Permalänk

Cookies

<%
if(Request.Cookies("user" || "admin") == "")
{
Response.redirect("loggin.html");
}
%>

Man loggar inn som admin eller user. På sidorna som man måste logga inn på, har jag det här javascriptet.
Det javascriptet skal göra är att kolla om cookien user ELLER admin är tom. (eller båda två). Då skal den redirecta till loggin.html.

Så som jag har skrivit det nu, fungerar det inte alls. Man kan logga inns om user, men inte admin.

Skal sägas att jag inte kan så mycket om cookies heller.. Men säkert någon som kan hjälpa?

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk

Jag kan inte heller mycket om cookies... men JavaScript inom ASP taggar?!

Visa signatur

"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Vad du än ställer för fråga så är svaret alltid detsamma: www.google.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ipren_kungen
Jag kan inte heller mycket om cookies... men JavaScript inom ASP taggar?!

Tja, det vet jag ju iofs inte om det är rätt heller. Men det fungerar om jag bara har t.ex. "user".
Resten av sidorna är i asp

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk

Nu e jag inte så värsting på JavaScript heller (har glömt det mesta), men finns verkligen Response.redirect() i JavaScript?!
... för mig ser det hela ut som en salig blandning mellan VB och JavaScript

Visa signatur

"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Vad du än ställer för fråga så är svaret alltid detsamma: www.google.com

Permalänk

/r Nu läste jag typ hälften av vad du skrev så vart total knas men låter resten stå kvar om det skulle vara intressant iaf

Kör med sessions istället

<%
if request.form("user") = "admin" then
session("user") = "admin"
else
response.write "Misslyckades"
end if
%>

På sidorna där du har kollen:

<%
if not session("user") <> "" then
response.redirect "loggin.html"
end if
%>

Visa signatur
Permalänk

En session dör när man lämnar sidan... finns nog en anledning till varför han vill använda cookies...

Visa signatur

"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Vad du än ställer för fråga så är svaret alltid detsamma: www.google.com

Permalänk

Jo som jag skrev: "Nu läste jag typ hälften av vad du skrev så vart total knas men låter resten stå kvar om det skulle vara intressant iaf "

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ipren_kungen
En session dör när man lämnar sidan... finns nog en anledning till varför han vill använda cookies...

Jag tycker personligen det är bra. Går jag ut från sidan utan att klicka logout, vilket många gör, vill jag inte behålla inloggningen. Detta är en säkerhetsrisk, med tanke på att vem som helst bara behöver starta upp brosers och sedan räknas som inloggad.

Sedan så känns cookies bökigt med den nya lagen, så jag ser ingen aledning till att använda det.

Jag skulle gjort som d-zon_net. Så skall det göras.

Sen att skriva ut vilken cookie och vilket värde man ska ha för att räknas som admin i javascript (view source) är ganska dåligt. Det tar då 2 sek för en "hacker" att ta sig in och pajja allt.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird
Jag tycker personligen det är bra. Går jag ut från sidan utan att klicka logout, vilket många gör, vill jag inte behålla inloggningen. Detta är en säkerhetsrisk, med tanke på att vem som helst bara behöver starta upp brosers och sedan räknas som inloggad.

Sedan så känns cookies bökigt med den nya lagen, så jag ser ingen aledning till att använda det.

Jag skulle gjort som d-zon_net. Så skall det göras.

Sen att skriva ut vilken cookie och vilket värde man ska ha för att räknas som admin i javascript (view source) är ganska dåligt. Det tar då 2 sek för en "hacker" att ta sig in och pajja allt.

Håller med om att det inte är spesielt säkert, men jag försöker iallafall att lösa det med cookies. Vill lära mig lite om hur cookies fungerar. Har använt sessions också, men försöker klara ungefär samma sak med cookies.

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk

Jag har inte sagt att cookies är bättre, jag använder bara session och aldrig cookies... vad jag sa var att det antagligen fanns en anledning till varför ZyberZone vill använda cookies... vilket det ju fanns...

Visa signatur

"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Vad du än ställer för fråga så är svaret alltid detsamma: www.google.com

Permalänk
Medlem

Men anledningen är ju bäng!

I så fall kanske jag skulle lagra någon personlig information rörande siten, typ färgschema eller liknande. Då kan man åtminstonne få någon nytta av koden man lägger ned tid på.

Till topic: Jag skulle föreslå att du har EN cookie för att bestämma vilken typ av user det är. Döp den till något i stil med "Privilegies" och så får cookien motsvara antingen "User level" eller "Admin level".

Sedan kollar du av cookien via VBScript med Request.Cookies( "Privilegies" )

Ex:

If Request.Cookies( "Privilegies" ) = "" Then Response.Redirect( "Bla.htm" )

Ev. kan man använda If Not Request.Cookies( "Privilegies" ) men jag vet inte vad en osatt cookie returnerar. Testa.

Edit: Hajjar inte vad du menar med JavaScript. Menar du då JScript? JavaScript är i alla fall ett klientspråk och kan inte användas server-side, dvs. du kan inte komma åt Request-objektet. Om det är JScript du menar så förstår jag lite bättre.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird
Men anledningen är ju bäng!

