Mitt första projekt: "Det smarta DVD-stället" färdigt! (bilder)

Permalänk

Mitt första projekt: "Det smarta DVD-stället" färdigt! (bilder)

Nu har jag äntligen blivit klar med mitt första datorrelaterade slöjdprojekt någonsin! Det smarta DVD-stället!

Tog mig ett helt år av slöjdlektioner att göra. Typ 3 månader planering. I grund och botten är det ett vanligt DVD-ställ, men det smarta är den ultimata åtkomstmekanismen.

I bakstycket sitter fjäder stål. På framsidan har jag två helgängade stänger, som hakar sitter på. När man trycker in en DVD, så åker hakarna automatiskt in och den sitter på plats. Sen, när man vill ha ut en specifik DVD, är det bara att lossa hakarna och den flyger ut

Muttrar är mellan hakarna för att ta upp tomma ytor, och de är målade med självlysande färg! Svingrymt i mörkret, men av nån anledning vägrar kameran se det.

Stället rymmer 20 DVD:er. Så, vad tycks? Säg er ärliga mening om mitt första project!

Här är en film som visar hur enkelt allt är (1,5 MB .MOV) http://www.angelfire.com/weird2/mandrill

Visa signatur

VD för Glowpad UF

Permalänk
Avstängd

Häftigt! Kom du på idén själv?

Permalänk

Jopp! Helt själv. Faktiskt nästan stolt över det :D. Några i klassen tycker jag borde sälja iden till nåt företag.

Förresten, Mod_mannen. Hur gjorde du dina glowpads? Vet knappt nåt om moddning, men det verkar rätt grymt

Visa signatur

VD för Glowpad UF

Permalänk
Medlem

Finns redan cd/dvd ställ med utfjädrande mekanism, bara det att du trycker in fodralet och sen ner bakom en liten kant. När du sedan vill ha skivan trycker du upp den och den flyger ut av en plastfjäder bakom.

Detta är dock smartare än din ide eftersom man kan göra det enkelt och snabbt med en hand.

Men du ska ha mssa kreds för klurighet, bra jobbat.

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk

Man kan göra det med en hand också, den högra är till som "säkerhet", ifall den vänstra lossnar, vilket ändå inte brukar hända. Problemet var ju också att jag inte hade tillgång till plast på träslöjden

[edit]Gjorde en ny mini film nu, som visar hur allt går till. Är på ca. 1,5 MB. Där ser man rätt tydligt att allt funkar helt utmärkt även om man bara använder en hake, och en hand.[/edit]

Visa signatur

VD för Glowpad UF

Permalänk
Medlem

Snyggt! Kan du inte lägga upp filmen nånstans?

Visa signatur

/ Tobbe

Permalänk

Jo, ska lägga upp den alldeles strax, URL:en kommer inom minuter.

Just det, glömde säga att hakarna åker in automatiskt när man stoppar in en DVD. Provade att helt enkelt skita i de högra hakarna och öppnade upp dem så bara de vänstra höll i, funkade till och med bättre

Här är filmen! http://www.angelfire.com/weird2/mandrill

Visa signatur

VD för Glowpad UF

Permalänk
Avstängd

Apropå glowpads så finns det en guide på www.metku.net som visar ganska tydligt hur man kan gå till väga för att tillverka en.

Permalänk

Tack! Hmm, inte så många inlägg som jag hade hoppats på

Visa signatur

VD för Glowpad UF

Permalänk
Medlem

Riktigt bra, skulle själv behöva en sådan.

Permalänk

Inget nytt precis:p Mitt inbyggda cd-ställ på mitt 6 år gamla skrivbord har en liknande funktion, fast enligt mig mycket skönare. När man trycker in cd-fodralen så finns der fjäderliknande saker längst bak. När hela fodralet är inne så går det ner 1mm och sitter kvar. När man sen ska ta ut skivan så snuddar man bara vid fodralet så hoppar det ut:D

Men ditt var rätt tufft gjort också, även om det kanske tog lite onödigt lång tid att planera:p

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Måste bara säga att det är asgrymt, och alla där man trycker på fodralet och det hoppar ut är inte alls lika grymma, mycket coolare med en fet tryck-öh... vad den nu kallas

Permalänk

Jo, jag vet Äkta känsla med FETA hakar. Även om jag lika gärna kunde gjort dem millimeter små

Citat:

Inget nytt precis Mitt inbyggda cd-ställ på mitt 6 år gamla skrivbord har en liknande funktion, fast enligt mig mycket skönare. När man trycker in cd-fodralen så finns der fjäderliknande saker längst bak. När hela fodralet är inne så går det ner 1mm och sitter kvar. När man sen ska ta ut skivan så snuddar man bara vid fodralet så hoppar det ut

Kanske det, men hur många CD/DVD ställ har det på helgängade, självlysande stänger?

