"Anser" ni att man skall försöka SJÄLV??.Eller skall man låta butiken göra jobbet??

Permalänk
Medlem

"Anser" ni att man skall försöka SJÄLV??.Eller skall man låta butiken göra jobbet??

Egzact som rubriken lyder!!Ja kan juh säga att ja e färsk på detta område när det gäller "uppgradering" "OC"mm.

Men om man e händig o vet sina gränser,kan läsa så är det oftast inga problem juh!!

Skriv vad ni anser!!,När ni "plockade" för1:sta gången i "Burken"

Ja har juh själv plockat i hop detta system,var juh inga problem!!
Men som sagt,hur resonerar ni,vad har ni gjort osv!!:D

Visa signatur

[RC-Racing is my future after my family!!]
Min blogg - LGS900 - 500gb..

Permalänk

Det kan bli en dyr histora, kolla här:

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=12978...

Nä, vet du inte vad du gör så lämna det till butiken, risken att du förstör prylarna är ju ganska stor.

Men är du väldigt försiktig, hittar lite guider på nätet hur man gör och läser INNAN du börjar så ska det nog gå bra. Jag vet att det finns massor av guider med bilder och hela kittet.

Permalänk
Medlem

Blah satte ihop datorn är bus enkelt går nästan inte att sätta ihop fel är man bara noga så går det oftast bra. Däremot moddning och lödning bar man inte göra om man inte har erfarenhet av det.

Permalänk
Medlem

jo, jag tycker man skall sätta ihop datorn själv. hur skall man annars lära sej? men dock om man är ens lite osäker på vad man skall göra så ta med någon som vet hur man skall göra så han kan säga till när man gör fel.
annars bör man läsa på ganska mycket om hur man skall göra (både swecs trådar och manualen)

Permalänk
Medlem

första gången man gjorde nått fick polaren som var "efaren" visa hur man gjorde. nuför tiden så e det man själv som får visa andra

Visa signatur

Är man rädd för vargen.Har man inget i skogen att göra.

Permalänk
Medlem

det är ju dyra grejer, så man bör ju ha lite koll innan man sätter igång...
men det är både roligare,billigare och bättre att bygga själv så om man vet vad man gör tycker jag att svaret är givet...

en bra hjälp på vägen inför det första bygget är ju om man tidigare har ett färdigt system som man kan pilla lite med och inspektera... då kan man genast se att det är något som stämmer med den nybyggda burken innan man slår på strömmen och det är kört...

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Instämmer till 100%=)=)

Visa signatur

[RC-Racing is my future after my family!!]
Min blogg - LGS900 - 500gb..

Permalänk
Medlem

jag valde att låta datorbutiken.com sätta på processorfläkten och processorn på moderkortet och testa det för 200kr innan dom skickade det till mig. Tycker detta är en utmärkt lösning eftersom att skruva fast cd-rom hårddisk och sätta i minnen mm känner jag att jag klarar.
En bra lösngin till en, enligt mig, billig peng!

Permalänk
Medlem

d01mp:Har du köpt dina pryla där?om fallet e så,tycker jag att det är en bra ide juh att låta dom göra det jobbet juh=)=).
Själv har jag juh Köpt alla saker i omgångar,så jag har juh varit tvungen att göra det själv.Men om man känner sig osäker så tycker jag att man skall göra som du sa,att låta butiken göra jobbet....Kul o se vad all tycker juh!!

Visa signatur

[RC-Racing is my future after my family!!]
Min blogg - LGS900 - 500gb..

Permalänk
Medlem

Gör man inget själv lär man aldrig lära sig hur det fungerar, och blir då tvungen att låta någon annan göra jobbet hela tiden. Det som d01mp sa är i och för sig ganska smart, eftersom det som är mest känsligt att man sabbar är just processorn. Får man detta gjort kan man alltid procka bort den senare och då se hur det fungerar, och sen sätta ihop den på rätt sätt, då den sitter rätt från början.

Det är numera mycket svårt att sätta in delar fel i en dator, så jag tycker att man ska bygga den själv.

När jag plockade 1a gången i min burk? Några månader efter att jag fått min första burk (P1 100MHz, 8MB ram, var nog 94-95 tror jag), och skulle sätta in mer minne. rätt lätt, eftersom man som sagt inte direkt kan göra några fel.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

första gången man grävde i burken.... (min nuvarande)
det var dagen efter man hade köpt den
jag valde att låta butiken plocka ihop den, men de hade inte radeon8500 inne (ändrades innom en vecka till Gf3) , så första dagen fick jag leva på Gf2mx400...
sen, när jag nästa dag bytte grafikkort så glömde jag att öppna spärren till AGP porten (såg den inte - helt noob) - första gången jag försökte starta satt det snett... sen visade det sig att det inte spelade nån roll och att moderkortet ändå vägrade stödja det (kanske var bios)... (båda korten funkar dock fortfarande)
men att byta grafikkortet var det första jag gjorde i en dator - att sätta det snett var min första tabbe
Det är ingen fara att bygga datorn själv, men man måste ha sett något göras (tex processormontering) eller lusläsa manualen innan man gör det

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Hehe,oppsss.Det gjorde juh inte jag(om byte av prollen)men jag fick juh kolla i manualen ordentligt,sen fick man juh vara j....igt försiktig.Skulle lossa armen som håller prollen,ska ju vrida 90gr rakt upp,men med mina grova händer så råkade jag trycka till armen(fick inte tag iden)så att dn hoppade ur sitt spår o ner på MOBOt,trodde de va Kört juh!!.Men nus kriver ju ja detta o de fungerar KLOCKrent juh=)=)...

