Permalänk
Medlem

Shuttle sn45g VARNING!

Shuttle modellen sn45g reklameras som en "överklockningsbar barebone"...

Verision 1.0 av moderkortet fungerade bra till detta men verision 2.0 har nån bugg som -->EVENTUELLT<-- kan sabba moderkortet så fort du ändrar fsb, cpucore eller multiplier...

Jag har själv erfarenhet av detta lilla problem och en del andra på www.suhian.com (forumet) har även råkat ut för samma sak!

Så om ni nu funderar på att köpa en shuttle, läs runt lite å kolla om de hittat en lösning på problemet i annat fall skulle jag rekomendera att ni letar efter en med verison 1.0...

Om ni nu redan har en verison 2.0 undvik överklockning eller ta det jäkligt försiktigt med stegvis ökning av fsb...

/Joel

Permalänk
Avstängd

bra att du varnar oss.. tackar

Permalänk
Medlem

tack va påväg o köpa en nu till jul väntar nog ett tag
syns på Sudhian tjao

Visa signatur

MS k8n Neo2 Platinum, AMD 64 3000+ 2x256mb Corsair XMS pc3200, Gf4Ti4800, WD200gb-IDE, NEC 3500 DVD-R, bla bla bla bla.. o nå mer skräp i en hypad låda (not)

Permalänk

Men är inte det de vanliga NF2 problemet att det blir bios coruption när man ska ändra fsb:n.. Som på dom andra nf2 korten

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk
Medlem

version??

hur kollar man vilken version man har då?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en SN45G, och råkade ut för detta redan efter första omstarten jag gjorde efter att jag ställt fsb till 166, vilket en 2500+ ska ha. Skickade tillbaka den till db.com efter många många tester. Sen tog det 5veckor från att dom fått burken till att dom skickade mig en ny. Totalt med frakttid och allt så var jag utan datorn i 7 veckor!!!
Så jag är skitskraj att det ska hända igen, dock så fungerar min nya utan problem, höjt fsb till 200, och vcore till 1,75v. Läste tidigare på www.suhian.com att en kille var inne på sin 4:e då. Och han hade testat med att hotflasha bios, ny bios mm. Så det verkar inte vara det vanliga nforce2-problemet.
En annan sak att se upp med är att strömskyddet i nätdelen stänger av SN45G (detta gäller flera modeller, men inte SN41G så vitt jag vet) i starten om man har ett ATI 9800. Detta har jag dock löst med en 3sek timer på 5volten. Funkar fint förutom vid omstart.

Permalänk
Medlem

vad jag vet så ska det väl finnas en biosuppdatering att ladda hem från shuttles sida...

Permalänk
Medlem

Det där med att nätdelen ska stänga av datorn märkte jag inte av på tiden då jag hade SN45G. Hade ett 9800pro som funkade super med shuttlen. Har tom. mitt personbästa i Nature testet i 3dmark01 med shuttlen. Inte ens min nuvarande config har tagit det...

Visa signatur

Phanteks Evolv X, Asus x470 Crosshair 7 Hero, Rysen 2700x, 2x8gb Trident Z 3600mhz, 2x Samsung 970 evo 512gb m2 @ raid 0, samsung 860 evo 1tb, Zotac RTX 2070, EK-FB ASUS C6H RGB Monoblock, HW Labs Black Ice Nemesis Gtx 420, 140 & Gts 280, Primochill ctr res & d5 combo, Bitspower fittings, 6x noctua 140mm

Permalänk
Medlem

Min fungerar perfekt. Kör vcore på 1.45. Har testat 200 fsb och har ändar multiplikatorn.

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^BeTa^
Det där med att nätdelen ska stänga av datorn märkte jag inte av på tiden då jag hade SN45G. Hade ett 9800pro som funkade super med shuttlen. Har tom. mitt personbästa i Nature testet i 3dmark01 med shuttlen. Inte ens min nuvarande config har tagit det...