[edit] Förresten, Mr. Bravo, vad gör du om du råkar få handen över CD-skivorna/ramlar på CD-stället, åker hela skiten ut samtidigt då eller? [/edit]

Visa signatur

VD för Glowpad UF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MandrillHaren
Jo, jag vet Äkta känsla med FETA hakar. Även om jag lika gärna kunde gjort dem millimeter små

Kanske det, men hur många CD/DVD ställ har det på helgängade, självlysande stänger?

[edit] Förresten, Mr. Bravo, vad gör du om du råkar få handen över CD-skivorna/ramlar på CD-stället, åker hela skiten ut samtidigt då eller? [/edit]

Muhahhaa du har en point där Snyggt jobbat iaf, alltid kul med lite nytänkande

Visa signatur

Vattenkylt GF2MX 175/166 @ 263/225

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt jobbat!
Som flera andra redan påpekat är dock idén redan gammal, hade ett sånt CD-ställ när jag var liten...
Men det är ändå ett rikigt snyggt bygge och du ska ha cred för att du klurat ut funktionen och fått den att funka praktiskt också!

Permalänk

bra idé.....
men ack så fult ihopskruvat det var...varför muttrar?eller vad det nu är:)

Visa signatur

I play you out like a rubics cube

Permalänk
Medlem

coolt bygge fan

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaRcotize
bra idé.....
men ack så fult ihopskruvat det var...varför muttrar?eller vad det nu är:)

Muttrar, eftersom stängerna var helgängade. Tyckte det passade perfekt. Förresten, vilka här tycker att jag borde skrapa bort den självlysande färgen från muttrarna och istället polera dem? Det är ju så gott som aldrig mörkt här uppe i umeå nu...

Visa signatur

VD för Glowpad UF

Permalänk
Permalänk
Medlem

har inte läst hela tråden men är det bara jag som tycker "låsbitarna" är ojämna o olika storlekar? kan ju bara vara jag som är så trött att jag ser vad jag vill se...

gj annars

Visa signatur

Äktenskapet är det enda kriget där man sover med fienden...

Permalänk

haha, alltid kul med folk som är seriösa på slöjden (jag var det då inte)
finfint

Permalänk
Medlem

håller med ajV.. tycker att hakarna verkar stå åt alla håll och kanter och inte verkar vara lika stora.

Permalänk

Alla är lika stora, problemet är bara att alla fjädrar inte är böjda på exakt samma ställe.

Visa signatur

VD för Glowpad UF

Permalänk
Medlem

Vad ahr du för betyg i slöjd

Visa signatur

Dator1: Amd 2800+ 2,2GHz || 2*512Ddr || 2*160Gb S-ata (raid 0) || Radeon 9800se @ pro || 3dmark 03= 6258
Filserver: Dual p2 2*450Mhz || 4*128ecc sd ram || Maxtor ultra ata adapter || 200+160+80+80=520Gb ||
Mitt htpc projekt: [B]At --> "atx" [/B] lanrouter: [B]Lite plåt lite router [/B]

Permalänk
Medlem

riktigt fin! men varför sitter inte "flarparna" i en rak linje? du borde laggt ner mer tid på det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dj Funky
Vad ahr du för betyg i slöjd

VG med FETA MVG tendenser. Går i åttan. Blir typ den första på skolan som nånsin fått MVG i slöjd. Vår lärare är stenhård, men grym

RasmusB: Jag hade INGEN tid, hann precis färdigt det, plus att jag jobbade hemma, på elevens val och på två av paralellklassens lektioner

Visa signatur

VD för Glowpad UF

Permalänk

20 dvds e kanske lite klent endå...

Permalänk

fan asså!!! coolt.... men som sagt iden i sig e väl inte ny men de e ju en egen design o du lär ju fått klura en del för å få de o funka.... snyggt va de me! de e allti lika kul när nån verkligen gör nåt här på forumet i stället för å bara klaga på alla andra!

Visa signatur

All you need is love!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
20 dvds e kanske lite klent endå...

Du, inse TID det hade tagit med fler. Hade planerat med 30 från början, men min slöjdlärare sa helt enkelt att jag aldrig skulle hinna. Det hade han rätt i.

Visa signatur

VD för Glowpad UF