Permalänk

Hur kan den tanka så fort?

Jo, jag drog hem lite semester och partyfilmer från dc

Det som förvånade mig var att det gick oerhört fort. Vilket gjorde att jag inte förstod riktigt hur det fungerade.

Hastigheten som står vid användaren säger ju 2.65 MB/s, och filerna jag tankade hem gick hem väldigt fort. Varje fil var på ca 50 MB styck, och det trillade hem i alla fall två sådana i minuten. Så det verkade stämma (men det bör inte stämma)

Hastigheten som står nere i statusbaren verkar vara den riktiga hastigheten, eller bör vara iaf, då det är den hastigheten jag betalar för.

Vad är det här? hur hänger det ihop?
jag tänkte att dc på något sätt kanske komprimerade det den skickade över, men sen slog det mig att det är ju .rar jag tankade, vilket inte borde gå att komprimera så bra då det redan är komprimerat. Så en fördubbling av överföringshastigheten låter inte troilgt.

rent "fysiskt" lär jag inte tankat i 2.65 MB/s, det har jag förstått.

hjälp! varför gick det så fort?
inbillade jag mig bara?

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

HAHAHAHA
Semester filmer... 50MB styck....
DVDR semester film?

Permalänk
Medlem

Det finns en slags ny funktion i DC, att den packar samtidigt som den laddar, att filerna inte är nerpackade utan endast splittade. Så rent teoretiskt går det så snabbt, fast egentligen inte

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hocce
Det finns en slags ny funktion i DC, att den packar samtidigt som den laddar, att filerna inte är nerpackade utan endast splittade. Så rent teoretiskt går det så snabbt, fast egentligen inte

"Packar samtidigt som den laddar, men inte nerpackade utan enbart splittade." ?

Har du lust att ta om det där?

Permalänk
Medlem

fick samma idag....

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk

Men tidigt .. så där får man ju hela tiden med dc.. Är något komprimeringstjosan!

Permalänk

ok, då var det inte inbillning att jag fick hem mina semesterfilmer så fort

tack bbb

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Observer
"Packar samtidigt som den laddar, men inte nerpackade utan enbart splittade." ?

Har du lust att ta om det där?

Att filerna du tankar, inte är komprimerade utan bara splittade, då packar DC++ filerna, och på så sätt blir dom ju mindre, och på så sätt går det ju snabbare. Alltså visas hastigheten snabbare än vad den egentligen är.

Visa signatur

must!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen

tack bbb

BBB har väl då ingenting med att DC packar filer att göra?

(För övrigt så antar jag att de är RAR-filer, frågan är ju hur det kan hjälpa så mycket då, vad har du för uppkoppling?)

Edit: Aha...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag har upplevt samma sak. Personen måste ha suttit på samma gateway eller nått. Det var roligt så länge det varade

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hocce
Att filerna du tankar, inte är komprimerade utan bara splittade, då packar DC++ filerna, och på så sätt blir dom ju mindre, och på så sätt går det ju snabbare. Alltså visas hastigheten snabbare än vad den egentligen är.

Ok, tackar. Rörde ihop det där litegranna.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rauter
Jag har upplevt samma sak. Personen måste ha suttit på samma gateway eller nått. Det var roligt så länge det varade

Nejdå, så länge farten nere i hörnet är äkta så är det bara komprimering.
Jag minns att jag skickade en BMP-bild (okomprimerat format) till min polare förut - med 25 kilobyte per sekund, över 56k.
Går även med t ex textfiler och andra saker som innehåller många tecken men samma typ ("aaaaaaaaaaaaaaaaaaaa" komprimeras mycket bättre än "s4kkdskdsk48eus3").

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Observer
Ok, tackar. Rörde ihop det där litegranna.

Mkay

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Om ni kollar på den kolumnen längst till höger i download fältet där det står "Ratio:"

Om den står på 1.00 så är det vanlig hastighet.
Och om det är ratio 0.01 då går det VÄLDIGT fort enligt mätarhastigheten.

Kom upp i 6 MB/s en gång med ratio 0.01..

