle, men nu när jag kollar så ligger Serial ATA-kontrollern under IDE ATA-kontroller i enhetshanteraren, så den kanske emulerar någon form av PATA-tjosan för att alla operativsystem ska hitta det. Både Windows XP utan SP och med SP2 hittade min SATA-disk.

Permalänk
Medlem

Skojar ni eller? Ska man seriöst behöva köpa en floppy för att kunna installera windows på en S-ATA-disk? Ojoj, blir nog en P-ATA istället...

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

kunne installera min raptor utan nån floppy. den fråga inget iaf o nu funkar den utmärkt

Permalänk

Ska du köra S-ATA i Raid behövs oftast en drivrutin, men ett moderkort med S-ATA behöver väl ingen S-ATA drivrutin för en HDD ? XP Hittar den väl automatiskt precis som vanligt?

Visa signatur

Dell 2405 ;P + Shuttle SN25P, 3700+ San diego, 1GB XMS Pro, 6800GT (VF700Cu), 1 x WD Raptor 74GB, 1 x WD 200GB, 1 x Hitachi 250GB, DVD-R NEC 1300A. Kan någon dra ner värmen i min burk?

Permalänk
Medlem

Kör systemet på en av mina 3 s-ata diskar. Ingen drivrutiner behövdes vid installationen eller senare i Windows. Den tredje jag satte in för några dagar sen sattes i raid ensammen och behövde då drivrutiner i Windows för att kunna formatera den osv

Permalänk
Medlem

Bra att ni lugnar mig, har beställt en S-ATA nu

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

Jag behövde använda en diskett med drivrutiner när jag köpte min raptor, annars hittade inte datorn disken.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Kan jag få får slinka in med en fråga som säkert är idiotisk, men jag vill gärna bli helt övertygad om detta..

Om man ska installera Windows på en S-ata disk och sen har 2 st andra hårdiskar inkopplade på det gamla viset IDE..

Ska man då bygla över båda dessa till slave, eller kan man fortfarande låta en stå som master där också ?!

Får hem en Raptor imorrn så jag skulle gärna vilja komma igång med installationen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goffy
Om man ska installera Windows på en S-ata disk och sen har 2 st andra hårdiskar inkopplade på det gamla viset IDE..

Ska man då bygla över båda dessa till slave, eller kan man fortfarande låta en stå som master där också ?!

Det spelar ingen roll om de är strappade som master eller slave eftersom detta bara avgör deras placering på den IDE-kanalen de sitter på. Har du t.ex. 2st IDE diskar på en IDE-kanal så måste ju ena vara master och den andra slave för att det skall funka.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wizard
Det spelar ingen roll om de är strappade som master eller slave eftersom detta bara avgör deras placering på den IDE-kanalen de sitter på. Har du t.ex. 2st IDE diskar på en IDE-kanal så måste ju ena vara master och den andra slave för att det skall funka.

Eller så väljer man cable select på båda diskarna så slipper man bry sig om vad som ska vara master och slave.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem

I tidernas begynnelse... Ungefär då moderkortstillverkare köpte in SATA-kontrollerkretsar och placerade dem på moderkortet, på PCI-bussen, så var folk tvugna såklart att ha drivrutiner till dessa kort, alltid. Drivrutinerna fanns inte på windowsskivan men har tydligen (?) kommit med i senare service pack om de slipstreamas, eller om man integrerar drivrutinerna själva. Annars återstår bara att ha en förbredd diskett med sig.
När SATA-blev mer utbrett och byggdes in i sydbryggan (eller motsvarande) och blev en "naitive" komponent så gick det bättre att installera utan någon extra drivrutin under installationen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hundforarn
Ska du köra S-ATA i Raid behövs oftast en drivrutin, men ett moderkort med S-ATA behöver väl ingen S-ATA drivrutin för en HDD ? XP Hittar den väl automatiskt precis som vanligt?

Och är det som jag inte är helt säker på, men antar du tänker på att SATA-fungerar normalt i moderkortet men måste ha drivrutin för att kunna fungera som en raid-krets. Mja beror på (som jag beskrev ovan).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Så kan jag beställa en S-ata och bara sätta i? Jag flummade bara igenom tråden lite snabbt ;)..

Tänkte bara, har inte installerat några sata drivisar tidigare, har tre st IDE3.5 i och är i behov av mer hårddisk Då jag inte har någon mer IDE plats över så funderar jag på sata, men som sagt, jag har ingen floppy, har ingen lust att formatera datorn heller för den delen så min undran är

Behöver jag formatera win för att använda hårddisken (Alltså så jag installerar drivisarna i windows installationen?) Ps så har jag ett MSI K8N NEO2 Platinum , nForce3 250 ULTRA. Läste något om att någon bara satte i den och så fungerade, men är lite fundersam om den personen redan installerat drivrutinerna?

Tack / Pelle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
I tidernas begynnelse... Ungefär då moderkortstillverkare köpte in SATA-kontrollerkretsar och placerade dem på moderkortet, på PCI-bussen, så var folk tvugna såklart att ha drivrutiner till dessa kort, alltid. Drivrutinerna fanns inte på windowsskivan men har tydligen (?) kommit med i senare service pack om de slipstreamas, eller om man integrerar drivrutinerna själva. Annars återstår bara att ha en förbredd diskett med sig.
När SATA-blev mer utbrett och byggdes in i sydbryggan (eller motsvarande) och blev en "naitive" komponent så gick det bättre att installera utan någon extra drivrutin under installationen.

Det behöver inte vara direkt gamla chipset för att det inte ska gå att installera på en SATA-disk, grannen kopplade in (eller rättare sagt jag gjorde det åt han) en maxtor DM 10 SATA på sitt Abit AV8 Pro (eller nåt i den stilen) iaf ett S754 mobo med VIA K8T800 Pro chipset och den vägrade hitta SATA disken under windows install. Jag köpte samtigt en likadan disk, satt den i mitt NF4 mobo och installerade med samma windows skiva.

Tack till alla i tråden föresten, nu vet jag varför det inte gick att installera win

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB