Permalänk
Medlem

1000amg eller slk3700amb

Står mellan dessa två nu när jag ska inhandla ett chassi, båda antec som ligger inom min budget

Men det jag undrar är vilket som ger bäst kylning/ljudnivå?
Då om man använder sig av 15db fläktar.

Tack på förhand

Visa signatur

AMD 2400+@210x10 -:- 9800 pro -:- Abit NF7 2.0 -:-

Permalänk
Medlem

har själv 3700amb e helnöjd

Permalänk
Medlem

3700 har ju nätagg, så det kan vara en fördel om man inte har ett eller har ett med mindre Watt. 1000 är ju däremot 14 gånger snyggare.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av myrsah
har själv 3700amb e helnöjd

Hur tyst är den ? Hur bra kyler den med bara en fläkt ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon

3700 har ju nätagg, så det kan vara en fördel om man inte har ett eller har ett med mindre Watt. 1000 är ju däremot 14 gånger snyggare.

Nätagg har jag redan ett som räcker iaf. Det jag undrar är vilket som kyler bäst i förhållande till ljudnivå

Visa signatur

AMD 2400+@210x10 -:- 9800 pro -:- Abit NF7 2.0 -:-

Permalänk

Chassin kyler ju inte olika beroende på modell. Det är ju fläktarna som kyler, chassit har inget med saken att göra. Köp det du tycker är snyggast samt har bra fläktplatser.

Själv skulle jag valt 1000amg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lightwave
Chassin kyler ju inte olika beroende på modell. Det är ju fläktarna som kyler, chassit har inget med saken att göra. Köp det du tycker är snyggast samt har bra fläktplatser.

Själv skulle jag valt 1000amg.

Mjo men det står ju mellan ett med 5x80mm fläktplatser och ett med 2x120mm

Visa signatur

AMD 2400+@210x10 -:- 9800 pro -:- Abit NF7 2.0 -:-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coalan
Mjo men det står ju mellan ett med 5x80mm fläktplatser och ett med 2x120mm

Jag skulle välja 2*120 då de kan flytta mera luft till mindre oväsen

Visa signatur

Dator:1 |Amd XP 2000| Asus Radeon 9200se 128mb | 1x60gb ibm deskstar | 1x40gb ibm deskstar| 1X160 Maxtor 9+|
www.sunny-gti.tk | Friskt kopplat hälften brunnet.

Permalänk
Medlem

Hur bra tror ni det funkar med bara en 120mm som utblås ? för att minimera fläktljuden.

Bör det kyla bättre än mitt nuvarande 1x80mm ut och 1x80mm insug

Visa signatur

AMD 2400+@210x10 -:- 9800 pro -:- Abit NF7 2.0 -:-

Permalänk
Medlem

Det borde kyla bättre ja. En insugsfläkt är inte i närheten så effektiv för systemtempen som en utsugsfläkt. En utsugsfläkt suger ju ut varm fläkt ur systemet samtidigt som den ser till att det kommer in ny luft. Sen flyttar ju 120mm fläktar betydligt mer luft än 80mm fläktar i allmänhet.

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk

Ett insug gör så att precis samma mängd luft går igenom burken som ett utsug. Enda anledning att välja insug är för att skapa övertryck samt rikta luften mot valda komponenter.

Observera dock att 1 80 insug + 1 80 utblås inte flyttar mer luft än bara en utblås eller en insug.

Permalänk
Medlem

Aja efter ett positivt kontoutdrag har jag upptäckt att min budget ökat lite, så nu lutar det mot en Antec slk3700BQE

Visa signatur

AMD 2400+@210x10 -:- 9800 pro -:- Abit NF7 2.0 -:-

Permalänk

Jag har själv en slk3700amb. Man får väll så mkt man betalar för. Jag tycker själv att den är lite för liten men men. Jag har själv 2st fläktar i den. Fram==Insug (Sitter ett filter där) Bak==Utblås. Just nu har jag sidodörren öppen så jag kan inte säga vad tempen i lådan brukar ligga på...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coalan
Aja efter ett positivt kontoutdrag har jag upptäckt att min budget ökat lite, så nu lutar det mot en Antec slk3700BQE

Bra val... har själv funderat på den och ska köpa den när lönen kommer eller ännu hellre en Sonata.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Ok FRAG

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Bra val... har själv funderat på den och ska köpa den när lönen kommer eller ännu hellre en Sonata.

Vill inte ha en sonata för en kompis har den och vi konstigt nog nästan alltid köpt samma grejer

Visa signatur

AMD 2400+@210x10 -:- 9800 pro -:- Abit NF7 2.0 -:-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lightwave
Chassin kyler ju inte olika beroende på modell. Det är ju fläktarna som kyler, chassit har inget med saken att göra. Köp det du tycker är snyggast samt har bra fläktplatser.

Själv skulle jag valt 1000amg.

Jag tror att det kan ha en Liten betydelse iaf.. Om lådan är klantigt byggd, så kan luften ta konstiga vägar och så..

Jag har iaf en 1080amg som är Grymt snygg.. sen har vi ju window versionen =/ 1000amg, men den är oxa lika snygg.. men gillar inte det färdig insatta fönstret, gillar inte det i någon låda.

När jag köpte min 1080 så fick man 3 fläktar från början.. får man inte 2 i 1000 ? Hur som helst.. Tyst? kanske, men har en hdd som låter som fan och en kylare på prollen som dånar, kan inte svara egetnligen.
Varm? Mja, den är väll helt ok tycker jag..

Tycker lugnt du ska ta 1000, eller 1080 (om du vill ha ett bra nätagg och slippa ett fönster)

Permalänk
Medlem

ju mindre chassi desto svalre blir det om du har fläktar...

vilket går snabbast... att tömma en en skola med 700 elever eller att tömma en liten klass på 20 elever

samma sak med luften i chasit teoretiskt

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

aha ok då tackar jag för mig tråden är för mig inte till nytta längre

Visa signatur

AMD 2400+@210x10 -:- 9800 pro -:- Abit NF7 2.0 -:-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
ju mindre chassi desto svalre blir det om du har fläktar...

vilket går snabbast... att tömma en en skola med 700 elever eller att tömma en liten klass på 20 elever

samma sak med luften i chasit teoretiskt

Vad tar längre tid att värma upp, 20 liter luft eller 700 liter luft? Större lådor innebär oftast lägre temp, sen har ju större chassin oftast flera fläktar vilket leder till nästa intressanta fråga. Vilket går snabbast att tömma en skola innehållande 700 elever, 1 dörr eller 2 dörrar?

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Vad tar längre tid att värma upp, 20 liter luft eller 700 liter luft? Större lådor innebär oftast lägre temp, sen har ju större chassin oftast flera fläktar vilket leder till nästa intressanta fråga. Vilket går snabbast att tömma en skola innehållande 700 elever, 1 dörr eller 2 dörrar?

Men nu gäller det en port eller 2 dörrar

Visa signatur

AMD 2400+@210x10 -:- 9800 pro -:- Abit NF7 2.0 -:-

Permalänk

Antec slk3700BQE rekommenderas varmt!

Permalänk
Medlem

Jag har ett 1000amg, och tycker det fungerar utmärkt. Och om du vill ha ett fönster men inte är så duktig på att bygga in sådana själv så följer det ju med ett inbyggt.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bassMonkey
Antec slk3700BQE rekommenderas varmt!

Håller med!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bassMonkey
Antec slk3700BQE rekommenderas varmt!

Men hur snygg är den, på en del bilder liknar den ja, plast

Visa signatur

AMD 2400+@210x10 -:- 9800 pro -:- Abit NF7 2.0 -:-

Permalänk
Medlem

Riktiga män skaffar Cooler Master eller Lian Li!

Visa signatur

gotta go fast