Permalänk
Medlem

Hjälp mig ta bort "ful-kod"..

http://www.stenungsundsbud.com

Har gjort den i "what you see is what you get" - crap.
Är inte fullt så helhaj på kod och chefen vill bara ha något någolunda informativt.
Men jag skulle vilja ha bort fulkod om det finns någon sådan..
..vilket jag inte tvivlar på iof.

Så, hjälp mig gärna!

Här är en länk till den gamla sidan om ni vill roa er, jag skämdes och
erbjöd mig göra den ovan nämnda sidan.
http://user.tninet.se/~ums021n/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hah, den gamla var ju fin

Permalänk
Medlem

Såg lite saker som är fula ja
Du har två script-taggar, lägg ihop dem. Sen har du en </p> EFTER </body> vilket inte är så tjäckt.
Du har ingen !DOCTYPE på sidan så den kan inte valideras och <base target kanske är lite onödigt?

Sen förstår jag inte varför du laggt allt i ett table när du ändå har det i en div. Skippa tables och lite anti-aliasing på loggan så skulle jag anställa er
Den riktiga fulkoden var kanske att du använt id på div-lagren utan att ha några id färdiga?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Såg lite saker som är fula ja
Du har två script-taggar, lägg ihop dem. Sen har du en </p> EFTER </body> vilket inte är så tjäckt.
Du har ingen !DOCTYPE på sidan så den kan inte valideras och <base target kanske är lite onödigt?

Sen förstår jag inte varför du laggt allt i ett table när du ändå har det i en div. Skippa tables och lite anti-aliasing på loggan så skulle jag anställa er
Den riktiga fulkoden var kanske att du använt id på div-lagren utan att ha några id färdiga?

.. det var inte så lite nej..
Du läser koden som matrix eller??

Saken är den att jag kopierar friskt från gamla saker jag lånat lite här och där..
..oftast blir koden inte så snygg, men det fungerar..

edit:
"Den riktiga fulkoden var kanske att du använt id på div-lagren utan att ha några id färdiga? "

Njea.. egentligen inte.. det där är var elendiga frontpage envisas med att trycka dit.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är ett under att sidan visas över huvud taget :).

Du använder många stycken (<p>) men du avslutar dem bara på ett ställe, och det är mellan sluttaggen på body och html =P.

Och sen skulle jag nog köra på en lite bredare sida...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Är ett under att sidan visas över huvud taget :).

Du använder många stycken (<p>) men du avslutar dem bara på ett ställe, och det är mellan sluttaggen på body och html =P.

Och sen skulle jag nog köra på en lite bredare sida...

.. hehe.. lite fixat.. testar på lite bredare som du sa.. Huvudsaken är att det fungerar
på dom gamla datorerna på jobbet så chefen blir glad.. (dvs 1024 * 768)..

Visa signatur
Permalänk

Re: Hjälp mig ta bort &quot;ful-kod&quot;..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekstam
Hjälp mig ta bort "ful-kod"

1) Öppna valfri fil med kod.

2) Tryck ned Ctrl- och A-tangenten samtidigt.

3) Tryck på Delete.

4) Stäng filen, på frågan om du vill spara ändringarna - klicka "Ja".

Tänk på att man helst skall filtrera ful-koden innan man använder den.

...

Alltså, seriöst, ett par tips:

- Intendera (eller hur sjutton det stavas)

- Validera XHTML 1.0

Ta dig den tiden det tar, det är värt det.

Permalänk
Medlem

Annars kanske du kan testa Tidy, ett program som städar HTML-kod. Har aldrig använt det men det kanske är värt ett försök.

Permalänk
Medlem

Damn förvirrande kod där.
Håller på och lär mig att skriva fin XHTML 1.0 Strict + CSS, så jag gör ett försök med att städa upp lite på den där sidan och dumpa alla tables.

Visa signatur

Je suis Napoleon!
Heh-heh-heh. No, seriously, I'm not.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hjälp mig ta bort &amp;quot;ful-kod&amp;quot;..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fdpelli
Alltså, seriöst, ett par tips:

- Intendera (eller hur sjutton det stavas)

- Validera XHTML 1.0

Kan skriva mycket fin kod utan att validera XHTML 1.0 så steg 2 kan ses sig ganska onödigt också.

Permalänk
Medlem

Var ju inte så farligt: http://oelajt.se/dump/stenungsund/
CSSen _borde_ validera, men jag kommer inte åt CSS-validatorn så det vet man aldrig. Hur som helst, jag la alla IE-specifika scrollbar-*-saker i "* html body" som bara IE borde kolla på, och resten av CSSen borde vara korrekt.

