Permalänk
Medlem

Kvävekylningsprojekt...?

Nu är jag inte någon tekniker eller ingenjör men jag hade en liten idé bara..

Varför bygger inte någon en isolerad lådda för mobo+pci/agp-kort designad för att ha hela skiten sänkt i flytande kväve som sedan pumpas runt ut till en enorm kylfläns man kan hänga typ utanför fönstret? Diskar och annat kan man väl ha utanför lådan.. Skulle det funka? Jag vet ju inte ens om flytande kväve leder ström, isåfall går det ju åt helskotta.. Tankar på detta någon?

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem

Jag tror att vissa komponenter t.ex kondensatorer skulle spricka eller gå jävligt segt om dom skulle bli nedkylda i..ja hur många gradera det nu är

Permalänk
Medlem

slå den iden ur huvet direkt....

och om du hittar en pump som klarar pumpa LN2 så kan du ju höra av dig...

Visa signatur

Kompressor/Phasechange kylning, kommentarer ider och tankar är vällkomna via mail zejtan@techsweden.org http://www.techsweden.org/viewforum.php?f=29
ZejtaN Goes Direct Dye !
http://www.techsweden.org/forum/viewtopic.php?t=49483

Permalänk
Medlem

Xtremely söndrigt moderkort du skulle haft om du gjorde det :D. Få datorkomponenter klarar -196c, om ens några.

Edit: Flytande kväve leder inte ström vad jag vet. Men du kommer få problem med is och när is smälter så har du vatten :p.

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

somsagt, det är väll bara CPU och eventuellt GPU som klarar Ln2.
men jag tror ändå inte att det är någoet vinnande koncept.

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk

Men det måste väl finnas nån pump som klarar av kväve på -196C utan att balla ur.. Finns säkert nått system som skulle funka.. det kan ju inte vara helt omöjligt.. Jag letar efter kväve för att jag ska prova ett litet projekt.. nån som vet vart man kan köpa kväve?.. billigt

Visa signatur

//Lucifer
Asus P5ND2-SLI Deluxe | 3.2 Ghz | 4 x 1024 DDR2 533mhz | 2x Nvidia Ge-Force FX 7800 GT 256 MB | 160GB IDE + 1x250GB 1x400GB SATA + 2x250GB ATA133 Raid |

Permalänk
Medlem

Några AGA-stationer säljer flytandekväve.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iglo_Lucifer
Men det måste väl finnas nån pump som klarar av kväve på -196C utan att balla ur.. Finns säkert nått system som skulle funka.. det kan ju inte vara helt omöjligt.. Jag letar efter kväve för att jag ska prova ett litet projekt.. nån som vet vart man kan köpa kväve?.. billigt

Den pumpen hittar du nog inte billigt isåfall. Släpp den idén och gå på den vanliga istället. En kopparbehållare som placeras på processorn/grafikkortet där du sedan häller kväven.

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

Det funkar ju inte i längden då bildas det ju kondens runt CPUn och mobot lär dö av kortis efter några timmar.. Dessutom måste man ju ordna ett cirkulerande system så värmen kan ledas av till en kylfläns.. Går det inte ordna så det cirkulerar av sig själv(vad kallas sånt?) utan pump? Värme stiger ju uppåt... Men hur var det med mobot? Vad är det för komponenter som inte klarar kylan? Det skulle vara typ elektrolytkondensatorer då t.ex. som innehåller flytande grejs? Nåt annat? Går det att byta elektrolytkondisar mot andra komponenter som skulle klara kylan?

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem

Preed: Jag tror att moderkortets flesta utmonterade småkomponenter skulle frysas sönder. Bad idea

Permalänk

+ att system med flytande kväve inte är lönsamt eller effektivt, efter -37,5 tror jag det var blir det högre motstånd i ledningar (vid -36-37 är det optimalt) kallare blir det motstånd, men som sagt, kondensen är svårast i detta fall.. skulle gå med värme slingor runt sockeln.

skulle satsa på att ta en frys eller liknande och försöka hålla mig några grader över 0 punkten , dvs +5-6 grader så det inte bildas kondens och man slipper alla problem.

Annars så är det inte en dum idé

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Alltså kväven skall inte cirkulera. Du skall/kan/bör hälla kväve i tex en behållare som du har på cpu. Där i förångas kväven och drar med sig värmen. Och din temperatur beror nog mycket på hur mycket kväve du häller på. Läs runt lite(om du inte gjort det) och se hur andra har gjort.

Visa signatur

tomt

Permalänk

"värmen ledas till en kylfläns"???? ehh .. om du läst om kvävekylning någonstans så har du inte fattat hur den fungerar.... det enda kväve som leds till en kyfläns skulle göra är kyla ner den något enormt förutsatt att det inte var i ett helt slutet system - då skulle det inte gör någonting och jag tror att en vattenkylning skulle ha fått mycket bättre prestanda

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life