Permalänk

strul med X och nvidia

Och så gick de inte längre...

Installerade Gentoo och allt funkar som de ska utom Xfree och nvidias drivare.
Allt funkar perfa med "nv" men hur kul e de?
Så fort jag försöker ladda "nvidia" istället så blir skärmen bara svart...
Inga felmeddelande eller nånting.

XF86Config
Loggen när jag använder nv
Loggen när jag använder nvidia

Jag har provat att stänga av acpi i kärnan då jg vet att detta ställde till de för mitt nforce2 kort (integ. grafik) men det hjälpte föga i detta fallet.

Har provat att ställa ner allt till "failsafe" i bios men utan effekt.

Provat att kompilera om Xfree utan omptimeringar (+3dnow o.sv)

Min sista utaväg är er expertis (eftersom att jag redan provat att söka på google och Gentoos forum).

Permalänk
Medlem

hmm prova att ladda modulen nvidia med modprobe om du inte redan gjort det.. det behövde i alla fall jag göra för att få igång skiten med mitt nforce2 och gentoo..

Permalänk

Kör inte nforce2 nu, detta är ett Abit KD7 med ett Inno3d GF4Ti4200 kort, på de andra kortet , ett Shuttle MN31N(nforce2) så funkade de, men inte här.

Att modprobe:a modulen istället för att låta x ladda den själv hjälpte inte heller, tyvärr...

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att du testat:

Ta bort ConnectedMonitor-raderna (fungerar dåligt för mig). Satt NvAGP till 0,1 eller 3.

Du säger att skärmen blir svart... Som i datorn låser sig? Och ingen nVidia-logga visas. Kör du kanske med FrameBuffer i kärnan?

Permalänk

Om du har ett grafikkort med mer än en utgång. Prova att koppla monitorn till den andra utgången.
Hade ett liknande problem med mitt Radeon 9500 Pro. Primary och Secondary monitor var skiftad.

Mvh/Nicklas

Permalänk

Jepp jag har provat med alla "Options" från och till, började först lägga till dem när standardinställningen inte fungerade...
Ja skärmen blir svart innan de att ens nvidia logon visat sig, sen när jag avslutar x så får jag inte bilden tillbaka utan måste starta om datorn via ssh.
Nope ingen framebuffert i kärnan, var också en av dom prylarna jag testade från början.

Jag har även provat med både dvi och crt utgången, lika svart på båda (därför jag provade med ConnectedMonitor)

Edit: Problemet är löst... vetefan vad det var som gjorde de men nu funkar de.
Allt jag provade var att sätta Processor type and features >> High memory till 4gb istället för off som är default i kärnan(har >1gb ram).
Har inte gjort några andra inställningar sen jag kompilerade om kärnan med den ändringen så de måste bero på någon skum minneskonflikt.

Men tack för hjälpen alla ni som engagerat er i mitt problem!