Installation av ny SATA disk

Permalänk
Medlem

Installation av ny SATA disk

Om jag vill installera XP på en ny SATA disk.

Har ett Abit IS7-E2 moderkort.
Hur går jag tillväga.

Ska jag ha nå drivrutiner eller hittar biosen den själv.

Hjälp mig snälla!!!

Visa signatur

Ha en bra dag!!!!

Permalänk
Medlem

Dra hem drivis från mobo tillverkaren, spar den på en floppy.
(Kanske inte behövs, men är ju bra i fall det behövs)
Börja där efter installera. Datorn säger till om den vill ha en floppy med drivisen.
Har du flera diskar i datorn så måste du ändra i BIOS.
då får du välja SATA som disk 1

Visa signatur

Pentium 2.8Ghz (Bus 960Mhz) @3.36 Ghz, P4C800 deluxe, 2 x 512Mb Gail pc 4400 Dual, Radeon 9800 pro 128Mb. 405/350 , 3X 80 Gb Western Digital XL Caviar 8Mb cache. Maxtor SATA 200G. 6455p 3Dmark03

Permalänk

Vad är Mobo? Och jag har också problem med min SATA-disk. Har ett Epox 4B2A/+ moderkort. Det är en Hitachi Deskstar. Jag har ett kontrollerkort också eftersom mitt moderkort (läs inköpt 2001) stödjer inte SATA. Bara IDE och ATA.

När jag ska installera XP på disken står det att den inte hittar någon disk och att om man vill installera måste man ha en disk från tillverkaren. Men en sådan fick jag inte.

Visa signatur

[Respect Ma Authoritaaa]
Intel P4 2.8 GHz @ 3.2 GHz, Abit AI-7 moderkort, 512 MB PC3200 Dual Channel DDR, Sapphire Radeon 9600XT Fireblade Edition, 160 GB S-ATA Hitachi Desktar

Permalänk
Medlem

Mobo = Modekort ?

Permalänk

Jaha! Jag trodde det var någon typ av moderkort.

Visa signatur

[Respect Ma Authoritaaa]
Intel P4 2.8 GHz @ 3.2 GHz, Abit AI-7 moderkort, 512 MB PC3200 Dual Channel DDR, Sapphire Radeon 9600XT Fireblade Edition, 160 GB S-ATA Hitachi Desktar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frozen-Metroid
Vad är Mobo? Och jag har också problem med min SATA-disk. Har ett Epox 4B2A/+ moderkort. Det är en Hitachi Deskstar. Jag har ett kontrollerkort också eftersom mitt moderkort (läs inköpt 2001) stödjer inte SATA. Bara IDE och ATA.

När jag ska installera XP på disken står det att den inte hittar någon disk och att om man vill installera måste man ha en disk från tillverkaren. Men en sådan fick jag inte.

Gå till Moderkortstillverkaren sida och ladda hem Drivisen (Den disk som du behöver)
Sen sparar du det på en floppy disk genom att använda dej av "make disc" som ligger i det du laddat hem... bara att klicka på den så för den över det som behövs till din floppy disk .

Visa signatur

Pentium 2.8Ghz (Bus 960Mhz) @3.36 Ghz, P4C800 deluxe, 2 x 512Mb Gail pc 4400 Dual, Radeon 9800 pro 128Mb. 405/350 , 3X 80 Gb Western Digital XL Caviar 8Mb cache. Maxtor SATA 200G. 6455p 3Dmark03