Permalänk
Medlem

vatten eller vad tror ni?

Hej

sitter o funderar på vad ma nska sattsa på
vatten eller VapoChill......kan tänka mig att
VapoChill funkar bäst men det kostar ju ca 6000
sist jag kolla.....o antar att man inte kommer undan billigare.

men kan någon tippsa om någe billit med bra vatten system.
det ska klara att fjonga upp min 2.8 i 3.5 ca eller så när det
går med vatten........vet inte hur höga förväntningar man kan ha
men det lär ju märkas

ska fortsätta leta lite här men är tacksam för all hjälp jag kan fp

Visa signatur

P4C800-E DELUXE P4a 3.0cGhz 800fsb [OCZ]Dual DDR500 1024MB@1Ghz
GfFX 5700 ULTRA@530mhz[Creative]DDR128Mb@1Ghz

Permalänk

Skillanden mellan Vapochill och vattenkylning är ju rätt stor ändå. Vapon e ju en kompressor kylning som ger dig minusgrader på CPU:n.
Ska du ha ett tyst system så skulle jag nog tänka mig att vattenkylningen e tystare, samt att du då också kan kyla ner nordbryggan och ditt grafikkort.
Vattensystemet kommer ju också bara kostade dig hälften så mycket som ett vapochill.

Du kan ju alltid köpa själva kompressorenheten löst, kostar väl runt 4.500 eller så då.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

ja jag såg det på ett ställe att den låg på det utan lådan till......får bli vatten då.

men vad ska man ha.......titta lite på en sida i USA dom hadde dunder grymma block
men det kosta bara 330 dollar

vad ska man ha för radiator o sånt......tägte köpa allt löst, för
dom kitten som finns väkar inte hålla så hög klass. eller så har jag fel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tim_Beluga
Skillanden mellan Vapochill och vattenkylning är ju rätt stor ändå. Vapon e ju en kompressor kylning som ger dig minusgrader på CPU:n.
Ska du ha ett tyst system så skulle jag nog tänka mig att vattenkylningen e tystare, samt att du då också kan kyla ner nordbryggan och ditt grafikkort.
Vattensystemet kommer ju också bara kostade dig hälften så mycket som ett vapochill.

Du kan ju alltid köpa själva kompressorenheten löst, kostar väl runt 4.500 eller så då.

Visa signatur

P4C800-E DELUXE P4a 3.0cGhz 800fsb [OCZ]Dual DDR500 1024MB@1Ghz
GfFX 5700 ULTRA@530mhz[Creative]DDR128Mb@1Ghz

Permalänk

Ja du, jag saknar ju både erfarenhet av vattenkylning och vapon så hehe. Men dangerden ska ju ha rätt bra block och radiatorer så. Har väl hört lite om att folk säger att Dangerdens Heatercore ska vara en bra radiator till ett hyggligt pris.
Du får hoppas på att folk med lite mer vattenerfarenhet tittar in och ger dig lite tips:)

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk

Jag har beställt ett DangerDen RBX och en double heater core. Grejerna kommer nu på onsdag (11/2).
Jag har rätt stora förväntningar.

Visa signatur

Abit NF7-S rev 2.0 | XP2400 Mobile @ 2640 MHz AQYHA 0429 | X800pro <flashat> XTPE | 2x512 mb TwinMos Twister pc3700 | Maxtor,Samsung 280GB | DangerDen RBX,MAZE4,DHC,Eheim1048 |

Permalänk
Medlem

upps.....är inne o tittar på blocket du bistälde (DangerDen RBX) satan så grymnt det såg ut.
sk kolla vidare......hur mycket brukar ma nkunna klocka med vatten?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rumpel¤Skratz
Jag har beställt ett DangerDen RBX och en double heater core. Grejerna kommer nu på onsdag (11/2).
Jag har rätt stora förväntningar.

Visa signatur

P4C800-E DELUXE P4a 3.0cGhz 800fsb [OCZ]Dual DDR500 1024MB@1Ghz
GfFX 5700 ULTRA@530mhz[Creative]DDR128Mb@1Ghz

Permalänk

En fråga om heatercore från dangerden, är den gjord för 120mm fläktar eller?

Är det nån som vet om Danger Den GF4/Radeon9000/9700Pro 1/2 är ett bra block och om det passar på ett ATI 9800Pro?

Kollade på dangerdens hemsida, men det stod ju ingen info om det.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Japp det är den.

