Permalänk
Medlem

Tjenaa. . Jag funderar på att köpa en Shuttle. . För jag behöver en ny kraftig dator. . Men ändå väldigt smidig då jag reser 97 mil genom sverige 12 gånger om året. .

Funderar nu på ifall dessa är väldigt högljudda ?

Kan man bygga in vattenkylning ?

Och,Eller tystare fläktar `?

Tacksam för svar

Visa signatur

Datornörd: Ooja !

Permalänk
Medlem

Funderar nu på ifall dessa är väldigt högljudda ?

Kan man bygga in vattenkylning ?

Och,Eller tystare fläktar `?

svar !

Ja
Ja
Ja

Permalänk
Medlem

jao du kan bygga in vattenkylning jag gjorde det.
http://www.berusad.com/barebone/shuttle/

btw kylningen är till salu.. icq 17635610 om du är intresserad

Visa signatur

Gigabyte GA-X38-DQ6, Quad 6600@3,6Ghz (9x400), 2GB PC8500@1280Mhz (2x640Mhz), 1.5TB Hdd (3x500 WD), 2x Raptor 74GB Raid 0, 2 st Sapphire HD2900 Pro i CROSSFIRE, Antec 850W PSU, Lian Li PC1000 Plus, 3dmark 06:17188, 3dmark 05:23598.

Permalänk
Medlem

ZeonZ: Kanooon ;D. . Tack för svaren

Quick: Du vet jag att det funkar. Och har då bevis ;D .. Tackar. .
Mjaa. . Vet inte om jag skall köpa en sådan just nu .. I och med att jag ännu inte köpt Shuttln ens.

Men... Är ju hyfsad nybörjare inom detta område så undrar ifall Vattenkylningen som går att bygga in i Shuttlen kyler det mesta så man slipper ha en massa högljudda fläktar. . Och dom man bara MÅSTE ha kan man väl byta ut till tystare ?

Visa signatur

Datornörd: Ooja !

Permalänk
Medlem

visst kan du bygga in komplett vattenkylning,
och alla fläktar går att byta till tystare men akta dig då för att klocka..

Visa signatur

Gigabyte GA-X38-DQ6, Quad 6600@3,6Ghz (9x400), 2GB PC8500@1280Mhz (2x640Mhz), 1.5TB Hdd (3x500 WD), 2x Raptor 74GB Raid 0, 2 st Sapphire HD2900 Pro i CROSSFIRE, Antec 850W PSU, Lian Li PC1000 Plus, 3dmark 06:17188, 3dmark 05:23598.

Permalänk
Medlem

Kanoon ;D. . Nu blir jag super glad. .
Men behöver man verkligen alla fläktar kvar efter vattenkylning ?
Klocka. .Hmm . .Nej Det tror jag att jag kan klara mig ifrån då jag köper den original med en 3.06:a.. Jag har ju tidiagare klarat mig på en 2.0:a såå .;D

Visa signatur

Datornörd: Ooja !

Permalänk
Medlem

du behöver bara ha kvar fläktarna i nätdelen om du vill köra vattenkylt..

Visa signatur

Gigabyte GA-X38-DQ6, Quad 6600@3,6Ghz (9x400), 2GB PC8500@1280Mhz (2x640Mhz), 1.5TB Hdd (3x500 WD), 2x Raptor 74GB Raid 0, 2 st Sapphire HD2900 Pro i CROSSFIRE, Antec 850W PSU, Lian Li PC1000 Plus, 3dmark 06:17188, 3dmark 05:23598.

Permalänk
Medlem

Fasen ;D. . Dte är ju den som låter mest . . Hur kan man lösa det tro ? Förutom ljuddämpningsmattor. .:P

Visa signatur

Datornörd: Ooja !

Permalänk
Medlem

man kan ta upp ett nytt hål i nätaggets långsida och montera en 80mm fläkt samtidigt som man rycker bort den störande 40mm fläkten

nackdelen blir då att man måste ta upp ett hål i locket på högersidan men vad gör det (jag har inte gjort det, jag kör utan lock)

eller så vänder man på nätagget 180 grader så att strömsladden hamnar ovanför fläkt-utblåset och detta gör att 80mm fläkten hamnar på insidan istället

tror simon_m gjorde något liknande...

EDIT

hittade en bild på hans galleri
http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=161

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Hmm .. Kanske blir så.. .. Vet ej riktigt ännu .. aja. . jag får sde. .Tackar o BOxkar för hjälpen ..

