Permalänk
ASUS Nordic

Stabilaste minnet till Athlon 64?

Är väldigt osäker på vilket minne jag skall välja. Är inte heller helt säker på vilket moderkort jag välja. Eftersom jag tänkt överklocka med mitt befintliga vattenskylningssystem känns det inte bra att köpa ett moderkort utan agp/pci lock.

Ang. minne och moderkort, vilket är det stabilaste minnet? Mina planer ligger åt 2 x TwinMos/Winbond 512MB PC3200 från db.com på antigen ett ABIT KV8-MAX3 eller ASUS-K8V Deluxe (alternativt ett Albatron pga multipliersänkning).

Om någon provat något av det ovan vore det mycket bra.

Permalänk
Medlem

Du ska ta minnen som är testade och godkända det är alltid dom bästa minnena. Sen kan man alltid ta andra minnen om man vill men då finns det lite risker också som sagt.

På din tillverkares hemsida av moderkortet så brukar det jämt finnas en tabell där dom testat och godkänt minnen.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
ASUS Nordic

Det finns flera testade varianter av TM/Winbond för t.ex. ASUS K8V Deluxe på asus hemsida. Men jag vet inte vilket Winbond chip man får när man köper på datorbutiken.com.

Min polare köpte 8x chip SS moduler (256MB TM/WB) från db.com till sitt MSI S754 moderkort, och det fungerar inte helt tillfredställande, enligt mig. Men sen så har jag hört att just MSIs moderkort tenderar att krånga med fler minneschip än till ASUS K8V Deluxe. Har även hört att 16x dubbelsida moduler fungerar bra ihop som par; 2x512MB. Rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem

De 7 st moduler med Winbond som finns med i den minst sagt magra listan har allihop samma chip - BH-5. Det chipet har gått ur produktion och är aningen svåra att få tag på. A-data BH-5 finns i begränsad tillgång, åsså Mushkin level 2 såklart, för de rika.

Iofs finns ju en Corsair modul med, CMX512-3200C, den kan eventuellt ha Winbond CH-5.

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk
ASUS Nordic

Så de minnen som finns på db.com har varken CH-5 chip eller BH-5, utan något annat? Såg att datorbutiken själva använder TwinMos egna original minne (2x512MB) i ett av sina färdiga paket. Så det kanske ett alternativ.

Nedanstående minne ser för ut som det ideela minnet med lite utrymme för överklockning:

TwinMOS Original TwiSTER 512Mb DDR-DIMM PC3500/DDR433 184pin 433MHz CAS2

Någon som har erfarenhet av detta minne?

I jämförelse med detta: TwinMOS Original TwiSTER 512Mb DDR-DIMM PC3500/DDR433 184pin 433MHz CAS2