Permalänk
Hedersmedlem

Tomshardwares CPU utan kylningstest

På tomshardware har man gjort ett försök att ta bort CPU kylaren från processorer medans man lirar Quake3 enligt dem blev P4 29 grader varm när man tog av kylningen medans AMD blev 300 grader... Jag menar 29 grader blir det ju med vattenkylning eller hur? Hur kan det då bli 29grader utan kylning?

Är det bara jag som tror att det är fejk?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

dom kanske glömde en siffra?

låter rimligare

Permalänk
Hedersmedlem

man ser också på termometern hur först på Intel processorerna är grymt pixligt så man ser inte ett smack och sen på AMD så ser man siffrorna hur tydligt som helst... iof börjar båda AMD att ryka men samtidigt är det ett par grymt gamla processorer... Palomino 1400 samt en vanlig 1200

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Det där är ju ganska gammalt nu eller hur.

Sen Intel processorn klockade ner sig automatiskt eller något sånt så man kunde ju inte spela eller något sånt alls. Medans Amd prollen där bara körde på i original hastighet.

Mycket mer kommer jag inte ihåg.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

intel cpu:erna stängdes av när kylningen togs bort och amd:arna fortsate som vanligt tills dom bränndes.

P.S. p4an klockade ner sig

Permalänk
Medlem

intel cpu:erna stängdes av när kylningen togs bort och amd:arna fortsate som vanligt tills dom bränndes.

P.S. p4an klockade bara ner sig

Permalänk
Medlem

Re: Tomshardwares CPU utan kylningstest

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Är det bara jag som tror att det är fejk?

AMD's överhettningsskydd var fejk på den tiden

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

P3 stänger inte av sig när man tar bort kylningen, han hade bara tur. Vet en som brännde din p3.

Permalänk
Medlem

Man måste se det ur en viss vinkel...
1. THG kan dra åt skogen
2. Många kritiserar THG då samma test utfört av en annan redaktion inte visade samma "upprörande" resultat.
3. Aktuella proppar och moderkort är... rätt gamla nu
4. THG letade väl upp den sämsta kretsen där fanns till AMD
5. THG kan dra åt skogen

Min vinkel

Permalänk

6. THG kan dra åt skogen.

höhöhö.

Permalänk
Medlem

Man ska juh inte ha skit som klcokar ner sig, kepp on till it fries

Visa signatur

Antec P-One P160 | Cheiftech 360W | Abit NF7S-2.0 | AMD XP-M 2400+ | 2x 256mb ADATA PC3200 Winbond BH-5 | Sp-97 (Vantec Thermalflow) | Leadtek GeForce 4 Ti4400 | Pioneer 5.1 THX (ext. förstärkare) | Intellimouse 3.0 + Logitech SE Keyboard | WDD S-ATA 40GB, Samsung S-ATA 160 Gb| P95 Stable

Permalänk
Medlem

Att folk fortfarande inte fattar att THG har fejkat hela skiten!!!!!
Fortfarande tjabbel om att amds skydd inte fugerar och att P4 stäger av sig å klockar ner sig å därför ligger å fina 29C osv. Masa jäval okunig Skitsnack!

Ta Tb 1400 den brinner upp det är klart nemas problemas.

palomino 1200 den brinner inte upp med ett moderkort med fungerande skydd.
Moderkortet i test hade inte det. Fans inga moderkort då som hade eftersom CPU:n var så ny desutom vart en MP för servrar så varför ens intergrera det i desktop modekrort?

P4:an klockar först ner sig vid 72-76C sedan stäger den av sig runt 125C snåret. Det går fan inte å en sekund å trottla ner desutom stägde den inte av sig och den svalnar inte på 1 sek till 29C om den så skulle stänga av sig.

Allt är en jävla fejk rent ut sagt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MAkko
Man ska juh inte ha skit som klcokar ner sig, kepp on till it fries

Det för tankarna till ett visst forum där en dåre visade med foton, hur man steker ägg på en AMD, för ett bra tag sedan.

Brist på fritidssysselsättning är nog bara förnamnet
http://www.hex-tech.co.uk/egg.asp

OBS! Jag har ingen aning om hurvida det är fejkat eller ej, men CPUn höll tydligen

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Tomshardware fejkade inte det testet. Det va när palomino va ny och hypad. Den hade ju fått intern tempsensor.
Problemet var att det inte fanns några moderkort med tillräckligt snabb tempkontrollering så processorn hann brinna upp innan moderkortet stängde av.