Visa signatur

Datornörd: Ooja !

Permalänk

Någon som vet nått ställe på näte där man enbart kan köpa själva Mobo'n till Shuttle barebone...? Kan även tänka mig beställa från USA

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Vet någon var man kan köpa Silent x nätagget till shuttle lådor. Eller ett externt med alla snabb fästen för kablarna som behövs till det...

Eller har någon här en bättre lösning till tystare nätdel. Jag har betställt vatten kylning till den. men jag vill ha bort ljudet från nät delen...

Fabian

Visa signatur

MSI K8N NEO4 F, nForce4/AMD Athlon 64 3800+/Corsair Value S. PC3200/PowerColor Radeon X850XT 256MB/Samsung SpinPoint P120S 200GB SATA2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frajja
http://us.shuttle.com/shop.asp?cat_id=22

Okej hade ju funkat bra om dom ville leverera utanför USA och Canada...:(

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk

Nu blir jag riktigt less på detta kör en Sn45g med ett nytt silentX 250w psu +ett Powercolor ATI9700AIW o jag kan fan inte starta burken detta graffekortet verkar ju dra tokmycket ström eller är det nåt fel på kortet ,har kört med ett externt 350w psu innan jag fick hem SilentX psu:n o det har funkat prefa nån som har nån idè hur jag skall få bukt med detta eller det är bara o skrota AIW kortet o skaffa ett vanligt 9700 pro eller9800 pro kort för att man skall få skiten att fungera?

Permalänk
Medlem

det är troligen så att du inte får tilräckligt med ström från ditt silentX

behåll ditt externa nätagg om det fungerar om du inte vill byta grafikkort till de du nämner

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Jag funderar lite på att tysta ner min shuttle (sb61g2) och har redan kollat in silentX agget.
Iaf, grafikkortet är det som låter mest, ett Asus Radeon 9600XT. antar att passivt är den enda lösningen, men vi ni nån som passar någolunda? eller måste jag såga upp sidan.
Sen har jag även sett att vissa klipper bort och sliper fläkthålen på baksidan. tjänar man på det?

Permalänk
Medlem

någon som vet när Shuttles skärmar släpps i sverige??

disken > ja du tjänar lite på det.. både i ljud och temp jag orkade inte köpa ett Silentx nätagg så ja stoppade i en ADDA Silent fläkt på 14db i mitt .. o de funkar fint blev tystare ska ner till tyskland snart och hämta lite Noiseblocker fläktar sen om någon är intresserad..

Visa signatur

MS k8n Neo2 Platinum, AMD 64 3000+ 2x256mb Corsair XMS pc3200, Gf4Ti4800, WD200gb-IDE, NEC 3500 DVD-R, bla bla bla bla.. o nå mer skräp i en hypad låda (not)

Permalänk
Medlem

Nu har jag lessnat på tjutet från nät agget och fläkten för prollen..Jag köpte (silentx agget) och (Zalman reserator 1) och jag måste säga att jag blev mycket glad då jag monterade dit allt.
Tjutet från agget försvann och prollen går ca 15 grader kallare + att ljudet halverades direkt. Jag har nu 23 grader varmt i rummet och tempen på prollen ligger stadigt på 28-30 grader..

Men vad ska man använda för vatten kylning på grafik kortet.. Jag har ett Leadteck Fx 5950 ultra 256 DDR och det är ju flänsar på båda sidorna på kortet ????? Jag har nästan förstått at jag måste modda om burken för att få dit vatten kylningt ...och vad ska man sätta för kylning på minnena på kortet..

Jag har läst tråden 2 ggr och jag har inte sett någon som har moddat om ett kort som jag har nu...Har ni nått råd så skriv gärna en rad

Visa signatur

MSI K8N NEO4 F, nForce4/AMD Athlon 64 3800+/Corsair Value S. PC3200/PowerColor Radeon X850XT 256MB/Samsung SpinPoint P120S 200GB SATA2

Permalänk
Medlem

Fabian, det låster som om du har samma grafikkort som jag har

Leadtek a 5950 Ultra 256mb
http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=85

jag har vridit 80mm fläkten sedan dessa bilder togs och monterat den vågrätt istället - lite snyggare
den körs i 5-7 eller 12 volt beroende på vad jag gör med datorn

men nu är mitt kort på väg tillbaka till butiken pga reklamation
det nya borde komma i veckan som kommer

jag har en del bilder där jag monterade loss kylaren

http://www.undcon.com/sweclockers/winfast/
(mindre modemvänliga bilder om man klickar på "miniatyrerna")

baksidan ligger inte mot minnena alls, den skyddas dessutom av en tjock mjuk platta i mitten, som jag inte uppfattar som en heatpad utan en distans för att skapa ett visst tryck för monteringen då clipsen på baksidan håller i flänsen på framsidan
(för att inte skapa kortslutning troligen)