Permalänk
Medlem

herregud, lär er att resiza skärmdumparna

Permalänk
Medlem

Som jag fattat det så är det komprimerad överföring, därav det ljusgröna i progress bar:en. Trorja

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
BBB har väl då ingenting med att DC packar filer att göra?

Nej, men hade jag inte haft bbb, utan telia som jag hade innan, så hade det inte gått i närheten av samma fart (hade inte ens kommit in på den hubben)

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Är det ENBART jag som är tok säker på att han har laddat hem en dvdr ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr. E
Är det ENBART jag som är tok säker på att han har laddat hem en dvdr ?

Varför ens spekulera?

Permalänk
Medlem

Är du säker på att filerna är intakta? Jag har fått samma fenomen med komprimerad överföring med DC++ (tankade i 90KB/s på 0,5Mb/s ADSL) men filerna var bara skräp. Vet inte om det var något fel på DC++ överföring eller om killen jag tankade från körde någon fejkshare.

[EDIT] Oj, fel konto. Ah, skit samma...

Permalänk
Medlem

När man kör "fake share" är det vanligt att man bara skapar filer med t.ex. en massa 0:or i. Dessa kan naturligtvis komprimeras väldigt bra, och därför går det undan att tanka....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
När man kör "fake share" är det vanligt att man bara skapar filer med t.ex. en massa 0:or i. Dessa kan naturligtvis komprimeras väldigt bra, och därför går det undan att tanka....

Semesterfilmen fungerade utmärkt
så det var nog inte bara en massa nollor.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk

Sån där fart får jag jämt...
fast det kanske beror på min uppkoppling

I övrigt har ratio inget med kompression att göra..utan med vad man har för ratio mellan upp och nedladdade Mb.

Och när det blir ljusgrönt så tror jag (är inte hundra) att det är det du har laddat medans DC har varit igång just då...och det mörkgröna från tidigare sessions.

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator

Permalänk
Medlem

Ratio har visst med komprimeringen att göra

http://dcplusplus.sourceforge.net/forum/viewtopic.php?t=6851&...

Visa signatur

The sun is shining,
but the ice is slippery.

Permalänk
Medlem

detta hände mig med, dock låg jag på 7mb/s , ändå stog det 1,3mb/s där nere på DC. måste vara fel på dc

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CuBone
Ratio har visst med komprimeringen att göra

http://dcplusplus.sourceforge.net/forum/viewtopic.php?t=6851&...

Oki...
fast lite skumt..
För om man tar about DC++ så står min ratio där..och den påverkas direkt och i förhållande till min upload/download ratio.
Har jag laddat ner mer än jag har laddat upp så är den under 1.

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator

Permalänk
Medlem

Har hänt mig en gång...var uppe i 10 MB/s blev helt knäckt och trodde inte det var sant men sen märkte ja att ja hade tankat 200 MB på 28 s!!! Det blir en bit över mitt 2 mbit bredbands totala kapacitet....har faktiskt bildbevis! Lägger upp den så fort ja har något ställe att lägga upp bilden på

Och det är inget fake....eller ja tror inte det....ja såg vad ja såg och filen funkade när den var klar....dock gick det inte i 10 MB/s hela tiden bara i en halv minut sen åter till vanlig speed!!

Men iaf så kommer bildbevis upp snart....

Permalänk
Medlem

Förklara detta då, en mpg-fil, 4Mb, 1 sek (BBB 8/1)
laddade typ 10 filer från samma snubbe och då ligger farten runt 400-600 som ni ser, vad det tog denna filen 1 sek att överföras (5,41 Mb/sec enligt dc++) det vete fan.

Permalänk
Medlem

*.mpg är ofta väldigt okomprimerade.. så det är väl inte så konstigt?

Permalänk
Medlem

Fasiken vad ni blurar. Vill ju se vad dem populära semesterfilmerna heter.

Gör så här: Packa ner filen som var 3.97mb med rar/zip i högsta comprisionsgraden. Se hur liten den blir. Blir den väldigt liten är det som sagt ovan att dc++ comprimerat medan du tankat och därav farten.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB