Försöker välja mellan ABIT NF7-S och ABIT AN7

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Försöker välja mellan ABIT NF7-S och ABIT AN7

Avbeställde mitt ABIT NF7-S från JME Data innan idag då de inte kan garantera v.2.0. Får istället knata iväg till butiken o köpa ett.

Men så fick jag syn på en länk till AN7 kortet vilket ser ut att vara bättre i.o.m. att det har 3 funktioner (uGuru, FlashMenu och FanEQ) som NF7-S ej har + att det ligger i ABIT:s "senaste produkter" lista. Kortet verkar dessutom vara en nyare version än NF7-S eftersom chippet verkar heta nForce2 [b[Ultra[/b] 400. Det finns heller inte recenserat här vilket får mig att tro att det är nyare än ABIT NF7-S och därmed bättre.

Visserligen bryr jag mig inte om RAID lr Firewire det allra minsta men mikroGuru verkar jättebra

Och jag ska överklocka så mycket det går.

p.s. När ska ABIT börja köra moderkort genom sitt nya "torture" test?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Skulle nog ta AN7 trots att jag själv äger ett NF7-S 2.0. Säger inte att mitt mobo är dåligt men jag tror nog att AN7 klockar lite bättre(omoddat). I övrigt skulle jag nog inte ta någon av dessa 2 utan satsa på DFI Lanparty:

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=DFILANNF2UB

Permalänk
Medlem

NF7-S tycker jag är mycket bättre än AN7.

Till NF7-S finns tex extreme drivers som bara funkar på den.

Det finns bland annat bättre bios till den som du kan ladda ner om du känner för det.

Det som skiljer sig stort om du frågar mig är att du kan ge högre spänning på AN7 till minnena (3.3V), medans du bara kan ge 2.9 på NF7-S.

Men om du kan voltmodda så kan du lösa det.

Annars så tycker jag NF7-S är snabbare (om du då kör med eXtreme drivers).

Och micro Guru är helt värdelöst tycker jag.

tex CPU clock gen är mycket bättre tycker jag om du nu behöver ett liknande program.

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra
GSkill @ 2-8-12-2-2-5-2-2-1-1

Permalänk
Medlem

uGuru har sina fördelar om än de nog är mestadels bara lullull, att de finns extreme drivers som bara funkar på NF7 har jag aldrig hört något om jag har därtemot hört om morpheus moddade nforce drivar som funkar skit bra på mitt AN7, ökade 3dmark poängen med nästan 300p

De kommer nya moddade BIOS till AN7, de finns många bra bios moddare som har pillat en del med dom biosarna så jag säger utan att tveka AN7! De är ett nyare kort som inte visat sig sämre än NF7, och de har bättre spännings val, har du BH-5 minnen så kommer du garanterat högre med ett AN7 än ett omoddat NF7 eftersom BH-5 vill ha bra över 3v för att riktigt flyga

Permalänk
Medlem

Lite dåligt att inte Abit vill släppa informationen om µGuru till Alex som jobbar på MBM, då man måste köra med Abits äckliga program.

Visa signatur

must!

Permalänk

Varför inte DFI lanparty ?
Det verkar ju klara riktigt höga FSB's

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

hmm många som pratar om de där DFI Lanparty. Visst jag kan ta ett sådant istället. Det nämns inte på buggy dock :/
Angåendet oofficiella BIOS så vet jag inte riktigt....

Läste tråden ovanför angående DFI LANpartys problem....kortet verkar inte vara en hit längre....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seize
uGuru har sina fördelar om än de nog är mestadels bara lullull, att de finns extreme drivers som bara funkar på NF7 har jag aldrig hört något om jag har därtemot hört om morpheus moddade nforce drivar som funkar skit bra på mitt AN7, ökade 3dmark poängen med nästan 300p

De kommer nya moddade BIOS till AN7, de finns många bra bios moddare som har pillat en del med dom biosarna så jag säger utan att tveka AN7! De är ett nyare kort som inte visat sig sämre än NF7, och de har bättre spännings val, har du BH-5 minnen så kommer du garanterat högre med ett AN7 än ett omoddat NF7 eftersom BH-5 vill ha bra över 3v för att riktigt flyga

Funkar morpheus drivers för dig? När jag fixade min kompis AN7 så crashade datorn när vi körde i Morpheous drivers.

Hur som helst, aa jo, man kan ge högre spänningar med AN7 gämnfört med NF7-S (omoddat), men då måste han ha BH-5 minnen oxå för att utnyttja detta, vilket kan va lite svårare att få tag på idag.

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra
GSkill @ 2-8-12-2-2-5-2-2-1-1

Permalänk
Medlem

Man kan utnyttja spännings möjligheterna på vilka minnen som helst egentligen, men de ger klart mest med ett par BH-5or Jag behövde t ex 3.1v för att köra 11-3-2-2.0 med mina gamla Corsair Value S stickor i 220FSB, med 2.9 så gjorde dom inte mer än 214 med dom timingsen

Och Morpheus drivers funkar prima för mig Har ni avinstllerat dom gamla? Eller kört direkt över? Man ska tydligen bara ha 2.45 drivarna inne, sen installera morpheus 3.13 drivers, så ska de funka de var så jag gjorde...

Angående DFi verkar de vara sm NF7 var för ett tag sen, alla köper de och 70% får problem... låter ju inte så lockande längre...

Permalänk
Medlem

alla som får problem med korten har kanske inte allt för mycket kunskap o.s.v. Jag hade personligen inga som helst problem med kortet.

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra
GSkill @ 2-8-12-2-2-5-2-2-1-1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spinboy
NF7-S tycker jag är mycket bättre än AN7.

Till NF7-S finns tex extreme drivers som bara funkar på den.

Det finns bland annat bättre bios till den som du kan ladda ner om du känner för det.

Det som skiljer sig stort om du frågar mig är att du kan ge högre spänning på AN7 till minnena (3.3V), medans du bara kan ge 2.9 på NF7-S.

Men om du kan voltmodda så kan du lösa det.

Annars så tycker jag NF7-S är snabbare (om du då kör med eXtreme drivers).

Och micro Guru är helt värdelöst tycker jag.

tex CPU clock gen är mycket bättre tycker jag om du nu behöver ett liknande program.

vart får man tag på dessa extremedrivers ? Och är dom bättre än morpheusware som jag kör nu ?

Visa signatur

| 8700K | ASUS Z370-F STRIX | Deepcool 240 EX | G.Skill Trident Z 16GB 3000Mhz | ASUS GTX 1080 Strix | SAMSUNG 970EVO 500GB | Evga 1600W P2 | ACER XB271HU | NZXT H440W |