Permalänk
Medlem

Lampan som blinkar???

Går det att koppla massor av dioder till lampan som blinkar när datorn laddar??? Det skulle vara coolt. Nån som vet hur? HErrå

Visa signatur

| A64 3000+ @ ~3800+ | corsair xms4400 512mb | Gainward Geforce 6800NU (fullt upplåst) | 2x200gb Maxtor |

Permalänk
Medlem

visst går det men jag har inte en susning om hur mycket moderkortet pallar på de utgångarna. koppla då i parallell så att det blir en jämn fördelning.

Permalänk

usch nä. En räcker.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Vill med göra det...Kan man?

Visa signatur

... Bor på götet...

Permalänk
Medlem

släng på en transistor

och en massa lysdioder via transistorn så ska det funka ska ni se.

Permalänk
Medlem

Seriekoppla dioder så att du får ungefär 14V i serie, paralellkoppla sedan massor med sådana slingor på en molex. Sedan koplar du en kondensator med kollektorn på hdd-leden, basen på molexen och emittern på led-slingorna

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem

fattas bara ett motstånd som reglerar strömmen till lysdioderna.

men man behöver väl inte det om man inte vill

Permalänk
Medlem

Man behöver inget motstånd om man har tillräckligt med LEDer, men jag är därremot lite osäker på vilken transistor det ska vara...

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem

nej det är sant.

men om man inte ska ha så många så kan det vara bra att begränsa strömmen.

bc547 är väl en npn.
som på skissen.

klarar 0.5A

har jag för mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elipsion
Man behöver inget motstånd om man har tillräckligt med LEDer, men jag är därremot lite osäker på vilken transistor det ska vara...

Man ska alltid ha motstånd när man kopplar in lysdioder! Annars har man ingen koll på hur mycket ström som flyter genom dem och man får antingen för lite med reducerad ljusstyrka som resultat, eller alldeles för mycket vilket förkortar lysdiodens livstid eller bränner den helt.
Visst, kopplar man in så många lysdioder att det sammanlagda spänningsfallet blir mer än matningsspänningen så behöver man förvisso inte motstånd, men detta beror på att man bara får spillström genom dioderna och de lyser alltså svagare än det är tänkt.

Permalänk
Medlem

Det beror på vad du har för dioder, tar du 6 2,1 Volts LEDer i serie så lyser de fullt tillräckligt utan att det är en allt för stor risk att du bränner dem, men däremot har jag gjort ett fel vid transistorn och hdd-leden, ny ritning på g...

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem

hmm.

Ja hade kanske täntk mej bortåt 50 till 100... Vad e d för grejjer ja behöver o hur många??? Hur kopplar ja o vart får ja tag i det??? hejs svejs

Visa signatur

| A64 3000+ @ ~3800+ | corsair xms4400 512mb | Gainward Geforce 6800NU (fullt upplåst) | 2x200gb Maxtor |

Permalänk
Medlem

Borde inte detta fungera bättre?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Och vad är en 4N3F?

EDIT: Håller på att göra en ritning som ska fungera, har dock en liten fråga; är det tvunget att du har "orginal-LEDen" kvar?

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk

du är inte tvungen att ha den, dock bör du ha dioder utav samma spänning när du gör denna modd

lånar tråden lite.
har inte lyckats hitta det det när jag sökt.
men vilken spänning ligger power och hdd leden på som sitter i fronten? 1,7 volt och vilken spänning?

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

ingen fara...

Visa signatur

| A64 3000+ @ ~3800+ | corsair xms4400 512mb | Gainward Geforce 6800NU (fullt upplåst) | 2x200gb Maxtor |

Permalänk
Medlem

senast jag kollade var volt en enhet för spänning, men det var ju i förra veckan...

det var inte så att jag undrade vad som var tekniskt möjligt utan vad trådskaparen ville...

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elipsion
Och vad är en 4N3F?

En optokopplare.
Fungerar ungefär som ett relä.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

JA vill koppla massor av dioder till Hårddisk aktviv lampan...

Visa signatur

| A64 3000+ @ ~3800+ | corsair xms4400 512mb | Gainward Geforce 6800NU (fullt upplåst) | 2x200gb Maxtor |