Permalänk
Medlem

Chieftec nätagg låter mycket?

hej!

funderar starkt på att köpa ett Chieftec Miditower eller Fulltower och min fråga är låter 360 W agget som följer med mycket?

Visa signatur

AMD Tbred 2200+ | 512 DDR | GeForce4 Ti4200 | Abit KX7 | Acer CDRW | 100 GB HD | 17" TFT | 12/9 Mbit vDSL |

Permalänk
Avstängd

nästan ljudlöst enligt mig

Permalänk
Medlem

"Ljudnörd" Som jag då är.
Själv tycker jag de susar som fasen Har bytt ut fläkten till en 12dB Papst. Ska vara 12dB. Men en sån kan man väl inte höra? :S och den blåser lika mycket som orginal fläkten.. Så jag tror de är en 19dB. Men när jag förut körde med fler fläktar i datorn så hörde jag inte nätaggregatet alls

Visa signatur

Intel Core2Duo E6400 2.13ghz @ 3.4ghz | Asus P5B-Deluxe | 3GB Corsair TWIN2X PC2-6400 | Gainward 8800GT @ 700 mhz / 2100 mhz |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnieB
"Ljudnörd" Som jag då är.
Själv tycker jag de susar som fasen Har bytt ut fläkten till en 12dB Papst. Ska vara 12dB. Men en sån kan man väl inte höra? :S och den blåser lika mycket som orginal fläkten.. Så jag tror de är en 19dB. Men när jag förut körde med fler fläktar i datorn så hörde jag inte nätaggregatet alls

Du hör 12dB modellen så länge den sitter emot något, tex metallen i nätagget.
Nåt du kan tänka på när du byter fläkt i nätagg är att kabeln (till nätaggsfläkten) ifrån nätaggskortet oftast är temp-styrd.
Det vill säga att fläkten snurrar långsamt i början när du har datorn igång fast sen när datorn blivit varm så snurrar den snabbare. Smidigaste sättet att bli av med det är att dra kablar ifrån en molex kontakt och ge din fläkt den spänning du vill att den ska ha.

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Avstängd

Jag är oxå lite beroende av en tyst dator då jag bor i en etta. Jag har ett chieftec nätagg tillsammans med en saftig zalman psu-fläkt, 5 12dbfläktar och 8 hårddiskar. Tillsammans så är den ungefär lika ljudlig som två kontorsdatorer vilket innebär i mitt fall att den låter totalt under 25db (enligt min mening iaf, en tyst viskning hörs mer på 2 meters avstånd än vad min dator gör på samma avstånd).

Samtidigt så verkar det som om chieftecs agg låter olika mycket, då en del tycker de låter som reaplan som tagit ett lavemang medan andras är helt tysta.

Permalänk
Musikälskare

jag tycker att det är knäpptyst, ibland blir man orolig om det är på överhuvudtaget

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Hmm ja ghar inte en fläckt över 16 dBa men ändå så låter min dator som daen, kan tillägga att det är en seagate disk som sitter i den. ånda har jag svårt att sova på kvällen, rekomenderar starkt att du byter ut fläckten mot en eller två (moddar in en) papst/zalman fläcktar.

Visa signatur

Apple frälst

Permalänk
Medlem

Eftersom fläkten i nätagget är tempraturstyrd så kommer agget att låta olika mycket beroende på chassitemp. D.v.s. i en välventilerad dator hörs den knappt alls och i en burk som är byggt för att vara tyst är den högljudd. Så ska du bygga en riktigt tyst burk rekommenderas ett annat agg, är din burk mer normal spelburk så är det helt ok.