Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dalledalle
Men jag borde ju kunna få rätt sjyst fps i nya spelen eller? Visst borde jag kunna komma över 30 fps konstant va?

Självklart!

Permalänk
Medlem

9800 Pro är ett bra köp idag då det är billigt och ger mycket kraft för pengarna. Sen är det trots allt väldigt överklockningsvänligt (Samsung) som det mesta idag. Dock hänger ju inte allt på graffekortet då man ska spela spel utan på moderkort, minne och processor.

Ett bra moderkort med t ex 875 chipset istället för 865 kan ge 5% prestandaökning. Rätt minnen och features som DualDDR ger också prestandaökningar. Och visst är processorn viktig men det tänk på att vissa spel kräver mer av processorn än andra. Comanche 4 är ett sådant exempel som benchmarkarna använder som "CPU-krävande spel". Doom3 lär i min mening vara grafikkortskrävande som tusan med alla knepiga shadersberäkningar o.s.v...

Det går liksom inte säga att "Den processorn och Det grafikkortet ger sådan fps i alla spel". Men visst ger t ex min 2.4:a och mitt HIS 9800 (iof överklockat) bra prestanda i dom flesta spelen, men kanske inte alla

Visa signatur

|A64 3200+ @ 2211MHz| |MSI K8N FSR| |1024MB Corsair CMX512-3200XL 2-2-2-5| |Galaxy 6800GT 256MB 370/1000| |Zalman 7000A|
|Realtek AC'97| |560 GB HD| |Antec TruePower 430W| |3DMark05/03/01 - 5115/12326/22320| |Aquamark - 62723|

[i]- WoW -[/i]

Permalänk
Avstängd

det var ett jävla snack köper man ett radeon så används det så mycket som det behövs.

Visa signatur

AMD 64 3500+ @ 3900+ | Asus A8V Deluxe WiFi Socket 939 | 1024 MB Kingston PC3200 CL2.5 @ 450DDR | Radeon 9800 Pro w/ Ice-Q | Tagan 480w >20dBa | BBB VDSL 12/9 mbit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gh0zTziLa
Anubis... så du säger att mitt system inte kommer kunna utnytja ett 9800Pro fullt ut?? i så fall vill jag ha bra argument till det och bevis!

Vissa spel är CPU-begränsade. Precis vad ordet innebär: det är CPUn som är flaskhalsen, inte grafikkortet. Då kvittar det ju om du fläskar på med ett Radeon 9600 eller ett Radeon 9800 XT för om det ändå är CPUn som sätter gränsen märker du ingen prestandaskillnad.
Å andra sidan är det rätt få spel som är så strängt CPU-begränsade och de kommer bli ännu mer sällsynta i framtiden.

För att helt och håller undvika CPU-begränsningar skulle man nog behöva en 4-5 GHz:are P4a eller motsv. när det gäller att "maxxa" ett 9800 Pro (dvs aldrig vara CPU-begränsad, alltid vara grafikkortsbegränsad)
Men det betyder ju inte att det är på minsta lilla sätt menlöst att köpa ett 9800 pro om du inte har en überprocessor.

Sen så är man CPU-begränsad kan man ju alltid dra på med FSAA och Aniso och det är ju ett 9800 Pro mycket bra på.

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gen
9800 Pro är ett bra köp idag då det är billigt och ger mycket kraft för pengarna. Sen är det trots allt väldigt överklockningsvänligt (Samsung) som det mesta idag. Dock hänger ju inte allt på graffekortet då man ska spela spel utan på moderkort, minne och processor.

Ett bra moderkort med t ex 875 chipset istället för 865 kan ge 5% prestandaökning. Rätt minnen och features som DualDDR ger också prestandaökningar. Och visst är processorn viktig men det tänk på att vissa spel kräver mer av processorn än andra. Comanche 4 är ett sådant exempel som benchmarkarna använder som "CPU-krävande spel". Doom3 lär i min mening vara grafikkortskrävande som tusan med alla knepiga shadersberäkningar o.s.v...

Det går liksom inte säga att "Den processorn och Det grafikkortet ger sådan fps i alla spel". Men visst ger t ex min 2.4:a och mitt HIS 9800 (iof överklockat) bra prestanda i dom flesta spelen, men kanske inte alla

HL2 är också något som kommer anstränga grafikkorten väldigt mycket, underskatta det inte
Jag har ju ett Nforce2 moderkort med DualDDR, men kommer jag förstöra det om jag trycker i en till pinne med 256MB? Eller kommer DualDDR-grejen fortfarande vara aktiv osv?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anubis
HL2 är också något som kommer anstränga grafikkorten väldigt mycket, underskatta det inte
Jag har ju ett Nforce2 moderkort med DualDDR, men kommer jag förstöra det om jag trycker i en till pinne med 256MB? Eller kommer DualDDR-grejen fortfarande vara aktiv osv?

Ja, sant, glömde väl nämna "realistisk grafik, på riktigt, i spel" spelet HL2

Satt också och tänkte på vad som händer om jag slänger in ytterligare en 256:a i RAM-bank 2 (för man räknar väl 0,1,2 ?). Vet inte säkert, ska fråga lite...men jag kan tänka mig att dom två ursprungliga stickorna körs i DualDDR medans det tredje bara hänger med i "normal läge".