Copyright-saken visste jag inte hur jag skulle positionera den på samma sätt som du gjort utan massa fulkod så den slängde jag ner i hörnet istället.

Edit: Glömde iofs att fixa IE 5.x-hack, så jag vete fan hur bra den ser ut där...

Visa signatur

Je suis Napoleon!
Heh-heh-heh. No, seriously, I'm not.

Permalänk
Medlem

-Vart finns vi?

-Jo, däråt!

Var finns vi är väl mer korrekt, eller? Förlåt för att jag är så petig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kloppe
Var ju inte så farligt: http://oelajt.se/dump/stenungsund/
CSSen _borde_ validera, men jag kommer inte åt CSS-validatorn så det vet man aldrig. Hur som helst, jag la alla IE-specifika scrollbar-*-saker i "* html body" som bara IE borde kolla på, och resten av CSSen borde vara korrekt.

Copyright-saken visste jag inte hur jag skulle positionera den på samma sätt som du gjort utan massa fulkod så den slängde jag ner i hörnet istället.

Edit: Glömde iofs att fixa IE 5.x-hack, så jag vete fan hur bra den ser ut där...

åhh, fy fa fint!
Snor allt och utgår från din kod istället.. ok?

TACK!

Min ser juh ut som skräp med alla tabeller och jox..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av codefreak
-Vart finns vi?

-Jo, däråt!

Var finns vi är väl mer korrekt, eller? Förlåt för att jag är så petig.

Så.. Skall nog lägga till den gamla kart-varianten sedan också, så man slipper lämna sidan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekstam
åhh, fy fa fint!
Snor allt och utgår från din kod istället.. ok?

TACK!

Min ser juh ut som skräp med alla tabeller och jox..

Visst.
Fast sen var det ju det här med royalties...

Visa signatur

Je suis Napoleon!
Heh-heh-heh. No, seriously, I'm not.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kloppe
Visst.
Fast sen var det ju det här med royalties...

Vem kopierade vem?

ok, kolla koden på "index".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Haha, sött.

Kan meddela att CSS:en inte validerar förresten (verkar som om validatorn kollar allt som inte är utkommenterat, vilket den iofs borde också) så bryr du dig om sånt så får du ta bort alla scrollbar-*-color och det. Sen får du kolla http://www.info.com.ph/~etan/w3pantheon/style/modifiedsbmh.ht... och fixa det som behövs där om du bryr dig om IE5.x-användare, vilket du nog borde göra för en företagssida.

Visa signatur

Je suis Napoleon!
Heh-heh-heh. No, seriously, I'm not.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kloppe
Haha, sött.

Kan meddela att CSS:en inte validerar förresten (verkar som om validatorn kollar allt som inte är utkommenterat, vilket den iofs borde också) så bryr du dig om sånt så får du ta bort alla scrollbar-*-color och det. Sen får du kolla http://www.info.com.ph/~etan/w3pantheon/style/modifiedsbmh.ht... och fixa det som behövs där om du bryr dig om IE5.x-användare, vilket du nog borde göra för en företagssida.

.. skall försöka sätta mig in i det där.. Du skall ha HEMSKT mycket tack!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Np

Visa signatur

Je suis Napoleon!
Heh-heh-heh. No, seriously, I'm not.

Permalänk
Medlem

Sådär, efter några veckors pulande och med stor hjälp utav Kloppe och er andra så är detta resultatet.
Är det någonting som ni tycker saknas, skall ändras eller så. Tveka inte, säg.

http://www.stenungsundsbud.com

Tack!

Peter @ stenungsundsbud

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Javascriptet på fordonssidan fungerar inte i IE. Annars ser det finemang ut!

Permalänk
Medlem

Sidan är som ett snepp upp åt vänster på fordonssidan och nedåt i Firefox (om det där gick att förstå).

Visa signatur

No Tomorrow

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piggymon
Sidan är som ett snepp upp åt vänster på fordonssidan och nedåt i Firefox (om det där gick att förstå).

Det är bara för att Firefox börjar visa scrollbaren då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Javascriptet på fordonssidan fungerar inte i IE. Annars ser det finemang ut!

Fungerar inte javascriptet? Sitter själv med IE och har inga som helst problem. ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hm... Det är nog bara min dator som har blivit skum, går jag in i About så står det inge version eller Cipher strength, och så fungerar inte Ok-knappen där heller.