Projektarbete 100p på gymnasiet: HEPC. Klar! Bilder!

Permalänk
Medlem

Orka...=)

Visa signatur

Second is the first loser...

Permalänk
Medlem

är det krångligt att installera freevo?
finns alla codecs?
Har du nån bra turtorial?
Jag fattar inte är det ett eget linux lr måste man ha typ redhat lr nått innan och sen installera freevo?

Visa signatur

http://p1r.se/dator/ <--Byggen, Guider
http://p1r.se <-- Hemsida

Permalänk

Skriv när du får betyg

Visa signatur

Barton 2500+@3700+ radeon 9600 bravo 1.8Tb
Toshiba M70 1,5Gb minne

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
lite budget med trä men annars var det ju snyggt =P (går volvogymnasiet vi har mycke aluminium ska du veta =P )

Nämen sitter här och kollar forumet på sweclockers och vad får jag läsa då.... VAD FÅR JAG LÄSA DÅ!!!!! Volvogymnasiet skymtar förbi är jag scrollar mig neråt och jag går upp igen för att kolla så det verkligen stog volvogymnasiet, jorå visst gjorde det det. Jag går själv på Volvo i skövde nämligen. Fast jag får väl nästan förutsätta att du går i ettan eftersom det är i ettan som de flesta datafolket finns. (dom fick ju laptops och inte vi) Jaja det var ju en glad överraskning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trigger_pd
Skriv när du får betyg

Uppfattat!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av p1r
är det krångligt att installera freevo?
finns alla codecs?
Har du nån bra turtorial?
Jag fattar inte är det ett eget linux lr måste man ha typ redhat lr nått innan och sen installera freevo?

Inte speciellt krånglit om man är lite hemma med Linux. Till Mplayer finns det codecs till alla format i världen, och några till (känns det som)

Jag vet inte någon bra tuturial men dokumentationen på www.freevo.org är faktiskt riktigt bra.

Jag använder slackware, men jag har för mig det är några som håller på och utvecklar en egen dist med freevo inbyggd. (typ freevix eller nått). Jag valde att inte använda den för den var inte speciellt färdig och massa freevo funktioner var inte med än.

Visa signatur

Second is the first loser...

Permalänk

Hehe en från Alingsås...

Då känner du Mats va, i så fall så är du den David jag tänker på.

Riktigt NICE, har länge tänkt bygga ett HEPC men det har aldrig blivigt av.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vad har hålen i sidan för funktion, är det så du skruvar fast locket?

Permalänk
Relik 📜

Barar för mig som rustalänken leder till en färgpatron?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Barar för mig som rustalänken leder till en färgpatron?

Verkar som de ändrat lite, här finns den: http://www.rusta.se/product.asp?product_id=1229

Citat:

Ursprungligen inskrivet av johhh
vad har hålen i sidan för funktion, är det så du skruvar fast locket?

Hålen i sidan är ventilationshål, luft in genom fläkten och ut genom hålen.

Locket är inte fastskruvat ligger bara på lådan. Funderar fortfarand på om jag skall skruva fast det, kan inte bestämma mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plogen2002
Hehe en från Alingsås...

Då känner du Mats va, i så fall så är du den David jag tänker på.

Riktigt NICE, har länge tänkt bygga ett HEPC men det har aldrig blivigt av.

Beror på vilken Mats du menar. Du går möjligtvis inte el?

Visa signatur

Second is the first loser...

Permalänk
Medlem

Det där miniITX nätagget, funderar själv på att köpa ett sådant. Men hur många molex kontakter har det? För jag ska ha en Slim CD i min också. Var det iaf tänkt

//Rille

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

frÄÄÄÄÄNT =D

Visa signatur

// Cyriuz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Det där miniITX nätagget, funderar själv på att köpa ett sådant. Men hur många molex kontakter har det? För jag ska ha en Slim CD i min också. Var det iaf tänkt

//Rille

En 2 st e det...eller en. Skall kolla

Visa signatur

Second is the first loser...

Permalänk
Medlem

Bra idé till bygge, jag byggde också en dator som projektarbete, kom 2a på dh i casemodtävlingen.. är gjord i alu

Visa signatur

[size="1"]Jonas "BenCh" Linder[/size]
[size="1"]P4 1.7 GHz ;; 256 RDRAM ;; Gravt Moddad låda :P[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Det där miniITX nätagget, funderar själv på att köpa ett sådant. Men hur många molex kontakter har det? För jag ska ha en Slim CD i min också. Var det iaf tänkt

//Rille

Det har en molexkontakt men såna där "floppykontakter".

Visa signatur

Second is the first loser...

Permalänk
Medlem

Trevligt bygge
Jag byggde också en HEPC som projektarbete på gymnasiet. Men jag la allt krut på lådan för jag hade inte råd med hårdvaran. Jag höll på typ varje ledig minut i typ tre veckor med mitt bygge Men den blev aningen störrde eftersom jag använde mig av ett ATX-mobo.
Synd att man lämnade in rapporten för sent annars skulle det blivit ett MVG

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deron
Det har en molexkontakt men såna där "floppykontakter".

Va? Bara en molexkontakt? Knepigt. Då får jag komma på något annat :/ Tycker att det borde finnas iaf två stycken molex kontakter.

//Rille

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Va? Bara en molexkontakt? Knepigt. Då får jag komma på något annat :/ Tycker att det borde finnas iaf två stycken molex kontakter.