I så fall kanske jag skulle lagra någon personlig information rörande siten, typ färgschema eller liknande. Då kan man åtminstonne få någon nytta av koden man lägger ned tid på.

Till topic: Jag skulle föreslå att du har EN cookie för att bestämma vilken typ av user det är. Döp den till något i stil med "Privilegies" och så får cookien motsvara antingen "User level" eller "Admin level".

Sedan kollar du av cookien via VBScript med Request.Cookies( "Privilegies" )

Ex:

If Request.Cookies( "Privilegies" ) = "" Then Response.Redirect( "Bla.htm" )

Ev. kan man använda If Not Request.Cookies( "Privilegies" ) men jag vet inte vad en osatt cookie returnerar. Testa.

Edit: Hajjar inte vad du menar med JavaScript. Menar du då JScript? JavaScript är i alla fall ett klientspråk och kan inte användas server-side, dvs. du kan inte komma åt Request-objektet. Om det är JScript du menar så förstår jag lite bättre.

Menade Jscript
Jo, jag löste det med att använda en cookie istället. Det fungerade iallafall.
Skal prova lite vidare med andra saker i dag. Förhoppningsvis blir det en liten hemmagjorde webshop som använder cookies.. Den skal ju inte användas, men änndå.

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk

Re: Cookies

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyberZone
<%
if(Request.Cookies("user" || "admin") == "")
{
Response.redirect("loggin.html");
}
%>

Man loggar inn som admin eller user. På sidorna som man måste logga inn på, har jag det här javascriptet.
Det javascriptet skal göra är att kolla om cookien user ELLER admin är tom. (eller båda två). Då skal den redirecta till loggin.html.

Så som jag har skrivit det nu, fungerar det inte alls. Man kan logga inns om user, men inte admin.

Skal sägas att jag inte kan så mycket om cookies heller.. Men säkert någon som kan hjälpa?

Nu orkade jag inte läs alla de andra och är inte så insatt i språket du använder men jag skulle skriva:

if(Request.Cookies("user" == "" || "admin" == "")
{
Response.redirect("loggin.html");
}

Eventuellt så kan du missat ett ( före "user" i din kod...

Permalänk
Medlem

<%
if(Request.Cookies("user") == "" || Request.Cookies("admin") == "")
{
Response.redirect("loggin.html");
}
%>

Så...

Permalänk
Medlem

Man kan väl inte lita på en cookie där det står: "Jag e admin!"
Cookies går att fejka, man får göra en cookie som innehåller ett lösenord som sedan kollas på servern. Det innebär i och för sig även en säkerhetsbrist om någon skulle få tag på klientens cookie-filer, men man får väl räna med att de är säkra.

Permalänk
Medlem

Säkerhetsmässigt ska det vara så att klienten loggar in och då sätts en variabel hos klienten, ex. en cookie (vilket är rätt kasst med tanke på att det är lätt att fejka), samtidigt som en session variabel sätts på servern och sedan matchas de två värdena hela tiden. Det är ett steg i rätt riktigning. Då kan inte folk fejka en cookie eller liknande och man tvingar alla att gissa rätt lösenord.

Det bästa vore dock med ett program hos klienten som skriver ut till headern eller gör någon servervariabel som kan matchas mot ex. sessionsvariabel man satt (alternativt att stoppa variabeln i databasen men det är juh en åperformance fråga om man inte redan har en connection öppen dvs.)

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk

Förstår att bara cookies inte är spesielt säkert. Men tack för all info.
Så till nästa problem. Hur tar jag bort en cookie? Så man kan logga ut? Kan man då t.ex. skriva över den gamla cookien, och sätta en expiration date som redan har varit? Eller finns det något lättare sätt. Hur sätter man exp date på en cookie?

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

I ASP

Response.Cookies( "<namn>").Expires = Now() -1

Om jag inte missminner mig själv.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird
I ASP

Response.Cookies( "<namn>").Expires = Now() -1

Om jag inte missminner mig själv.

Får upp:

Microsoft JScript runtime error '800a138f'

Object expected

Skal se om jag listar ut vad jag har gjort fel

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyberZone
Får upp:

Microsoft JScript runtime error '800a138f'

Object expected

Skal se om jag listar ut vad jag har gjort fel

Hmm, funkar för mig, men jag kör iof VBScript, men de innehåller juh samma objekt...

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem

Bara en reflektion. Ni vet väl att om man använder cookies måste man enligt svensk lag ha
information på sin hemsida om detta, vad cookies är och hur användare kan undvika dessa.
Löjligt? Japp! Ville bara berätta det

Visa signatur

10 RTFM
20 RTFAQ
30 STFW

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andrin
Bara en reflektion. Ni vet väl att om man använder cookies måste man enligt svensk lag ha
information på sin hemsida om detta, vad cookies är och hur användare kan undvika dessa.
Löjligt? Japp! Ville bara berätta det

Skönt att man slipper svensk lag då

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"