Hjälp behöver specat recept på filserver

Permalänk
Medlem

Hjälp behöver specat recept på filserver

Hej,
Har en bra speldator samt snart en broadbandbox. Problemet är att min speldator låter för mycket. Har haft den inlämnad på Kylning.com och de konstaterade att det är hd som låter för mycket. Har 5 stycken 120GB diskar i ett Chieftec chassi. Kommer nu bygga en filserver som klarar att stå på dygnet runt. Behöver veta exakt recept för en sådan där det finns plats för mellan 6-8 diskar : chassi, fläktar, processor, raidkort, moderkort mm. Har alltså redan hårddiskarna. Kan man få en sådan här ihopbyggd av någon leverantör ??? Har inte hur mycket pengar som helst men vill ha nya delar inte något beggat....

Tacksam för hjälp

Tack på förhand !

Permalänk

Vad är det du vill ha, en tyst filserver eller?

Ett recept: en 3U:s racklåda med ett Via EPIA (tyst) och ett raiser card med två billiga kontrollerkort för max 12 IDE-enheter, alt. ett kontrollerkort och ett mer stabilt nätkort. Diskarna placeras stående med skumgummivaddering för vibrationsdämpning, en rad 80- eller 92mm papst-fläktar bakom för kylning och ett tjockt dammfilter framför för dammfrihet och ytterligare miskad ljudnivå.

Prisnivå?

Finns ju sådana här lösningar också:

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk

kan ju bara skriva vad jag använder och det funkar utmärkt till de mesta jag behöver använda den till...

Nått föråldrat Epox kort med en T-bird 800Mhz och 630mb 133Mhz ram..
Sen som raidkort, Highpoint hpt454, budgetkort med 4 kanaler och stöd för raid5 (bra drivare till både windows och i mitt fall, linux).

Dlink gigabitkort för vettiga överföringshastigheter till nätverket och nått budgetkort för internetförbindelsen.
Ett 19" chassi med plats för 14diskar (10 aktivt kylda med 120mm fläktar)....

Om du inte vill plocka ihop en egen maskin så blir de nog till o köpa "färdiga" servrar från typ dell.

Plocka ihop en maskin men tänk på att du inte behöver ha nått enormt grafikkort o.s.v
Ser många som bygger servrar med Geforce kort o.s.v, det är en server vi snackar om... Kör ett matrox mga200 i min server(var väll hightech 1995 eller nått). Tänk på att köpa nätverkskort som inte är totalt skräp (typ realtek).

men iaf, detta är vad jag rekommenderar (moderkort/cpu/minne kan man självklart spä på lite men det är helt onödigt om det handlar om ett "hemnätverk")

Chassi(samma som jag har)

Duron 1400 cpu

Nått kt266 Msi moderkort

3com gigabitkort

512mb ddr minne

Highpoint 454 raidkort

Permalänk
Medlem

Hade tänkt en max 5-6000:- för bygget som sådant....

Permalänk

oden - problemet för dig kommer att vara att få hårddiskarna tysta - nästan oavsett hur resten kommer se ut så låter diskarna mest (med undantag för delta-värsting-fläktar)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd

bygge ett tyst trä chassi i MDF med vatten kylning ???

Permalänk

(ungefär Drone2of8's förslag.. med en massa ljuddämpning... 6 diskar är inte att leka med... nästan enklare att skälla det hela i en skrubb i källaren)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_wierd
Chassi(samma som jag har)

är det där chassit på 4U eller?

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk

Chassi:

600:- på komplett.se.

För diskar:

ca 2000:- plus frakt, inkl moms/tull.

Prolle:

500:-, extremt låg energiförbrukning.

Moderkort:

750:-

Lan:

1300:-, bästa gigabitkortet inom rimlig prisklass.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante84
är det där chassit på 4U eller?

jepp

Permalänk
Medlem

Hade tänkt att skicka in servern i skrubben så får hårddiskarna låta bäst fanken de vill. Är det nödvändigt med ett gigabite kort om resten av datorerna bara har 10 / 100 Mbit samt att router/brandvägg även den är 10 / 100 om ( Netgear fr114p ) ?

Permalänk

Nä nödvändigt är det inte men för mig helt otänkbart eftersom att jag arbetar mot servern dagligen.
När man flyttar runt många stora filer och kör program via servern så är 100mbit inte mycket att hänga i granen. Men visst kör du 100mbit om du är nöjd med det, inget fel i de.

Men gbkort i servern gör ingen skillnad om du inte skaffar gbkort till dina andra maskiner och fixar en switch som stöjder gb, routern kan du bara uplinka mot gbswitchen så den behöver du inte byta ut.

Permalänk

bara en tanke... om man ska satsa på 1Gb-Lan (och det är onödigt om man inte har Gb-Lan på andra burkar) så kan man istället köpa ett intel-mobo med sånt inbyggt, slänga i en 2GHz Celly-skit (man kommer inte behöva kraften ändå) och sedan slänga allt där man inte kommer höra det...
skulle bli billigare.... men som sagt bara nått att tänka på om man ska ha Gb-Lan

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

De e också ett alternativ, celly som duron, same shit , men de funkar bra i server.

Ang vad man behöver tänka på gällande gblan. Använd cat5e kablar, de e nog allt. De flesta korten funkar inte i "1000mbit" läge om man inte kör med cat5e istället för standard cat5.