Visa signatur

|A64 3200+ @ 2211MHz| |MSI K8N FSR| |1024MB Corsair CMX512-3200XL 2-2-2-5| |Galaxy 6800GT 256MB 370/1000| |Zalman 7000A|
|Realtek AC'97| |560 GB HD| |Antec TruePower 430W| |3DMark05/03/01 - 5115/12326/22320| |Aquamark - 62723|

[i]- WoW -[/i]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gen
Ja, sant, glömde väl nämna "realistisk grafik, på riktigt, i spel" spelet HL2

Satt också och tänkte på vad som händer om jag slänger in ytterligare en 256:a i RAM-bank 2 (för man räknar väl 0,1,2 ?). Vet inte säkert, ska fråga lite...men jag kan tänka mig att dom två ursprungliga stickorna körs i DualDDR medans det tredje bara hänger med i "normal läge".

Det låter som en logisk förklaring faktiskt. Låter mest troligt. Men asså..hur märker man att den INTE körs i Dual?

Permalänk
Medlem

Beror ju helt på vilka upplösningar man ska köra spelen i och sen om man ska ha mycket kantutjämmning o skit på....
sen beror det faktisk på skärmen oxå... själv har jag en gammal LG flatron 775FT klarar endast 1280*1024 i 60hz brukar spela mina flesta spel i 1024*768 med kantutjämning på dock inte antiskropiskt filter... då hänger inte mitt radeon 9600 med riktigt... märker då ingen skillnad på colin mcrae 3 i 1024*768 och när jag kör hemma hos morsan o dem i 1600*1200 med radeon 9800 med allt påslaget.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anubis
Det låter som en logisk förklaring faktiskt. Låter mest troligt. Men asså..hur märker man att den INTE körs i Dual?

Tänkte på om det kanske stod i BIOS men så ser jag inte riktigt POST:en då mitt mobo hellre visar en ful logga.

Tror att BIOSen väljer Dual läge då det finns kompatibel minnesconfig...annars skiter den i det. Annars lär det väl finnas nåt litet finurligt program som kan ta reda på saken

Visa signatur

|A64 3200+ @ 2211MHz| |MSI K8N FSR| |1024MB Corsair CMX512-3200XL 2-2-2-5| |Galaxy 6800GT 256MB 370/1000| |Zalman 7000A|
|Realtek AC'97| |560 GB HD| |Antec TruePower 430W| |3DMark05/03/01 - 5115/12326/22320| |Aquamark - 62723|

[i]- WoW -[/i]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gen
Tänkte på om det kanske stod i BIOS men så ser jag inte riktigt POST:en då mitt mobo hellre visar en ful logga.

Tror att BIOSen väljer Dual läge då det finns kompatibel minnesconfig...annars skiter den i det. Annars lär det väl finnas nåt litet finurligt program som kan ta reda på saken

Nu förstod jag inte riktigt..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anubis
HL2 är också något som kommer anstränga grafikkorten väldigt mycket, underskatta det inte
Jag har ju ett Nforce2 moderkort med DualDDR, men kommer jag förstöra det om jag trycker i en till pinne med 256MB? Eller kommer DualDDR-grejen fortfarande vara aktiv osv?

Du kan inte köra 3 x 256 i dual däremot 256 x 2 + 512 , du måste ha lika mycket minne i båda kanalerna....

Förövrigt är Dalles processor alldeles tilräcklig för ett 9800, jag skulle tillochmed vänta att uppgradera graffet tills hl2 / doom3 släpps , ett ti4200 håller fortfarande bra och ingen vet riktigt än vad som krävs för att köra hl2 / doom3 med allt på, med tanke på alla förseningar är det nog också fullt möjligt att nästa generation kort från ati / nvidia hinner före dom spelen

Som AnteP har påpekat kommer du kanske att råka ut för cpubegränsningar men mest under 1280 x 1024 utan AA / AF och om du inte gillar AA / AF ser jag inte alls nån anledning att uppgradera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jasgripen
Du kan inte köra 3 x 256 i dual däremot 256 x 2 + 512 , du måste ha lika mycket minne i båda kanalerna....

Så ska jag köpa en ny pinne minne ska det vara en med 512MB? Eller har jag missuppfattad dig?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anubis
Så ska jag köpa en ny pinne minne ska det vara en med 512MB? Eller har jag missuppfattad dig?

Japp

Men se till att det andra minnet har samma cas och helst krets från samma tillverkare, kör twinmos samsungkretsar ?
Har hört att några fått klocka ner processorn med 1 gig ram, det va nåt med dubbelsidiga minneskretsar tror jag, orkar inte kolla det själv men kolla runt lite på amdmb.com, sök på "dual channel" eller nåt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jasgripen
Japp

Men se till att det andra minnet har samma cas och helst krets från samma tillverkare, kör twinmos samsungkretsar ?
Har hört att några fått klocka ner processorn med 1 gig ram, det va nåt med dubbelsidiga minneskretsar tror jag, orkar inte kolla det själv men kolla runt lite på amdmb.com, sök på "dual channel" eller nåt...

Stämmer, TwinMOS.
Hmm, jag ska kolla upp det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anubis
Nu förstod jag inte riktigt..

Hehe, vet inte riktigt själv vad jag menade när jag läste det nu

Iallafall tänkte jag att det kanske står något när datorn POSTar om DualDDR som det gör med t ex HyperThreading. Står ju "HyperThreading activated" eller så på min skärm innan den räknar minnet, men hinner inte se om det står något om DualDDR efter minnets uppräkning.

Visa signatur

|A64 3200+ @ 2211MHz| |MSI K8N FSR| |1024MB Corsair CMX512-3200XL 2-2-2-5| |Galaxy 6800GT 256MB 370/1000| |Zalman 7000A|
|Realtek AC'97| |560 GB HD| |Antec TruePower 430W| |3DMark05/03/01 - 5115/12326/22320| |Aquamark - 62723|

[i]- WoW -[/i]