Visa signatur

Speldator: A64 3200+ 2.0 Ghz K8N Neo Twinmos WB 512 BH-5 x2 R9800Pro Antec TP 550w Lian Li PC75b Cheetah 15k.3 18.4 gb Maxtor 250 gb x4(RAID0) NEC 2500a HP 920Pro DVI UltraX MX510 DSP-500 DD vattenkylning (RBX, Z-chipset, Maze-4, Thermochill 120.3b, Eheim 1250). GAMMAL SIGNATUR!

Permalänk
Medlem

Hmm det bästa är väl att köpa vattenblocken för sej o fixa resten på egen hand... Det är relativt lätt att göra. Tanken kan du använda en tupperware från mammas gömmor.. Sedan använder du e moppe/motorcykel kylare som radiator... du kan även använda ett värmepaket i omvänd funktion från en bil. En pump kirrar du lätt. Köp en sån här fontän som du ha rinne i huset... eller bara pumpen till dom. Dom håller för mer än 5 liter/min vilket e bra... //Erki

Visa signatur

| A64 3000+ @ ~3800+ | corsair xms4400 512mb | Gainward Geforce 6800NU (fullt upplåst) | 2x200gb Maxtor |

Permalänk
Medlem

köp peltier! då får du bra temperaturer på cpu! men du måste ha ett bra vattenkylnings system tex, stor radiator bra pump ca20l min sen kan du klara dig bra!

Permalänk

köp grejer från vcore.dk ...

Visa signatur

Asus Rampage Formula | Intel E8400 @ 3824mhz | Evga 9800GX2 | Mushkin 4gb pc6400 @ 1020mhz | Lian-li v1000 | Corsair TX750w| Samsung 959NF 19" CRT | Hitachi 160 sata + 160gb IDE|

Permalänk
Medlem

ja någe seånt tägte jag vell mig tror jag, men tror nog jag köperallt o sen bygger det.
ärlite för avanserat för mig ob örga trixa så där, men det där ma mc radiator vet jag funkar fint.
ska nog ha en black ice tror jag till o sen block till brygga, graff o cpu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erki87
Hmm det bästa är väl att köpa vattenblocken för sej o fixa resten på egen hand... Det är relativt lätt att göra. Tanken kan du använda en tupperware från mammas gömmor.. Sedan använder du e moppe/motorcykel kylare som radiator... du kan även använda ett värmepaket i omvänd funktion från en bil. En pump kirrar du lätt. Köp en sån här fontän som du ha rinne i huset... eller bara pumpen till dom. Dom håller för mer än 5 liter/min vilket e bra... //Erki

Visa signatur

P4C800-E DELUXE P4a 3.0cGhz 800fsb [OCZ]Dual DDR500 1024MB@1Ghz
GfFX 5700 ULTRA@530mhz[Creative]DDR128Mb@1Ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vitalizer
köp grejer från vcore.dk ...

Om man köper där ifrån så behöver man inte betala skatt va?

Permalänk
Medlem

pki....men dom hadde inte den radiatorn jag vill ha.....men jag dka kolla vidare.
får ma nköpa utan moms kan det ju va ide

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0ve
Om man köper där ifrån så behöver man inte betala skatt va?

Visa signatur

P4C800-E DELUXE P4a 3.0cGhz 800fsb [OCZ]Dual DDR500 1024MB@1Ghz
GfFX 5700 ULTRA@530mhz[Creative]DDR128Mb@1Ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tim_Beluga
En fråga om heatercore från dangerden, är den gjord för 120mm fläktar eller?

Är det nån som vet om Danger Den GF4/Radeon9000/9700Pro 1/2 är ett bra block och om det passar på ett ATI 9800Pro?

Kollade på dangerdens hemsida, men det stod ju ingen info om det.

jo den är gjorde för 120mm fläktar, men om jag har förstått det rätt så måste du ha en sån här : http://www.overclockers.se/catalog/images/new/core-adaptor2.j... alltså nån form av adapter, fast det går ju att fästa med gummiband

Permalänk
Antielefant

Annars kan jag varmt rekommendera Waterchill från Asetek (samma företag som gör Vapochill).

