Permalänk
Medlem

AMD athlon xp +1800

Har ett problem med överhättning; När jag lirat något lite mer grafiskt krävande på burken som tex wc3 så pallar inte burken det i mer än en halvtimme cirka. Samma sak gäller när jag kör 3dmark. Har ej överklockat något. Vet igentligen inte vad det är som blir överhettat. En grej jag märkt är att när en överhättning sker så är datorn ovanligt varm när man tar på den över nätagrigatet. Kan nätagrigatet överhettas? Någon som vet vad som kan vara fel och saker jag kan kolla upp? tack!

jag har AMD athlon xp +1800(med en arctic cooling som ska klara upp till xp +2800) , geforce4ti200, MSI K7T Turbo, 512mb RAM-minne och en 80 mm chassifläkt.
Enligt CPUcool så ligger cpu-tempen på ca 47c vid viloläge(ej spelande) och 50 upp till 60 vid aktivt läge(spelande). De 2 andra temperaturerna som CPUcool uppmäter (som jag inte riktigt vet vilka det är) brukar ligga rätt stabilt på 24c och 30c.
Vad bör CPU tempen ligga på ungefär?

Om ni har nå tipps så skriv dem gärna till mig! Tack!

Permalänk
Medlem

Ett nätagg kan överhettas men det är nog inte det som är problemet. Vad har du för agg? Ibland kan det ju bli för klent (klarar inte av att förse prylarna med tillräckligt mycket ström). Men jag tror knappast att detta e problemet om du inte har en j-vla massa hårdiskar eller ett väldigt klent agg.

CPU tempsen böhöver du apsolut inte oroa dig för, dom är normala. Har du kännt på om graffe kortet är varmt och om strömen är stabil och har rätt spänning (någon komemr klaga på att jag skrev spänning men det skiter jag i..)?

God Jul

Permalänk
Medlem

om du ahr en thouroughbred så borde det vara mot gränserna för vad som kan vara stabilt...har en själv, den kan vara kinkig ibland...

har du en palomino borde det vara lugnt...jag tror att det är grafikkortet som blir för varmt ja..:)

go jul

Visa signatur

K M K !

Permalänk
Medlem

Nätagget ligger på 230v och den är belastad med 2 hårddiskar, en cd läsare, en cd brännare, +det vanliga. Grafikkortet har jag också tänkt på att det kan vara som blir överhettat... men hur kollar jag om det blir det? känna på den? jag vet inte riktigt hur det ska kännas :]. Spänningen.. hmm ja? Hur kollar jag så att den är rätt?

Många frågor jag har. Hoppas någon orkar svara på dem

Permalänk
Medlem

menar du 230 volt eller 230 watt? rätt stor skillnad, volt är ju spänning, medans
effekt(watt)=spänning(volt)*ström(ampere)
om du menar volt så är det till ingen nytta eftersom elnätet i sverige är 230 volt konstant.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Men det är ju till 95% fel på kylningen.
Av Cpu eller Caset.......
Vad och hur många chassi fläcktar har du??

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

Säkert graffekortet som strular. 40-50c ska inte vara nå problem för prollen. Jag har då kört min i 75c Men det ska väl knappast rekomenderas... Kör Seti@home eller Prime, och stressa endast processorn. Om samma sak sker, är det processorn som spökar. Annars - Grafikkortet.

Visa signatur

Epox 8RDA v2.2: XP2800+@2.3Ghz 1GbCrucial pc3200 2-2-2-11 : 2280GB hdd på 7diskar : Hiper Type-R 580w.

Permalänk
Medlem

oj oj! Tack för alla tips å råd!
Jag har en 80 mm chassifläkt. Heh:D.. ja det är en 250wattare.

Burnade processorn lite med SiSoftware Sandra och den verkade klara sig bra. Så det är väl antagligen graffekortet som blir överhettad då? Men varför blir den det? jag har inte clockat den eller nåt? Vad ska jag göra åt det? :I

Permalänk
Medlem

Hm,normalt sett har man minst en som suger in luft och en-två som suger ut luften,förutom nätaggs fläkten.
Fast jag kör ju Antons burk med ett 235 Watts agg:
Aopen AK73(A)-V,Xp1600+@1875Mhz@1.9v,WhisperRockII,512mb Sdr PC166,2 st 40gb hd´s och ett G-force DDR.
I den burken sitter det en 120mm front fläkt@5volt + en 80 mm utsug@12 volt.
Den burken står på ca 12-14 timmar om dagen och cpu blir som max 52 grader.
Case tempen brikar ligga på ca 28 grader.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Mycket märkligt!
Jag ominstallerade drivisarna till graffekortet (gjort det flera gånge förut) och installerade dem igen och nu värkar allt gå som smort!.

Stort tack till alla som orkade svara på mina frågor!

God Jul!

Nää... Nu några dagar senare har samma problem uppstått igen! Förstår inte, allt funkade som som smort för nåfra dagar sen, men av nån anledning slutade det! Testade samma prosedur igen (ominstallera drivisarna) men det blev ingen skillnad!
Någon som har nån blekaste aning om vad jag bör göra för att få fason på det hela?