ibook prestanda jemfort med pc-laptop?

Permalänk
Medlem

ibook prestanda jemfort med pc-laptop?

Haj

Har tenkt ett lengre tag pa att inskaffa en ibook.
skulle vilja att erfarna macare hjelper mig med att fa en bild av en ibooks prestanda jemfort med en pc-laptop.

en g3 800mhz ibook med 256ram motsvarar ungefer vad i pc-verlden?
vad vinner man pa att investera i en g4 istellet for en g3?
var hittar man begagnade macar?

Tack

Visa signatur

Så, då har jag äntligen mappat om mina tangenter så att jag nu använder mig av å, ä och ö i mina inlägg, hoppas att det uppskattas....

Permalänk
Medlem

mactorget.nu

Med så lite RAM kommer du inte att få bra prestanda på någon plattform.

Jämförelse mellan G3 och G4:
http://www.barefeats.com/pb17.html

Jag kör själv på en G3 på 700MHz och tycker att prestandan är helt tillfredställande för att inte säga utmärkt på senaste OSX, men om du kör mycket benchmarking-program kan du förmodligen få aningen högre prestanda på en bärbar PC.

Min rekommendation är att du provar en iBook och jämför med en PC, förmodligen kommer kvalitetskänslan och det direkt överlägsna och genomtänkta hantverket att övertyga dig. Det har i vart fall övertygat mig.

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag en iBook G4/800/640m. Har aldrig upplevt den som seg eller ens att den har swappat. Trivs finfint med burken och använder den minst lika mycket som min desktopburk (2.8ghz p4, radeonkort, gnome osv).

Har ett par vänner med p4m 2.2ghz pc laptops, dessa kör win2k och det tar sjukligt lång tid att göra saker på dem. Att boota tar väl 2-3 minuter bara det.

Använder burken till programmering/surf/mail/musik/film och sånt. Ska väl tillägga att jag kör linux på den iofs, OSX verkade väldigt trevligt och flöt på fint men jag trivs mer i evilwm och "äkta" GNU-miljö.

Permalänk
Medlem

Re: ibook prestanda jemfort med pc-laptop?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av liquido

en g3 800mhz ibook med 256ram motsvarar ungefer vad i pc-verlden?
vad vinner man pa att investera i en g4 istellet for en g3?
var hittar man begagnade macar?

Tack

Den största skillnaden mellan G3 och G4 är ju att den senare har stöd för Altivec. Altivec är ungefär som SSE för Pentium-datorer, alltså gör att vissa operaterationer kan utföras pararellt i processorn. Främst används det till att öka hastigheten på filtren i Photoshop (en av anledningarna till att Mac alltid vinner Photoshop-benchmarken) eller uppspelningen av filmer.

Visa signatur

Väskan: Apple PowerBook 12" 1,33GHz 768Mb RAM 80GB HDD
Skrivbordet: P4 2,4GHz, 768 Mb RAM, 120GB HDD, Radeon 9600
Jeansfickan: iPod Mini - SonyEricsson T68i

Permalänk
Medlem

Jag tycker min G4/1Ghz/512Mb powaHbook går hyfsat. Kör senaste OSX på den. Håller på o vänjer mig vid OSX än så länge. Kan tycka att dom 2,5H batteritid man får ut ur den på 'normalanvänding' är lite klent mot min förra laptop, en Dell Inspiron med dubbla batterier (12H användning). Plus att den blir rejält varm ....

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluffis
Jag tycker min G4/1Ghz/512Mb powaHbook går hyfsat. Kör senaste OSX på den. Håller på o vänjer mig vid OSX än så länge. Kan tycka att dom 2,5H batteritid man får ut ur den på 'normalanvänding' är lite klent mot min förra laptop, en Dell Inspiron med dubbla batterier (12H användning). Plus att den blir rejält varm ....

2,5timmar, vilken laptop är det du har? Jag har 4timmar normalanvändande på min pb.

Permalänk
Medlem

Re: Re: ibook prestanda jemfort med pc-laptop?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bmb
Den största skillnaden mellan G3 och G4 är ju att den senare har stöd för Altivec. Altivec är ungefär som SSE för Pentium-datorer, alltså gör att vissa operaterationer kan utföras pararellt i processorn. Främst används det till att öka hastigheten på filtren i Photoshop (en av anledningarna till att Mac alltid vinner Photoshop-benchmarken) eller uppspelningen av filmer.

Samt när man rippar skivor i iTunes...

Permalänk
Medlem

En g3 är idagens läge riktigt slö...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
2,5timmar, vilken laptop är det du har? Jag har 4timmar normalanvändande på min pb.

Jag får ut 3 timmar när bluetooth och airport är avstängt. Det är mest bildskärmen som drar ström.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Jag får ut 3 timmar när bluetooth och airport är avstängt. Det är mest bildskärmen som drar ström.