(oj fattar någon den meningen)

EDIT - liten ändring+stavning

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

UndCon .....Bra bilder!!Och jag förstod allt du skrev
Men hur ser det ut på baksidan. Är det även minnen där så fattar jag inte varför dom inte har någon kylning...
Det borde ju vara bättre med kylning på alla minnen.. Vad ska man använda för kylning på alla minnen. Jag vill inte ha några fläktar i burken , jag ska ha den så tyst som möjligt ...

Visa signatur

MSI K8N NEO4 F, nForce4/AMD Athlon 64 3800+/Corsair Value S. PC3200/PowerColor Radeon X850XT 256MB/Samsung SpinPoint P120S 200GB SATA2

Permalänk
Medlem

nu har jag inte kortet i handen men jag har för mig att baksidan på aluminiumflänsen (den på baksidan av graffet) är helt slät

kopparflänsen ger kontakt mot minnena vid de ställen som den är nersänkt(se tidigare bilderna, jämför med minnenas placering runt gpu'n)

jag tycker att flänsen på baksidan borde ha kontakt där med men om den inte har det (skall verifiera detta när mitt nya kort kommer tillbaka) så skall jag kolla om man inte kan ta bort den helt

(jag vill kunna använda pci platsen utan problem)

fabian - PM:a om du vill mer om grafikkortet så vi inte förstör tråden om Shuttle

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

Hjälp.. får inge ljud från min shuttle SN45G. Fick tillbaka den i veckan efter att jag skciakt in den på garantin då ja hade ändrat minnes spännigen och kortet pajat.. Får alla fll inte ut nått ljud alls har testat clear'a bios, olika nya och åldre driver men inget hjälper nån som vet vad de kan vara för fel ?

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk
Medlem

samma prb, klockade och hade mig sen la ljudkortet av..

Visa signatur

Gigabyte GA-X38-DQ6, Quad 6600@3,6Ghz (9x400), 2GB PC8500@1280Mhz (2x640Mhz), 1.5TB Hdd (3x500 WD), 2x Raptor 74GB Raid 0, 2 st Sapphire HD2900 Pro i CROSSFIRE, Antec 850W PSU, Lian Li PC1000 Plus, 3dmark 06:17188, 3dmark 05:23598.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quick
samma prb, klockade och hade mig sen la ljudkortet av..

Har du inte lyckats komma på nån lösning?

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quick
samma prb, klockade och hade mig sen la ljudkortet av..

Jag får bara ljud från surround högtalarna men inte dom fämre :\

Permalänk

Hm verkar inte som om att ljudet kommer tillbaka blir till att köpa ett usb ljukort om ja vill ha ljud då jag har hetapipe kylning på graffet..

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tonka/lonka
Hm verkar inte som om att ljudet kommer tillbaka blir till att köpa ett usb ljukort om ja vill ha ljud då jag har hetapipe kylning på graffet..

Vad har du gjort så att du inte får ljud ?

Permalänk
Medlem

stoppade i en Noiseblocker S3 fläkt i min Sn41G2 v1. i alla fall .. ha sänkt ljudnivån betydligt.. nu hör jag bara grafikkorts fläkten som störande.. kör fläkten rätt lågt så den ligger på samma temp som med Sunon fläkten .. men kör ja fullt ös så sjunker den ca 5 grader och e fortfarande mycket tystare än sunon fläkten på högsta.. har även klämt dit zalman NB47J på northbridgen.. gud va skön den börjar bli hihi..

Visa signatur

MS k8n Neo2 Platinum, AMD 64 3000+ 2x256mb Corsair XMS pc3200, Gf4Ti4800, WD200gb-IDE, NEC 3500 DVD-R, bla bla bla bla.. o nå mer skräp i en hypad låda (not)

Permalänk

Dha fick tillbaka ljudet hittade va felet var när ja kopplade i papst fläkt som ja köpte idag dom hade missat på db att koppla i kontakten riktiti som går fårn froten till mobot där singnalerna till usb firewire m.m. går som sitter i froten hehe

Btw: fick en nogot tystare dator nu när man bytte ut sunon fläkten mot en sånhär

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I