Permalänk
Medlem

9800 Fläktproblem

Gott nytt år (lite sent nu kanske)

Tidigare idag så började det brumma häftigt i min låda och när jag tittade närmare så upptäckte jag att det var fläkten på mitt Club3D 9800 Pro. Den vibrerade kraftigt och till slut stannade den.

Beställde genast Arctic Cooling VGA Cooler.

Nu under tiden har jag fått göra en nödlösning genom koppla ur den gamla fläkten och att fästa en 80mm fläkt med 2 gummisnoddar runt kortet.

Nu till problemet. Jag la fingret på baksidan av coren för att känna av värmen och jag kunde inte hålla fingret mer än 2-3 sek innan det började brännas.

Vilken temp. anses vara normalt för kortet? Är det säkrast att byta ut kortet i väntan på nya fläkten?

För även om jag satt dit 80mm fläkten så var den gamla inte mycket att hurra över.

Permalänk

lämna tillbaka grafikkortet för fan! det kommer du ju lätt få ett nytt på garantin!!!

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Nu är det bevisats att powercolor och Club 3D görs av samma delar

Men eXelon jag tycker du ska lämna in det.

Visa signatur

AMD 2400+@210x10 -:- 9800 pro -:- Abit NF7 2.0 -:-

Permalänk
Musikälskare

Mtt är brännhet ! men skit samma det är kockat som ett helvete med

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

flashen varför klocka ett 9800xt ;P

Permalänk
Medlem

Orkar inte skicka tillbaka kortet just nu om det bara är fläkten som kastat in handduken.

Även med den gamla fläkten så blev kortet varmt. Men jag har aldrig upplevt några problem i spel osv. Jag har kunnat sitta och spela krävande spel i timmar utan att märka av några artefakter tex.

Datorn står för övrigt på 24/7 och har gjort det sedan jag satt ihop den. Temperaturen i lådan ligger och pendlar mellan 30-33 grader.

Finns det någon/några som kan mäta temperaturen på sitt 9800 Pro-kort och skriva in sitt resultat så jag kan jämföra.

Så nu har jag mätt temperaturen på baksidan av coren. Om man ska lita på termometern så ligger den på 45-48 Celcius och det ska väl inte vara så farligt?

Permalänk
Avstängd

Ett 9800pro brukar ligga på 79 Celcius

Visa signatur

AMD 64 3500+ @ 3900+ | Asus A8V Deluxe WiFi Socket 939 | 1024 MB Kingston PC3200 CL2.5 @ 450DDR | Radeon 9800 Pro w/ Ice-Q | Tagan 480w >20dBa | BBB VDSL 12/9 mbit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaspars_B
Ett 9800pro brukar ligga på 79 Celcius

nää? verkligen...asså hur mycket mer klarar korten innan de packar ihop då?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Skulle nog inte köra kortet innan du får nya fläkten,som du kommer bli
supernöjd med!Har nyss monterat en sån på mitt Club,nästan helt
tyst och har väldigt låg temp i lådan numera.
(Glöm inte att täta mellan chassi och utblås bara)

Permalänk
Medlem

Idag kom det ett paket i brevlådan innehållandes en ny fläkt. Rena barnleken att montera på den.

Fick dock lite panik när jag skulle starta datorn. Windows hängde sig direkt. Argh, tänkte jag nu har nått gått fel. Kryper runt på golven kontrollerar att allt står rätt till. Startar om datorn igen. Nu kommer jag inte ens in i windows. Kallsvetten börjar komma krypandes....

Startar datorn i felsäkertläge. Yes, kom in i windows. Stänger av, startar om. Yay allting startar upp som vanligt Jag använder windows 2003 så att den hängde sig kom lite oväntat.

För övrigt så fungerar fläkten mycket bra. Mycket tystare än original fläkten även vid "High" påslaget.