Permalänk
Hedersmedlem

Krasch i raid 0

Tjohopp

Jag byggde i sommras en ny burk med moderkort med inbygd raidenhet. För några månader sen köpte jag två Western Digital C 120 Gb 8 Mb cash. Jag fixade stripe och installerade win och allt gick väl.

Nu till själva problemet. Tidigare ikväll satt jag vid maskin då en av diskarna hostade till, det lät som den stängde av sig och sen startade igen. Då den gjort det tre ggr så stängde jag av datorn som vanligt genom win som inte protesterade eller hängde sig. När jag sedan startade maskin igen säger controllerenheten att en av diskarna i stripen saknas.

Vad ska jag göra? Jag är för trött för att öppna och börja rycka i kablarna ikväll, men jag tycker att det inte borde vara nå sånt fel då jag inte så mycket som vidrört datorn vid tillfället den började låta skumt. Jag har ca 130 Gb data som jag hellst inte vill bli av med. Nån som har nån idé? Jag e i desperat behov av hjälp!

//mvh Zac

Visa signatur

Cogito, ergo sum

Permalänk
Medlem

Re: Hilfe bitte! (krasch i raid 0)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaChry
Tjohopp

Jag byggde i sommras en ny burk med moderkort med inbygd raidenhet. För några månader sen köpte jag två Western Digital C 120 Gb 8 Mb cash. Jag fixade stripe och installerade win och allt gick väl.

Nu till själva problemet. Tidigare ikväll satt jag vid maskin då en av diskarna hostade till, det lät som den stängde av sig och sen startade igen. Då den gjort det tre ggr så stängde jag av datorn som vanligt genom win som inte protesterade eller hängde sig. När jag sedan startade maskin igen säger controllerenheten att en av diskarna i stripen saknas.

Vad ska jag göra? Jag är för trött för att öppna och börja rycka i kablarna ikväll, men jag tycker att det inte borde vara nå sånt fel då jag inte så mycket som vidrört datorn vid tillfället den började låta skumt. Jag har ca 130 Gb data som jag hellst inte vill bli av med. Nån som har nån idé? Jag e i desperat behov av hjälp!

//mvh Zac

Jobbigt

Highpoint eller Promise RAID kontroller ?

Märke på Moderkort ?

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Hedersmedlem

Abit KD-7 Raid

High Point HPT372 IDE RAID Controller

Visa signatur

Cogito, ergo sum

Permalänk
Medlem

Kör själv RAID0 men använder den bara till "flyktiga" data, temp, pagefil, installerade spel etc.

En kraschad RAID0 saknar helt redundans - borde heta AID egentligen.

Har du tur så har kraschen skett i en liten partition och då har du förlorat endast denna. Dock är det kört om kontrollern inte hittar alla diskarna.

Experiment: Detta har jag aldrig provat själv så ta det som en utmaning.

Demontera den friska disken och låt den trasiga sitta kvar. Prova att fysiskt lågnivåkopiera denna till en annan ny likadan disk. Därefter tar du bort den trasiga och tillbaka med den hela. Nu har du förhoppningsvis 2 fysiskt friska diskar, dock med kopia av ev. logiska fel från den trasiga disken.

Nån som vet om detta går?

Permalänk
Hedersmedlem

Kan fungera, det är lite för avancerat i nuläget dock. Jag har ingen extra disk etc...
Problemet är att controllerkortet inte hittar disken. Ingen som haft en liknande krasch som beskrivet ovan? Om disken vore helt kraschad så skulle väl win också kraschat eller nått.

Får jag bara igång den och kommer in i windows så kan jag ju kopiera allt.

Visa signatur

Cogito, ergo sum

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem med "hostande" disk och sen blivit tvungen att starta om. 2st WD-diskar på 80GB och med 8MB cache.
Kör ett Promise100 tx2 som kontrollkort.

Till saken hör att jag vid vissa tillfällen efter omstart fått upp "discs offline". Då har jag kunnat starta om, och ibland funkar den sedan. Vid ett annat tillfälle när detta inte fungerade testade jag att ta bort och återskapa arrayen. All information kunde hittas sen igen när jag startade om.

Detta problem är sjukt irriterande och jag har galna problem att fixa skiten.
Om nån har en fin lösning kan ni gärna kontakta mig på:

ICQ: 72553002
MSN: andreaz_the_man@hotmail.com
email: waxsearch@hotmail.com

Visa signatur

fridens liljor...

Permalänk

har varit med om samma sak, hjälpte att dra kabeln från disken och starta upp utan disken inkopplad för att sedan koppla in disken igen. Detta var dock på ett hpt454, men highpoint som highpoint..