Ett komplett paket som innehåller allt du behöver (CPU+NB+GPU) och är förb*nnat lätt att montera.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Labe
jo den är gjorde för 120mm fläktar, men om jag har förstått det rätt så måste du ha en sån här : http://www.overclockers.se/catalog/images/new/core-adaptor2.j... alltså nån form av adapter, fast det går ju att fästa med gummiband

Jo, det där med adaptern såg jag faktiskt på dangerden's hemsida:) Blev smått sugen på deras Double Heatercore, den måste ju då vara gjort för 2st 120mm:)

Å andra sidan ska en jobbarkompis plocka med sig ett värmepaket från en mazda imorgon. Så om jag tycker det verkar fungera så får jag den gratis istället hehe:)

Så jag får se hur man gör.

Kollade hur mycket man skulle spara i och med att beställa från dangerden. Har för mig det vart runt 1400spänn man sparade om man ville ha allt, men sen såg jag ju att deras pumpar naturligtvis är på 110/120V och det fungerar ju inte så bra här. Så pumpen kommer jag köpa i Sverige.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Annars kan jag varmt rekommendera Waterchill från Asetek (samma företag som gör Vapochill).

Ett komplett paket som innehåller allt du behöver (CPU+NB+GPU) och är förb*nnat lätt att montera.

hej ska bäställa Watechill KT12-L20, så du menar att ett sånt härna paket kyler bra! ska köpa de från danmark där de e 400:- billigare. O kan de passa bra till mitt sys som du ser i signen...kör bara på luft nu, har 6 fläktar 3 in o 3 ut o min cpu håller 47c vid vcore 1.85 o nb 25c, men de ja tycker ja har mest värme problem med e graffet fan håller ju nästan 70c o de e lite mycke tycker ja..

Visa signatur

ABIT AN7 v.1.0|xp2400+mobile@241x11,5|L12modd|Corsair XMS BH-5 PC3500 2x256@dualddr|SapphireX800XTPE Extra Teresterial Edition@637/627|2xhdd80+120g|LEVICOMVBL500W|1xvattekylningcpu/nb/syd|1xvattengpu|3d05:6895|3d03:13986 |3d01:24390|super pi 35 sec| MAX OC 3082 mhz dry-ice

Permalänk

Läs recensionen här på sweclockers:)
Det e väl ett bra paket för att vara någolunda billigt. Iofs har dom ju bytt radiatorn nu i de senare versionen av det paketet så det kanske kyler bättre nu.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tim_Beluga
Jo, det där med adaptern såg jag faktiskt på dangerden's hemsida:) Blev smått sugen på deras Double Heatercore, den måste ju då vara gjort för 2st 120mm:)

Å andra sidan ska en jobbarkompis plocka med sig ett värmepaket från en mazda imorgon. Så om jag tycker det verkar fungera så får jag den gratis istället hehe:)

Så jag får se hur man gör.

Kollade hur mycket man skulle spara i och med att beställa från dangerden. Har för mig det vart runt 1400spänn man sparade om man ville ha allt, men sen såg jag ju att deras pumpar naturligtvis är på 110/120V och det fungerar ju inte så bra här. Så pumpen kommer jag köpa i Sverige.

HAr beställt en double heatercore. En av dom bästa radiatorerna på marknaden har jag hört. Sedan om man tänker på att den är skitbillig och har "stöd" för 4st 120mm fläktar så är den oslagbar.
Vissa pumpar på DD kan beställas med internationell kontakt - sån vi har i sverige - t ex hydor l30.

Visa signatur

Abit NF7-S rev 2.0 | XP2400 Mobile @ 2640 MHz AQYHA 0429 | X800pro <flashat> XTPE | 2x512 mb TwinMos Twister pc3700 | Maxtor,Samsung 280GB | DangerDen RBX,MAZE4,DHC,Eheim1048 |

Permalänk
Medlem

Hur säkert är vatten igenteligen?
Det är ju inte så kul att behöva byta ut alt i datorn för
många tusenlappar om systemet läcker.

Visa signatur

Mvh
Minder

Permalänk
Antielefant

minder: Så säkert som du monterar det.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

har nån hört talas om att det läckt för någon? jag har inte hört det hittills. Får väl bli att göra enn poll nån dag.

Pumpar köpes billigast från seame i tyskland.

Permalänk

På med en bra slang och ha slangklämmor. Sen kan man ju kolla datorn den första timmen eller så om den börjar läcka. Då e det ju bara att bryta strömmen så inget kortsluter.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

läckage är inte den största faran, har aldrig hört av nån att det läckt.
något som är mera lätthänt är att man glömmer koppla i pumpen eller att den går sönder. Har råkat glömma koppla i pumpen nångång när jag haft isär datorn, det blir varmt ganska fort =), fast som tur är så har ju de flesta mobos skydd för det.