Varför hör jag när datorn "tänker" i Zalman's 5.1 hörlurar?????

Permalänk
Medlem

Varför hör jag när datorn "tänker" i Zalman's 5.1 hörlurar?????

Jag köpte ett par Zalman Theatre 6 idag. Har ett Asus A7N8X Deluxe moderkort så kopplade in front sladden till det gröna uttaget, center till orange, rear till den lila. Men nu när jag har kopplat in dom så "hör" jag när datorn tänker, det det knastrar när den tänker.... (svårt att förklara), men typ rör jag musen eller går in i program så hör jag rörelserna eller "tänkandet"... Hur i hela friden får man bort det? Lite jobbigt när man spelar ett spel och så hör man hur datorn tänker hela tiden...

MVH Björn Asplin

Visa signatur

3570K | ASUS P8Z77-V | 16 GB RAM | ASUS 1070 GTX | ACER XB27IHU

Permalänk

hmm, det gjorde jag på en gammal dator med, man hörde liksom när man scrollade i web-browsern, är det så du menar, som ett litet typ 'brrrrrrrrubrrruburbrbr' typ...

Permalänk
Medlem

med mitt asus a7n8x-x jag hade ett svagt skumt ljud i hörlurarna när det inte var något med ljud som spelades på datorn, svagt brrrrrburrburrr precis som super joke snackar om.. när man rör på musen, scrollar och datorn arbetar så blir burret lite startkare och ändrar ton. Men det försvann så fort jag startade winamp och satte på stop, typ så fort man gav ljudkortet något att göra.

Permalänk
Medlem

Mm, verkar vara ett vanligt problem med soundstorm, ska fan köpa ett audigy 2.

Visa signatur

3570K | ASUS P8Z77-V | 16 GB RAM | ASUS 1070 GTX | ACER XB27IHU

Permalänk

Hur funkar Zalman-lurarna? Jag har ett par såna på väg...

Visa signatur

blä

Permalänk
Medlem

Jag som har nforce's soundstorm så funkade det inte så bra. Om jag kopplade som det stod i moderkortsmanualen så brusade det mer än mest (hörde när datorn tänkte osv..). Kopplade sedan in dom i mic,line out och line in och då blir ljudet bättre, hörde fortfarande när datorn tänkte men inte lika högt. Men om jag ska kolla på DVD på datorn, igenom tv-out eller nå så funkar de prima, även i spel så funkade surroundet. Ska köpa ett audigy 2 ljudkort så man slipper brusen.

Visa signatur

3570K | ASUS P8Z77-V | 16 GB RAM | ASUS 1070 GTX | ACER XB27IHU

Permalänk

minna lurar funkar prima.. hör någorlunda vartifrån ljuden kommer..

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk
Medlem

Soldierboy, hur har du kopplat in dom (vilka sladdar i vilka uttag) och inställningar i nforce panelen?

Visa signatur

3570K | ASUS P8Z77-V | 16 GB RAM | ASUS 1070 GTX | ACER XB27IHU

Permalänk
Medlem

Testat att sätta digital source till AUX istället för off i soundstorm panelen ?

Permalänk
Medlem

Nae, men ska testa.

Edit: Nae, det brusar fortfarande. Man hör "datorn" tänka...

Edit 2. Vilka ska man aktivera? dolby surrond kodning , digital kodning...

Visa signatur

3570K | ASUS P8Z77-V | 16 GB RAM | ASUS 1070 GTX | ACER XB27IHU

Permalänk
Medlem

Hmm, rekommenderar att du öppnar en tråd om det på nforcershq.com
under din moderkortstillverkare. Brukar hjälpa mig

Permalänk
Medlem

Det är jobbigt ljud, man kan bli galen av det. Jag har hittils inte hittat felet. Nån som vet?

Visa signatur

AMD XP2600+ @ 2209mhz ][ TwinMOS 512DDR PC3200 ][ Asus A7N8X deluxe nForce2 ][ Hitachi Deskstar 7K250 120GB ][ Sapphire Radeon 9600pro @ 470/351 ][ Samsung 957p "19 ][ 13051 @ 3Dmark 2001

Permalänk
Medlem

Båda mina senaste Datorer har uppvisat samma egenhet. Jag har haft både MSI och nu har jag A7N8X-Deluxe.

Jag brukar stänga av (mute) kanaler jag inte använder. Oftast kommer sånssa här ljud från line in och mickrofonkanalen i min dator. (eller förstärks av brum som uppstår i dess ofta dåliga kablar)

Misstänker att det har att göra med någon "gate / expander" som inte fungerar riktigt som den ska på våra ljudkort. Det dröjer ju ofta typ 10 sekunder innan fenomenet uppstår efter det att man stängt av den sista ljudkällan.

Visa signatur

Asus A7N8X Deluxe | AMD Athlon XP 2600+ | TYAN Ati Radeon 9800 Pro 128mb | Dual Channel DDR 2x512 PC3200 Elixir | Win XP Pro

Permalänk
Medlem

Hmm, riktigt drygt ljud som kommer och går :/
Har dock blivit lite bättre sen jag satte digital out till AUX

Visa signatur

3570K | ASUS P8Z77-V | 16 GB RAM | ASUS 1070 GTX | ACER XB27IHU

Permalänk

kommer ljudet ur alla högtalare??

