Permalänk

Mini-ITX system

Jag tänkte bygga en riktigt liten dator, med Mini-ITX formfaktor. Jag vill komma riktigt billigt undan, så jag försökte plocka ihop ett enkelt paket. Det ska drivas av ett 180W nätaggregat.

Mini-ITX-paketet:

- Via Epia V8000, inbyggt VGA, Ljudkort och LAN, 1019:-
- 40GB Hitachi Deskstar 7K250 7200RPM, 584:-
- 128MB SDR No-Name, 275:-
- Sony CDR 52X Bulk, 175:-
- Diskettstation, 0:-
- Mini-ITX chassi 180W, 0:-

Vad tycks? Ska jag byta ut något eller ser det bra ut? Det ska inte vara något prestandamonster, utan den ska bara surfas på.

Permalänk
Medlem

Du borde ha 256 i minne om du ska köra windows 2000 eller XP. Klart att det funkar med 128 men lika bra att köpa 256 då det inte är mycket dyrare. Om du ska kolla på filmer är M-versionerna av Epia-korten att föredra då de har bättre grafikkort och inbyggd mpeg2-dekoder.

Permalänk

lite mer RAM, usch jag blir rädd för snabba cd-rommer de låter så förskräckligt.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk

håller med oc master jay på båda punkterna ock kaufmann.

varför inte köpa ett matx istället? tycker det är bättre att få stoppa in lösa delar, men ifall du bara skall ha det till ordbehandling så är det aldeles utmärkt, fungerar dock till film, men lite knapert med minne.

satsa på det dyrare itx kortet samt 256 ram åtminstone så klarar du dig defenitivt.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Förvisso en V-modell och förvisso har du redan en diskettdrive, men om jag vore du skulle jag skippa diskettstationen helt. Har du den på ett lokalt LAN skulle jag också skippa cdr-drivern (och bara koppla in en temporärt vid installation) och istället "låna en" från en annan burk i nätverket vid behov. På så sätt slipper du ha så tungt nätagg utan kan klara dig med nåt mycket mycket mindre.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com