Visa signatur

[RC-Racing is my future after my family!!]
Min blogg - LGS900 - 500gb..

Permalänk

nene, det jag menade är att man kanske ska ha sett nått mer än hur en hårddisk kopplas in - inte att processormonteringen är svår...
det är bara så att man vet vad man kommer syssla med under monteringen
(tro mig - handen som satte i 3000:- kortet darrade "lite grann")

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Hehe,kan tänka mig det...Man vill juh somsgt inte sabba några grejer...
Jag e juh helt "Färsk" på detta område,me OC,byggen osv.Har nu bytt allt utom HD ,hadde aldrig sett tidigare hur man gör juh,men det gick KLOCKrent juh...(Men jag kände mig så pass säker att ja skulle klara av det)Jag skull juh inte ha gjort det om jag kännde mig osäker.Tror att det finns dom som vill,men inte klarar av,men gjör det ändå...=)=)Då kan det gå åt pipan...
Så jag anser att om man känner sig själv så pass bra,skall man försöka,men om du e osäker det MINSTA prata me någon kunnig=)=)
Kan juh bara hålla med din "Sign" juh:D

Visa signatur

[RC-Racing is my future after my family!!]
Min blogg - LGS900 - 500gb..

Permalänk
Medlem

Jag byggde ihop en dator för några dagar sedan och det var första gången jag gjorde nått sånt och jag tyckte att det var skit lätt !!
det jag inte visste var vart man skulle koppla vissa sladdar men det stod ju ändå i manualen så det var inget problem

Visa signatur

Som man fistar får man ligga

Permalänk
Medlem

Hehe,har ju ett problem juh,När ja stänger ner datorn så börjar ju "On" dioden lysa,o tv om när ja slår på...Men de väl bara att flytta om kontakterna juh??

Visa signatur

[RC-Racing is my future after my family!!]
Min blogg - LGS900 - 500gb..

Permalänk
Medlem

När jag satte ihop min första burk och det gick SKITLÄTT efter att jag läste 64bits guide!

läs den alla som ska bygga en dator för första gången!

sedan är det bara att fråga i detta forum om mán inte fattar någonting

Permalänk

Första gången läste jag massa guider / recensioner om vad man skulle akta sig för. Jag laddade upp mig med så mycket information som möjligt. Och det funkade.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett ljudkort för många, många år sen till en 386a. Jag var ganska rädd för att göra fel när jag skulle montera i den så jag frågade om hjälp av en lite mer kunnig polare.
Efter den gången har så har jag gjort allt själv, på eget bevåg. Aldrig gjort några fel så jag är ganska nöjd

Ska påpeka att jag än idag äger detta ljudkort och t.o.m använder det!

Permalänk
Medlem

när jag byggde min första dator (denna för övrigt) så kunde jag inte mycket.. lärde mej det mesta medans jag meckade enda fel jag gjorde var att sätta minnet fel, så datorn vart instabil som fan, men kom på det efter nån vecka (:P) sen funkade den finfint

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Inaktiv

Herregud, låt gammla trådar dö, denna är ju över ett år gammal!!!

Permalänk
Medlem

Gammal tråd
Det är verkligen inga problem att bygga ihop en dator själv! Jag gjorde det på bara några timmar utan erfarenhet av nya, morderna system, jag hade bara lekt med en sunkig pII:A innan. Hade dock en hel del mjukvaruerfarenhet så installation mm. gick som smort

Permalänk
Hedersmedlem

varför ska den dö? Lika aktuellt att bygga dator nu som då.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

gabbax har lärt sig en del sedan han skapade denna tråd iaf. Först över 20k i 3Dmark2001 med Gf4 Ti4200 är inget man klarar utan kunskap.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

Minns när man var yngre och tyckte det var skitbra när det började komma PCI-grafikkort, fan vad görbra 2d-grafiken gick..

Mitt första äventyr i en pc måste varit våren 97 ellernått när jag och fader byggde ihop en dator från grunden själva..

Annars hade man lekt mycket i amigan, satt in nya kretsar, mer minne och saker..

Men amigan, liksom denna tråd, är gammal

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Det enda jag brukar vända fel är floppy och kontakter mellan moderkort och låda hd-led osv

Men jag skulle rekommendera att låta nån annan göra jobbet om du är det minsta osäker

Permalänk
Medlem
Permalänk

Det enda jag behöver en manual till nu, är för att koppla in power-switch och reset-knappen...så jäkla liten text på moderkortet att det inte syns

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

hahaha, hoppas gabbax snubblar in på den här gamla tråden

Fet nostalgitripp att läsa sina gamla newbie-posts. Det framgår också att forum av den här sorten är extremt effektiva för att sprida kunskap, det går trots allt väldigt fort att skaffa sig kunskap om hårdvara och OC.

Jag fick min första AMD-burk (dollig palomino XP1900+) nån gång förra våren och blev såklart sugen på att överklocka, men efter ett fatalt misslyckats försök att låsa upp den (njuub ) blev det en XP1700+ till sommaren, som jag har kvar fortfarande.

Tackar swec, NH, techsweden och alla människor på forumen för den gratis utbildningen. Den enda kostnaden för fortsatt utbildning är att försöka sprida tillbaka lite visdom till dagens newbs.