Jag kör nästan alltid med Wlan på när jag kör på batteri, sitter oftast och surfar, när jag inte använder wlan använder jag blåtand. Drar ner bildskärmen till mellan 4 och 7 "rutor" när jag kör på batteri...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icy
En g3 är idagens läge riktigt slö...

Definitivt inte. De går alldeles utmärkt att använda till mail/surf/programmering etc. Det är mest bild och videobehandling de inte räcker till riktigt.

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Medlem
Citat:

2,5timmar, vilken laptop är det du har? Jag har 4timmar normalanvändande på min pb

En Powerbook G4,1ghz,17" ws, radeon 9800 kort... tror det är mycket Mozilla Firefox som snor kräm. Den har lite problem med vissa siter med java o dynga så cpun går tungt då.

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icy
En g3 är idagens läge riktigt slö...

Beror på vad man skall ha G3'an till...

Edit: Jag har en PPC 9500 med G3 kort på okänt anal MHz hemma. Skall återkomma när jag fått fart på den.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Han frågade alltså om vad en g3 skulle motsvara i pc världen. Om inte jag har helt fel nu så är mac på g5, en g5:a håller nästan jämna steg med en något sådär modernare p4.

En g4 som finns i deras notebooks är alltså en generation äldre (det har väll inte kommit g5 till bärbara ännu va?). Det betyder alltså att en g4 är som en äldre pc.

Detta betyder att en g3 är som en duktigt gammal PC. Runt en 400-700mhz ungefär, det är iaf min gissning...

Sen är kanske argumentet att "för att surfa och kolla mailen så funakr den perfekt". Guess what!, en bärbar pc med win98 kan också göra det. Idag får man en sådan för nån hundralapp antagligen.

Permalänk
Medlem

icy: har du överhuvudtaget koll på hur snabb en G5'a är egentligen ?

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem

http://www.barefeats.com/g5op.html

1 är lika sen vinner opteron 2, detta av 5 möjliga. Sen vinner opteron alla spel testerna...

Jag har läst andra tester också, men inte direkt några länkar.

http://www.digitalproducer.com/articles/viewarticle.jsp?id=25...

Denna visar dock att det är rätt så jämnt mellan de två, sen att g4:an var en del långsammare än g5:an..

Då kan ju jag fråga om DU vet hur snabb en G5:a är?

Permalänk
Medlem

Opteron är väl fortfarande en AMD ?

Citat:

Om inte jag har helt fel nu så är mac på g5, en g5:a håller nästan jämna steg med en något sådär modernare p4.

Min 1ghz G4 är väl bara 3ggr så snabb som polarens P4 , 2.x Ghz, i ren beräkningskraft, mätt med dnetc.
Den barfeats mätningen visade väl 3-2 till G5'an i alla fall.

P4'orna är mig veterligen betydligt slöare än Amd's motsvarigheter.
P4 'orna är inte 64bitars.

Däremot vet jag att Dual opterons är i samma klass om dual G5'a. Spel är inte intressant om man bara ser till cpu prestanda ? då är väl bara mips antalet plus antalet simultana jobb som är intressant.

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk

Fast hmmm, iBook finns ju som G4 sedan ett rätt långt tag tillbaks nu. Så att prata om G3 som att det finns i Apples nya maskiner känns ganska dystert.

Eller vill trådskaparen köpa en begagnad iBook?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icy
Detta betyder att en g3 är som en duktigt gammal PC. Runt en 400-700mhz ungefär, det är iaf min gissning...

Sen är kanske argumentet att "för att surfa och kolla mailen så funakr den perfekt". Guess what!, en bärbar pc med win98 kan också göra det. Idag får man en sådan för nån hundralapp antagligen.

Det är just bara din gissning, och den har väldigt lite med verkligheten att göra då du är van vid Windows. Guess What, en P3 på 1Ghz är riktigt mycket slöare med Win XP än med Win 98. En iBook G3 är ruskigt mycket snabbare i 10.3 än i 10.0. Därav den största skillnaden.

Jag kör Photoshop på min gamla G3, och nej det är inte snabbt. Däremot är det _mycket_ snabbare än på vår stationära P4 på 2,4GHz, familjens utan tvekan långsammaste dator trots att den på pappret har bäst prestanda.

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Medlem

En G3 iBook är en mycket trevlig bärbar om man vill köra linux och ha en surfdator.
Äger en G4 iBook och kör debian på den, fungerar mycket bra även om sleepmode på g4orna är i utvecklingsstadiet. På G3orna funkar allt, även wifi. Skitfin liten burk och med linux går det fort.

Permalänk
Medlem

[OffT]
Benchmark-nördar:

Gamer-nörd:
Jag får X poäng i 3dMark

Mac-nörd:
Jag kan köra superfiltret på X sekunder i Photoshop

Linux-nörd:
Jag kan kompilera kärnan på X sekunder

[OnT]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av liquido
Haj

Har tenkt ett lengre tag pa att inskaffa en ibook.
skulle vilja att erfarna macare hjelper mig med att fa en bild av en ibooks prestanda jemfort med en pc-laptop.

en g3 800mhz ibook med 256ram motsvarar ungefer vad i pc-verlden?
vad vinner man pa att investera i en g4 istellet for en g3?
var hittar man begagnade macar?