//Rille

E la bara å sätta på en till...om man behöver fler.

Visa signatur

Second is the first loser...

Permalänk

Hej.
Jag tänkte köpa samma mini-itx moderkort som du och ha som en tankdator/webserver. Men sen tänkte jag att jag även kan ha den som en HTPC på nedervåningen också (streamar alla filmer genom xboxen i mitt rum). I så fall kommer jag skaffa wireless LAN till den.

Jag undrar hur det fungerar med fjärren? Jag har följt länken, men jag kommer bara till massa mysko-saker Har mini-itx moderkorten stöd för fjärren så det bara är att plugga in och köra? Skulle va fint om du kunde lägga upp en bild på den också.

EDIT: Hur mycket minne har du i den? Räcker det med 256Mb?

Visa signatur

HTPC: Antec Fusion Black 430 / Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz / Asus P5E-VM HDMI / Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400 4 GB / Western Digital Caviar GP 750GB / Scythe Ninja Mini / Noctua NF-S12-1200 120mm *2 / Gigabyte GeForce 9600GT Heatpipe Dual-DVI 512MB

Permalänk
Medlem

http://www.moddzone.com/main.php?sida=artiklar-s&nr=1&id=9

Här är en guide på hur du gör en ir-mottagare till comporten. De brukar vara de vanligaste

edit: Det finns ett helt knippe med molexkontakter. De är alltså parallelkopplade i följd. Det var det som jag kallade "set"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deron
E la bara å sätta på en till...om man behöver fler.

Man kanske vågar sätta en Y-molex kabel? Det gäller ju bara att det orkar att dra en SLIM CD och 1hhd.

//Rille

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

du skulle slippat å spacklat så man inte skulle se kanterna.... annars verkar det fint....

Visa signatur

Karlsson

Permalänk
Medlem

Fjärkontrollen

vad för delar behöver man för att koppla in en fjärkontroll i en data??

Gjärna länk!

Permalänk
Medlem

Re: Fjärkontrollen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddo_mAN
Hej.
Jag tänkte köpa samma mini-itx moderkort som du och ha som en tankdator/webserver. Men sen tänkte jag att jag även kan ha den som en HTPC på nedervåningen också (streamar alla filmer genom xboxen i mitt rum). I så fall kommer jag skaffa wireless LAN till den.

Jag undrar hur det fungerar med fjärren? Jag har följt länken, men jag kommer bara till massa mysko-saker Har mini-itx moderkorten stöd för fjärren så det bara är att plugga in och köra? Skulle va fint om du kunde lägga upp en bild på den också.

EDIT: Hur mycket minne har du i den? Räcker det med 256Mb?

Jag har byggt en egen ir-mottagare och använder den universalfjärrkontrollen som fanns på rusta för 49 spänn. Jag har 256mb minne och det har funkat fint...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ajten
vad för delar behöver man för att koppla in en fjärkontroll i en data??

Gjärna länk!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av macher
http://www.moddzone.com/main.php?sida=artiklar-s&nr=1&id=9

Här är en guide på hur du gör en ir-mottagare till comporten. De brukar vara de vanligaste

Precis den ritningen har jag använt, sen använder jag lirc (www.lirc.org) för funktionerna.

Rille: Hatr läst lite om det nätagget och det ska klara en hd och en slimcd...

Visa signatur

Second is the first loser...

Permalänk
Medlem

mycjet trevligt jobbat

Visa signatur

jag har läs och skrivsvårigheter klaga in på min stavning
Chieftec Dragon MediumTower . AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz . MSI K8T NEO-FIS2R Moderkort Socket 754 . Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB . TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB m/Winbond 2 st . NEC DVD-brännare IDE ND-2500A . Creative Soundblaster Audigy 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storfot
mycjet trevligt jobbat

Tackar.

Jag undrar om det finns folk här som också använder Freevo och om de har lyckats få den svenska tv-guiden att fungera bra.

Visa signatur

Second is the first loser...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deron
Det beror på filmen, vissa filmer har remsor andra fullscreen

Haha, vem kom på det först

Tackar, filmen var rätt.

Jag tror att dahoof menar kanterna på sidan om bilden. inte att det är letterbox.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
Jag tror att dahoof menar kanterna på sidan om bilden. inte att det är letterbox.

Aha, aja men så e det bara i vissa filmer också....

Visa signatur

Second is the first loser...

Permalänk

Jag läste om att mini-itx kortet har en overscan funktion som man kunde dra på, så man slapp kanterna. Dock loosar man lite av bilden då också, men det är det värt.

Visa signatur

HTPC: Antec Fusion Black 430 / Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz / Asus P5E-VM HDMI / Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400 4 GB / Western Digital Caviar GP 750GB / Scythe Ninja Mini / Noctua NF-S12-1200 120mm *2 / Gigabyte GeForce 9600GT Heatpipe Dual-DVI 512MB

Permalänk
Medlem

hur mycket är ditt nätagg på? 55watt? Är ryyysligt inne på att bygga min egna tv-dator, så blir det lättare att kolla på film... men man kanske ska bygga in en dvdspelare också...

lite oftopic, kan man spela över VHS filmer till datorn? isåfall vilket program använder man? är det värt mödan/hur blir kvaliten?

Ontopic igen, var köpte du sakerna?

Visa signatur

En vis man sa: EH!?

Permalänk

Hur lång tid tar det att boota upp burken då?

Visa signatur

• Sun SPARC