Permalänk
Medlem

Pentium M - vanliga socket 478?

Är det någon som försökt sig på ett vanligt socket 478 kort och en pentium M 478? Vad skiljer förutom Vcore och kanske att bios blir lite mongo på CPU:n? Det är väl ändå samma frontsidebuss-arch? typ gamla hederliga AGTL+? Sjysst det vore med en Pentium-M 1.8G med en towerfläns utan fläkt.. ett vanligt ddr-bräde, något moddat grafikkort och en tyst disk.. eller en klientburk bootad över nät...

Visa signatur

Du tror att du kan.
Du tror att du vet.
Jag HATAR newbies.

Permalänk
Avstängd

Den finns inte i sockel 478-format. Och bussen är nog inte densamma heller. Eftersom Pentium M bygger på P3, det gör inte P4. Så arkitekturerna är helt olika.
Kanske har dom mot förmodan uppgraderat Pentium Ms bussystem till att motsvara P4. Men, det hjälper ändå inte när dom är på olika socklar.
Går helt enkelt inte.

EDIT: Trodde at Banias hade samma sockel som Dothan. Jaja, där ser man.
Men jag tror nog att någon testat redan. Men har du pengar så försök.

Permalänk
Medlem

Fel. Banias är en socket 478.. Dothan är en socket 479.. Men dothan är ointressant för närvarande. Och det är samma buss. Det är fortfarande en AGTL+ buss.. P4 och p3 använder samma buss-system... Nej inte samma som i "titta jag är mongoloid, jag tror att 800MHz quad pumped inte är samma buss som en singlepumped 133-buss..". Det är samma buss. EOD.

Visa signatur

Du tror att du kan.
Du tror att du vet.
Jag HATAR newbies.

Permalänk
Medlem

Det är samma bus som till Wiliamette, dvs 100x4 MHz. Vad jag förstår så måste man ha ett moderkort med stöd för Pentium M. Det är nog smart att vänta in Intels nya chipset till bärbara som släpps i höst. Dessa kommer ha PCI-X, 533 MHz bus och SATA.

Jag är också sugen på att bygga en ultra tyst stationär med Pentium M. Har en bärbar med Pentium M 1.4 GHz som jag är väldigt imponerad av.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319