Sen så sa AMD att alla nya moderkort som inte klarade av att man tog av kylaren inte skulle rekommenderas av AMD, efter det fixade alla tillverkare bra överhettningsskydd.
End of story, AMD va sega med att fixa ordentligt överhettningsskydd men nu finns det (är egentligen moderkorten som står för skyddet).

Permalänk
Medlem

Frågan är vad testet skulle bevisa. Kunde dom inte ha stängt av cpu fläkten istället, mycket mer troligt scenario.

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk
Medlem

Jag vet ju inte direkt hur många av er här som är interesserade av bilar...

Men för ett tag sedan så upptäckte man att Volvo S40´s servo pump inte jobbade snabbt nog (var nått litet fel på programmeringen bara, inget allvarligt)

Det resulterade i att bilen blev skit svår att köra (iaf för veka personer, våran opels servo har inte funkat på skitlänge o jag kalgar inte... lite kraft får man la ha i armen?)

Iaf, saken är den att aftonbladet med colin etc etc skickade ut detta, och det blev ett fruktansvärt hallå (precis som med mercan som välte) och Volvo fixade detta skitfort. Allt för att itne få dålig PR. Det ligger i deras yrke att rescensera produkter och leta fel. De skall hitta fel så att personer inte köper bilar de kanske inte vill ha.

I AMD´s fall så var man slö med att fixa överhettnings skyddet. Man trodde kanske att det inte var nödvändigt och väntade/sket i det. Men så visade THG vad som hände. Det blev ett jäkla hallå i hela världen (detta var skitstor nyhet och ett ritkigt bakslag för AMD) vilket gjorde att AMD snabbt som blixten sjlv fixade detta problem. För det är ett problem att processorn kan brinna upp om kylningen falerar.

Så jag ser inte hur i helskotta (vågar itne skriva fulare ord) kan folk klaga påTHG när han visar detta. Jag har absolut ingen förståelse alls för folk som tycker det på något sätt är negaticvt att detta kom ut. Hade volvo/mercedes inte fått reda på sina fel (eller felen inte hade visats för utomstående) så hade kanske inte felen lagats. Samma sak med AMD, vi vet inte... Det enda vi vet är att innan THG gjorde den filmen så hade AMD inga skydd, sen snabbt som attan fick de det efter filmen... Inget man kan se ner på... Sen att man tror THG fejkar, eller att han inte är helt opartisk, så är det en annan sak

Permalänk
Hedersmedlem

Häng inte upp er på testet av AMD-processorerna, den stämmer nog ganska bra med de grejerna han hade. Som pa1983 sa var P4-testet den som var fejkad.
En P4 som är igång kan inte hålla 29 grader ens MED kylfläns!
Tar man bort kylflänsen skulle temperaturen rusa upp till runt 80 grader och den skulle börja throttla. Tempen skulle då vara på drygt 80 grader (beror på hur snabbt den hinner reagera), inte 29!

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Men de mätte på ytan på p4:an, inte interna tempsensorn så...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Men de mätte på ytan på p4:an, inte interna tempsensorn så...

Ytan skulle bli mycket mycket varmare än 29°C.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem

Efter ett tag kanske, inte direkt. Den throttlar ju efter kärnans temp, och den har väldigt liten massa och blir därför varm fort.
Men visst verkar tempen skum..
Men varför skulle tom's ljuga om p4:ans temp? kan du svara på det?
Jag tror på att de mätte upp så låga temps, vad det beror på vet jag inte.

Permalänk
Hedersmedlem

Ööhh... Sov du under alla fysiklektioner i skolan?

Om ytan på processorn är 29 grader när kärnan är över 80, hur fan är det tänkt att kylflänsar ska funka?

Det som händer när processorn är igång med kylfläns är att det mesta energin från kärnan rusar till heatspreadern eftersom det är minst resistans dit, sen fortsätter den vidare ut på kylflänsen och sen ut i luften.
Tar du sen bort kylflänsen kommer energin att "fastna" på heatspreadern och den (tillsammans med kärnan) kommer att bli jävligt varm jävligt fort, då klickar throttle-funktionen igång och den slutar producera energi (=värme) nästan helt.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Ja, men tänk på att processorn i princip slutar producera värme när du tar av flänsen. En del värme finns i heatspreadern då men eftersom den slutat producera värme försvinner det rätt fort.
Tror mer värme leds bord genom moderkortet än headspreaden t.ex..