Permalänk
Medlem

---- > "Varför hör jag när datorn "tänker" i Zalman's 5.1 hörlurar?????"

Det är nog svaret på din fråga.. "Hörlurar"<<----

Visa signatur

3570K | ASUS P8Z77-V | 16 GB RAM | ASUS 1070 GTX | ACER XB27IHU

Permalänk
Medlem

Prova att inaktivera linjeingången..Har samma fel själv i högtalarna som kommer från mitt AIW kort men när man slår av linjeingången försvinner det.

Permalänk
Medlem

Uppar den här då jag har samma problem på mitt Terratec Aureon Fun 5.1.
Det här ljduet går mig på nerverna.

Permalänk

Jag hade sånt ljud förut.. När jag körde ljud från det inbyggda ljudkortet. Försvann dock när jag köpte nytt ljudkort..

Visa signatur

//Christoffer V

Permalänk
Medlem


Men du får ju stänga av lite utgångar du inte använder och som du säkert har på full volym.
Stäng av mikrofon, ledning och kanske aux exempelvis, så ska du se att det tystnar.

Permalänk
Medlem

Allt är avstängt. Funderade om man skulle köra hörlurarna på onboardkortet och högtalarna i Terratec. Fungerar det med två st ljudkort samtidigt?

Permalänk
Medlem

Klicka i "Digitalisera ingång" eller nåt sånt i NVMixer, men först tanka ner nya drivrutiner från Nvidia, om du inte har 5.10.

Permalänk
Medlem

Det hjälper inte att flytta ner ljudkortet så långt från CPU/Grafikkort som möjligt? Eller var det inbyggt ljudkort? Har du någon ljudsladd till optisk enhet som går nära CPU/GPU/minne/hårddisk?

Permalänk
Medlem

jag har läst nånstans att man måste jorda chassit med moderkortet eller nåt sånt.. och det behöver man bara med det inbyggda ljudet

jag har samma problem men jag anv aldrig hörlurar så det gör detsamma för mig
lycka till

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem på min Dell Dimension 8200. Riktigt irriterande!

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk

Jag har också ett ASUS moderkort, det ljuder du kallar "datorn som tänker" är egentligen nätverkskortets aktivitet du hör genom ljudkortet, öppnar du upp burken kommer du upptäcka en komponent på moderkortet som avger även detta ljud utan högtalare/lurar.

Vad jag vet finns det ingen "fix" för detta problem, de flesta har löst det genom att sätta i ett externt ljudkort. Eller ett externt nätverkskort. Det jag menar är ett separat ljudkort eller nätverkskort och inte använda det inbyggda.

Visa signatur

Jag är intresserad av att köpa äldre Äventyr och RPG spel, 80-90-tal, Messa mig!!

Permalänk
Medlem

Det är inte enbart nätverkskort du hör, kan även vara ide controllern aktivitet eller bara allmän aktivitet över sydbrygga, har inte hört ett enda inbyggt ljudkort någonsin som inte brusat på detta sätt......

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

tellus82: jodå, mina bärbara jag haft har inte brusat nä skoja, men detta problem har jag bara haft på ett enda moderkort med inbyggt ljudkort haft, och det är det korte jag har nu!

Ångrar att jag inte la några fler futtiga hundralappar på ett bättre moderkort.

Visa signatur

Jag är intresserad av att köpa äldre Äventyr och RPG spel, 80-90-tal, Messa mig!!

Permalänk
Medlem

Mitt soundstorm är pajj. Jag får bara ljud i de bakrehögtalare när jag sätter på extra effekter. Så jag kan inte använda det ljudkortet. Måste köpa nytt om ingen vet hur jag fixar det

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem

Jag tittade lite på hörlurarnas spec och märkte att de har en impedans på endast 16 Ohm. Jag rekommenderar att köpa hörlurar med högre impendans. För det första tål de mera och för det andra slipper man oftast missljud från datorn.
Detta beror på att ett par 16 Ohms hörlurar är väldigt lätta att driva, vilket innebär att alla små missljud från ljudkort etc kommer att höras i hörlurarna.
Ljudkort i standardkonsumentklassen matar nästan alltid ut en del missljud från datorn (mer eller mindre). Huruvida du hör dem eller inte beror oftast på dina hörlurar. Missljudet ligger som en svag spänning även om allt ljud är avslaget. Om då hörlurarna är lätta att driva kommer de att släppa igenom spänningen.

Jag har ett par AKG studiohörlurar som jag använder och jag hör aldrig missljud, även från hemska ljudkort som jag vet piper frenetiskt med vanliga budgetlurar

Tillägg: Det du kan göra är att köpa ett par finare hörlurar på öppet köp någonstans och testa dem. Jag kan nästan garantera att ljudet försvinner. Om ljudkortet i sig inte är felaktigt givetvis, men enligt beskrivningen du gav är det "standard"missljud det rör sig om.