Permalänk
Medlem

får inte igång burken

tjena alla

scenario:
har en gammal data som det inte e ett skit på, asså helt formaterad. sen ska jag starta den och det står typ: sätt in rätt diskett och tryck på valfri tangent. sedan jorde ja en ms-dos startdiskett. Satte in den.
då stod det bara : a:\>
Har "hyrdator" så ja har ingen installcd till windows xp, men jag har en "säkerhetskopia av hårddisken" till en annan dator, med windows xp på.
Kan jag köra säkerhetskopian på den gamla datorn så att jag får winows på den oxå ? (vill ju gärna ha xp på den)
vad ska jag göra ????

tack på förhand
// huppmupp

Permalänk

Hur gammal är den här datorn? Klarar den kraven för att kunna köra XP?

Att A:\ kommer upp är väl bra, då kan du ju läsa från diskettdriven.

Visa signatur

blä

Permalänk
Medlem

Du verkar inte vara så van vid MS-DOS, och jag kanske kan vara så fräck att säga att du aldrig har använt det.
A:\ menas att du befinner dig på disken A (diskettenheten).

Du kanske kan använda din säkerhetskopia, det beror på hur den är gjord. Du kan ju testa.

Permalänk
Medlem

jaja jag kan erkänna att jag aldrig har använt ms-dos.
jag är mycket säker på att datan klarar kraven för XP.
men kan man inte skriva några doskommandon(som jag inte kan) så att man läser från cdn?
kan man göra några andra disketter eller cdskivor??

Permalänk
Medlem

Till att börja med, läs: http://nvrmnd.mine.nu/korrekt.html

Och vad gäller XP så bör du ha minst 256MB RAM i datorn för att det ska funka fint. Och helst bör den väl vara på över 500MHz också.

För att komma till CDn: Skriv "d:" om du har en startdiskett som stödjer CD-ROM.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

tankade in win98 på för säkerhetskopian funkade inte, det var ju en massa annat skit än winXP på =(
eftersom jag saknar Xp installcd så kommer nu en ny fråga :
finns det något program så att man kan "dra ut" windows ur ghosten???