Tack

Omöjligt att säga vad en G3 har för motsvarande PC-cpu, den är nog lika snabb på att kompilera kod med GCC som en Pentium III i samma frekvens, medans den kanske är snabbare på att köra vissa multimedia-aplikationer och kanske långsammare på att köra flyttalsberäkningar.
En G4 är nyare och snabbare så vill du ha en snabbare cpu, köp en dator med G4 istället för G3.

nem:
eeh, är Photoshop verkligen så mycket snabbare på din G3:a än din P4:a?

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

http://www.lowendmac.com/ppc/g3c.shtml

G3:an kom alltså 1999, det är nu 2004. Dator industrin går frammåt, det är väll ganska ofta man hör att det är en av de industrierna som går snabbast frammåt.

http://www.thetechzone.com/reviews/cpu/p3_450.shtml

Intel Pentium3 släpptes maj 1999.

Den ena måhända vara snababre än den andra på det ena eller det andra. Men kom inte o säg att g3:an har en chans mot en p4, lol.

Permalänk
Medlem

p4'an är bland det slöast Intel cpu'erna jag sett på länge faktiskt. Ingen kan övertyga mig om att dom är kvicka. Alla P4 baserad maskiner jag kört på, allt från hemmabyggen till scsi baserade workstations från dom större leverantörerna, har känts slöa. Vi lirade Quake3 på gamla mac G3, stationära, med ljusår högre upplösning än vad som kunde åstadkommas med dåvarande intelmaskiner så jag tipppar på att dom fortfarande hänger med rätt bra. Och vid samma klockfrekvens får p4'an spö av vilken icke intel cpu som helst.

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icy
http://www.lowendmac.com/ppc/g3c.shtml

G3:an kom alltså 1999, det är nu 2004. Dator industrin går frammåt, det är väll ganska ofta man hör att det är en av de industrierna som går snabbast frammåt.

http://www.thetechzone.com/reviews/cpu/p3_450.shtml

Intel Pentium3 släpptes maj 1999.

Den ena måhända vara snababre än den andra på det ena eller det andra. Men kom inte o säg att g3:an har en chans mot en p4, lol.

Way Off Topic:
Och med det vill du på något sätt påskynda att P4 är mycket bättre än PIII???

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av houze
nem:
eeh, är Photoshop verkligen så mycket snabbare på din G3:a än din P4:a?

Jo, utan tvekan. Men det beror inte på processorn utan på att Windows har segat ihop totalt.

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk

iBook är nog den macen vi säljer mest av på jobb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nem
Jo, utan tvekan. Men det beror inte på processorn utan på att Windows har segat ihop totalt.

Det är jag väldigt tveksam till, det skulle betyda att windows använder 50-70% av all tillgänglig cpu-tid och photoshop får resterande 30-50 %, om räknar med att p4:an på 2.4 GHz är c:a 100-200 % snabbare än en g3 på 800 MHz.
Att MacOSX är snabbt kan jag mycket väl tänka mig och att Windows är långsamt men att det skulle äta upp 50-70 % av cpu-tiden stämmer inte, på en hyffsat modern cpu så drar windows c:a 1 % av cpu-tiden om ens det.
Sen är photoshop inte det bästa programmet att jämföra med då det innehåller en del cpu-specifika optimeringar, jämför då istället något annat program, som t.ex. Mozilla.

Och om du menar att MacOSX är mycket snabbare än Windows så skriv det då, istället för att skriva att en G3 är snabbare än en P4, det är ju som att säga att en traktor är snabbare än en ferrari och mena när man kör i skogen.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av houze
Och om du menar att MacOSX är mycket snabbare än Windows så skriv det då, istället för att skriva att en G3 är snabbare än en P4, det är ju som att säga att en traktor är snabbare än en ferrari och mena när man kör i skogen.

Jag vet inte varför, och jag bryr mig faktiskt inte. Det enda jag kan göra är att konstatera att vår P4 på 2,4Ghz med 0,5GB Ram som borde piska skiten ur alla andra datorer i huset är mycket segare att använda än min lilla iBook G3. Det gäller inte bara i PS utan i samtliga program.

Som sagt vet jag inte varför. Men det är så.

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Medlem

"p4'an är bland det slöast Intel cpu'erna jag sett på länge faktiskt"

Jag gilllar inte Intel och jag håller med om att AMD:s (och apples) processorer är mycket mer effektiva än Intels, men att säga Pentium4, Intels flagskepp, är en av deras slöaste processorer är väl lite överdrivet....

Permalänk
Medlem

Exakt. Pentium4 är inte en effektiv CPU. AMDs skapelser är mycket effektivare. Är det inte så att Intels senaste CPUer är läskigt varma?

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE