Permalänk
Medlem

NF7-S Dött?

Vet att det finns ett antal trådar om detta men inte hittat någon tråd där dom gett något direkt svar.
Som sagt så tror jag att mitt moderkort dött.
Det som hände var att jag spelade lite, datorn krashade.
Startades om och MK högtalaren bippade typ lika fort som när hd'n jobbade.. kom in i windows och då bippade min vanliga högtalare istället när t.ex högerklickade på skrivbordet.
Startade om och då så fick jag ingen signal till skärmen och det kom bara långa pip från MK högtalaren istället. Tog ut allt onödigt testade, samma resultat även när jag provade på olika minnen.. har 3st twinmos. Satte sedan ihop allt utanför datorn istället.. samma resultat.
Så vad tror ni?

NF7-S Rev 2.0
Antec 480W
2500+
2*256mb twinmos winbond, 1*512mb twinmos winbond
Sapphire 9800Pro
80Gb WD, 2*120Gb WD

Permalänk
Medlem

har nästan exak samma system och exakt samma problem...
hände inatt när jag hade burken på för att tanka.
har bara fått långa pip när jag ryckte ut samtliga minnen dock, få inga pip alls annars. Alla fläktar o dioder o skit går igång.

hjälp uppskattas

[edit]: vilket bios körde du? jag körde 22

Permalänk
Medlem

Jag körde senaste bios verion vilken det nu var....22 tror jag..
men min slutar inte pipa när jag tagit bort mina minnen... din gjorde det?? Då verkar det som om att ditt/dina minnen är felet..

Permalänk
Medlem

tvärt om, den pep för att jag inte hade minnen i och lät inte alls när dom satt där.
en poolare hade tydligen haft exakt samma problem som jag och det blidde en RMA, tydligen har bios fakkt ur.

Permalänk
Medlem

Ahh, jag som läste fel
Tråkigt att ingen verkar veta om mitt moderkort är sönder eller ej... vill ju kunna beställa ett nytt så fort som möjligt om den är det...
Jag har inte fått det att fungera än dock.. Har inte heller en annan dator att testa den andra hårdvaran på.

Permalänk

Pröva att byta till en äldre Bios om det går

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord_Moridin
Pröva att byta till en äldre Bios om det går

Det går inte, direkt när jag sätter på datorn så börjar den pipa och jag har ingen signal till skärmen. Ingen annan här som har varit med om dett problemet?

EDIT: startade datorn med allt borta förutom cpu'n. Då började det pipa långa pip ändå. Men när kjag tog bort cpu'n och inte hade något alls på så slutade det pipa. Testade att sätta dit allt nödvändigt utom CPU'n, inga larm. Är det den som dött?

Permalänk
Medlem

sända tillbaka moderkortet där du köpte det så borde du få ett nytt ?

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l

Permalänk
Medlem

Jag köpte det längesedan och jag har bytt nbfläns och satt dit sb fläns...
men vet inte om det är cpu'n som är fel på istället?

Permalänk
Medlem

om det var på komplett så brukar de vara bussiga på den biten, så länge man förbättrar producten ska det inte vara några problem

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l

Permalänk
Medlem

Nej det var db men jag vet ju inte om det är moderkortet eller cpu'n som det är fel på...
slutar ju att ge larm när jag tagit bort cpu'n.. inte om jag tagit bort allt annat förutom cpu...
konstigt.
Men om jag t.ex har ett söndrit moderkort så måste det väl ändå larma även om jag inte har en cpu på?

Permalänk
Medlem

Hade lika dant problem med mitt nf7-s.
Men det ända som går att göra är att trixa med minnerna,
testa kanske bara ett minne åt gången, byt platser vart det ska sitta osv osv. Till slut funkar det

Permalänk
Medlem

Jag har redan provat det ett antal ggr...
Menar du att du numera kör med ett minne på en annan plats istället?
Eller har du t.e.x 2st som började funka till slut ändå

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt Abit NF7-S rev 2.0 i torsdags som jag köpte som demoprodukt av komplett.se , jag plågades me samma problem i två dar lr nåt, mitt problem var att jag hade fel tidsinställningar i cmos och för att boota ordentligt så var jag tvungen att hålla inne "insert-knappen" sen ändra inställning etc och flasha bios sen funka allt perfekt.
Offtopic: vilken minnesplats e bäst att sätta i minnet om man bara har ett ?

Visa signatur

| 8700K | ASUS Z370-F STRIX | Deepcool 240 EX | G.Skill Trident Z 16GB 3000Mhz | ASUS GTX 1080 Strix | SAMSUNG 970EVO 500GB | Evga 1600W P2 | ACER XB271HU | NZXT H440W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majed
Jag fick mitt Abit NF7-S rev 2.0 i torsdags som jag köpte som demoprodukt av komplett.se , jag plågades me samma problem i två dar lr nåt, mitt problem var att jag hade fel tidsinställningar i cmos och för att boota ordentligt så var jag tvungen att hålla inne "insert-knappen" sen ändra inställning etc och flasha bios sen funka allt perfekt.
Offtopic: vilken minnesplats e bäst att sätta i minnet om man bara har ett ?

Tror inte riktigt det spelar någon roll men 3:e (den som sitter lite ensamt) brukar jag alltid köra med.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”