Permalänk
Medlem

Byte av kylare på ett radeon 9800SE

Äntligen kom min nya kylare.
Aja inga onödiga detaljer här är lite bilder:
Flänsen utan den äcliga medföljande "termalpadden" som kommer ersättas av lite ny, fräsh AS3

Hm... den där behöver putsas upp! Sagt och gjort

Kortet med kylaren monterad

Yttligare en bild med flänsen monterad

Jag fäste den med buntband, hur enkelt som helst.

Nå..? Gav detta några resultat då? Jådo, med orginalkylaren så kunde jag klocka kärnan till 460MHz utan artifakter och 470MHz som max, nu med denna lilla trevliga mod så gick den ända till 490MHz utan artifakter och 500MHz med ganska kraftiga rektangulära rutor

Jag kör fläkten på 5v under normal användning och då hörs den knappt.

//mixdisk

Permalänk
Medlem

du tror inte att kortet och din AGP port måt lite dåligt av den där tyngden??

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WDac
du tror inte att kortet och din AGP port måt lite dåligt av den där tyngden??

Hehe, nej då det är inte så farligt (307g).

Permalänk

det är ingen fara för att en zalman passiv väger mer och det är inga problem, men iofs så är det jämnare vikt, vad vet jag

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
det är ingen fara för att en zalman passiv väger mer och det är inga problem, men iofs så är det jämnare vikt, vad vet jag

Precis, vikten är inga problem

Permalänk
Medlem

annars kan du alltid hänga upp den i snören i taket av chassit om den nu skulle bli för tung..

Visa signatur

MacBook (svart) | fixedgear

Citera mig om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jetage
annars kan du alltid hänga upp den i snören i taket av chassit om den nu skulle bli för tung..

Haha, nej då, vikten är inga problem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Haha, nej då, vikten är inga problem

nej du sa det men om den nu hade varit det

Visa signatur

MacBook (svart) | fixedgear

Citera mig om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

väldigt intressant modd, jag har själv funderat på något likande. Men det har inte blivit av, men om... så hade jag använt mig av en kylfläns av både koppar och aluminium. Kopparen för att den tar upp värmen maximalt, aluminiumet för att den transporterar bort värmen optimalt. Hmm....ge mig gärna synpunkter på denna idé, slopa idiotförklaringar och dylikt

Tack

Mvh

Larsioni

Permalänk
Medlem

Mjo, kopapr leder värme bättre men denna fläns var mycket billig (65:-) och sen passar den utan några modifieringar på själva flänsen Sen tror jag inta att man kommer mycket högre med en bättre fläns, iaf inte för mig, då behövs nog mer spänning till kärnan.
Men som sagt var denna enkla och billiga mod rekomenderas starkt!

Permalänk
Medlem

Om man använder en fläns med koppar kommer vikten att öka, kanske man måste tänka på innan man köper en kylare

Visa signatur

Grabbar med hjärna kör bil med stjärna

Permalänk
Medlem

ok, kanske skulle droppa min idé och köra på mixdisk idé i stället. Har någon av er testat Zalmans fläktlösa kylning avsedda för grafikkort och om så...överklockat ?, vore intressant att veta hur det skulle funka.

Permalänk
Medlem

Hmm.. Zalmans kylare väger något mer och är dyrare och hur bra den hjälper till vid klockning vet jag inte, men jag skulle tro att den kyler något sämmre än den jag köpte, Zalmans kylare är nog tänkt för de som avskräcks av tanken att ha en processorkylare på grafikkortet

Permalänk
Medlem

ok, tack för hjälpen, vet inte om ni har hört detta, men HERCULES lägger ner sin tillverkning av grafikkort.... här följer en länk

http://www.guru3d.com/newsitem.php?id=1163

jag säger bara...h.e.l.v.e.t.e

Permalänk
Medlem

Kanske borde stötta upp kortet med något... Jag hade en TT volcano 11 på mitt 9700Pro och när jag tog ut det så såg det ut som en banan och agp porten är glapp nu.

Permalänk
Medlem

Kanske... men väger inte en tt volcano 11 runt 600g? Min lilla gobit väger endast 307g, något mindre än en passiv Zalman

Permalänk
Medlem

jo det är sant att min kopparfläns vägde lite mer men det är lätt att stötta upp, bara att sätta en penna eller nåt mellan batten på lådan och kortet.

Permalänk
Medlem

Jo, det förstås.