Det kanske bara gäller 9800 AIW-korten, är inte riktigt säker. Men det har oxå med revisionsnumret på ati-korten att göra med. De gamla fungerade, men inte de nya.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om detta problemet är löst än ? Skulle precis beställa en innan jag läste detta problem här och på sudhian.com. Vill fan inte beställa en sak som pajar på en dag...
Tacksam för snabbt svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rufio
Någon som vet om detta problemet är löst än ? Skulle precis beställa en innan jag läste detta problem här och på sudhian.com. Vill fan inte beställa en sak som pajar på en dag...
Tacksam för snabbt svar!

Vore bra att veta även för min del

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

går det inte bara att ta ClearCMOS, dvs flytta på jumpern, sen köra igång allt igen och testa om??

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

Nej, tydligen förstörs hela(eller nån del av) moderkortet permanent, har inget med bios att göra enligt dom som felsökt noggrannare.

Permalänk

Får min SN45G denna vecka får väll se vad som händernär mna ändrar multipliern m.m.

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk
Medlem

Clear cmos fungerar inte... Inte det där med jumpern alla fall...

Om någon råkar ut för att bios inte postar så kan du juh alltid testa följande:

1. Håll in "Insert" och slå på strömen. (fortsätt att hålla in insert tills bios postar.)
2. Om bios nu postar (lyckans dig!) så tryck delete och välj "optimized settings"
3. Spara bios å starta om.

Om detta inte fungerar så prova att byta ut ditt ram minne till ett pc2100 eller pc2700 å prova att boota. Om du lyckas så kör på steg 2 och 3 i föregående tips.

Det var visst några stycken på Sudhian som lyckats med dessa två.

Att byta ut bios-chipset är helt onödigt, det är inte där felet ligger...
Många påstår att det ska vara Northbridge som strular...

Ett annat tips är juh att uppgradera bios precis efter du köpt den, vet inte om detta löser några problem men man kan juh alltid hoppas!

Sitter nu här å väntar på att min burk ska komma tbaks från jmedata.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hez
Ett annat tips är juh att uppgradera bios precis efter du köpt den, vet inte om detta löser några problem men man kan juh alltid hoppas!

Sitter nu här å väntar på att min burk ska komma tbaks från jmedata.

Kan inte skada att ha senast möjliga BIOS. Din är på reparation/service? Vad var fel med den?

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

åhh har precis beställt en :S aja man märker vad som sker

Visa signatur

Godde!

Permalänk
Medlem

Har märkt att de flesta som råkat ut för problemet under topic har mixtrat med ddr-volten... akta er för det... (För de gjorde inte jag)

Permalänk
Medlem

Min SN45G var trasig när jag fick den. Ingen signal till skärmen. Många föreslog BIOS ändringar men eftersom den inte bootade (antar jag, svårt att se) så kunde man ju inte göra mycket åt det. Måndags ex antar jag.

Visa signatur

"/me votes for anarchy"
and WoW for all

Permalänk
Medlem

Jag testade överklocknings-inställningarna (turbo/aggressive/expert) i BIOS igår, ingen av dom fungerade dock, dvs. Windoze ville inte boota efteråt. Någon mer som testat detta och fått det att lyckas?

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Jag har klockat min SN45G V2.0 utan problem. Men jag har inte vågat röra DIMM då det anses vara problemet.

Permalänk

hjälp är det så att v2 inte gåt att klocka?

Permalänk
Medlem

Hehe, ännu en gammal tråd som fick liv...

Så, för att svara på frågan om det ökända v.2 kortet för gott:

1. Klocka försiktigt (stegvis uppåt) ---> pilla inte på v-dimm!! <---
2. Pajjar kortet så skicka in det på garantin å få ett nytt v.1

Sådär... Nu tycker jag att vi låter denna tråd dö ut, för det finns inte mycket mer att säga...