Jag försöker bara hitta anledningar till att den var såpass sval på ytan, för jag har vädigt svårt att tro att de ljuger om den där mätningen.

Permalänk
Hedersmedlem

Kärnan kommer aldrig att vara speciellt mycket varmare än heatspreadern eftersom det är så låg värmeresistans mellan dem, och ju lägre effekt desto mindre temperaturskillnad.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Att folk fortfarande inte fattar att THG har fejkat hela skiten!!!!!
Fortfarande tjabbel om att amds skydd inte fugerar och att P4 stäger av sig å klockar ner sig å därför ligger å fina 29C osv. Masa jäval okunig Skitsnack!

Ta Tb 1400 den brinner upp det är klart nemas problemas.

palomino 1200 den brinner inte upp med ett moderkort med fungerande skydd.
Moderkortet i test hade inte det. Fans inga moderkort då som hade eftersom CPU:n var så ny desutom vart en MP för servrar så varför ens intergrera det i desktop modekrort?

P4:an klockar först ner sig vid 72-76C sedan stäger den av sig runt 125C snåret. Det går fan inte å en sekund å trottla ner desutom stägde den inte av sig och den svalnar inte på 1 sek till 29C om den så skulle stänga av sig.

Allt är en jävla fejk rent ut sagt.

Temperaturen för nedklocknig av P4 varierar ganska mycket mellan olika modeller, vissa börjar redan vid 60°, andra vid över 70. Dock måste den stänga av sig helt långt innan 125°, för då är den rejält förstörd. Bara gamla Athlon och liknande kunde tåla en kortvarig temperatur på över 120° (jag har sett det, och processorn startade som om inget hade hänt när ny kylare kom på plats).

Blahhzt: Under processorn finns luft, som är en bra värmeisolator. Under luften finns moderkortet som består av epoxyglas, som är en usel värmeledare.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Temperaturen för nedklocknig av P4 varierar ganska mycket mellan olika modeller, vissa börjar redan vid 60°, andra vid över 70. Dock måste den stänga av sig helt långt innan 125°, för då är den rejält förstörd. Bara gamla Athlon och liknande kunde tåla en kortvarig temperatur på över 120° (jag har sett det, och processorn startade som om inget hade hänt när ny kylare kom på plats).

Blahhzt: Under processorn finns luft, som är en bra värmeisolator. Under luften finns moderkortet som består av epoxyglas, som är en usel värmeledare.

Står så i all fall om man läser och det är runt 125C för athlon XP med men då snackar vi den tempen under 500ms max.

Permalänk
Medlem

29 grader my ass, om någon fortfarande tror på den siffran ta en 50öring och värm den med tändare precis så mycket att det verkligen gör ont att hålla i den, då säger vi att det är 50-90 grader låt den ligga o svalna i luft i ungefär 10SEK! och då har du ändå fått 7sek mer än vad toms ger p4an
Den bör ju ligga på rumstemp då om ni tror på vad toms har precenterar eller missade jag när de byggde in en kompressor i prollarna?

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Det är så gammalt test nu så jag fattar inte varför folk tjafsar om det, det är gamla saker dom testade med också.

Och det Blahhzt säger stämmer faktiskt rätt bra angående i sitt andra inlägg, kommer ihåg hur det var som på den tiden nu när man letade efter moderkort till amd prollen.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein

Blahhzt: Under processorn finns luft, som är en bra värmeisolator. Under luften finns moderkortet som består av epoxyglas, som är en usel värmeledare.

Processorn har ben av metall, som är fastlött i moderkortet, leder inte så kasst m.a.o.. Vissa komponenter kylers t.o.m. mot moderkortet.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte alls dom fejkar nåt! Tänk på att tex gamla 486 50-66mhz går att köra utan kylfläns å då drivs dommed 5volt!!! Med tanke på fps-en i Q3 på P4-an är så låg så tror jag nog att hastigheten inte var mycket mer än en 486:s. Nu är ju dessutom spänningen 1,5-2volt (vet inte exakt) då borde man nog kunna köra 100-200mhz på en P4.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MAkko
Man ska juh inte ha skit som klcokar ner sig, kepp on till it fries

Ehh så om du köper en AMD64 FX-51 så är du borta så pajjar fläkten så grillas din cpu kul eller?

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A