Permalänk

Superpower Zephyr KC2101B (bilder)

Efter att ha läst rescensionen av SuperPower Zephyr så kände jag att jag var tvungen att kontrollera ifall man verkligen fick plats med vattenkylning.
Sagt och gjort, efter lite spejande och spanande i diverse datorbutiker bestämde jag mig för det senaste Waterchill kittet från Astek.
Största anledningen till att jag valde detta är att jag inte orkar hålla på med att göra egna block och sånt (längre, har gjort sånt innan) + att det var billigt.

I samma veva såg jag även att fractronics fått in en ny lcd som jag var tvungen att ha i det nya chassit också så det fick bli en sådan också...

(det är inte så många bilder då jag helt enkelt glömde bort att ta bilder under många av arbetsmomenten)

Det kan gå segt imellanåt då jag hostar bilderna själv (felia)

Alla kablar klädda med kabelstrumpa utom atx kabeln (orkade helt enkelt inte)

Let the fun times begin )

Hålet för radiatorn ( innanför täckplåten i vilken det senasre kommer att sågas upp 2st 120mm hål)

Onödigt stansat galler borttaget......

.....och ännu ett

Och som jag sa, glömde ta bilder men här är iaf allt installerat och jag testkör vattenkylningen

UT-lufts hålen med galler och aluminium nät, blev rätt snyggt faktiskt

Sen ska denna lilla goding också in i burken...

Och så var den på plats...

Resultatet änsålänge, har dock skruvat fast fläktgallerna nu

Kvar att göra:
1. Fixa en lösning(har en klar, ska bara göra de också) för en front till lcd:n för att täcka alla skavanker.
2. Lacka täckluckorna och brännaren med nn silvermetallic färg.
3. Städa upp innuti lådan och kanske fixa nån fönsterliknande historia på sidoplåten, det återstår att se.

Slutsats: Mårten hade helt rätt i att det var möjligt att få plats med vattenkylning i denna lådan.

Comments please!

Permalänk
Medlem

wohoo kick ass intressant lösning med aluminium nätet. Var köpte du den och var köpte du Astek. Men för allt i världen ta bort det fula klistermärket

BTW jag svara först på detta inlägg det har aldrig hänt mig

Visa signatur

Xbox: 1.4 --- SmartXX --- 200Gb --- 110 Spel.

Dator: CPU: Amd 2200+ RAM: 1024 DDR HDD: 610GB

Permalänk

Nätet är plastic padding alunät som blivit över sen jag rostlagade min gamle sketna ascona och astek kittet köpte jag på gtek.

OT grattis till de första svaret

edit: nä klistermärket får vara kvar, astek skickade ju med typ 20märken så det är av ren godhet som jag satt dit de. Menar när dom gjort sig besväret o skicka med så satans många så ....

Permalänk
Medlem

riktigt snyggt med fläktgallrena ocn nätet!

offT: Alltid kul när nån postar en tråd när dom HAR modat, och har bilder på det!

Visa signatur

Ajdå

Permalänk
Avstängd

nice jobbat !

Permalänk
Medlem

Mycket snyggt, men displayhålet var då inte grannt enligt min mening.

Permalänk
Avstängd

Snyggt! Är det bara återspeglingen eller ser fläktgallret ut att sitta skumt på bild 4?
Blir säkert riktigt shysst när du fixar fronten lite snyggare (LCDn och CD-läsaren)

Visa signatur

º The United States is a nation of laws: badly written and randomly enforced. - Frank Zappa
º Go veggie!
º www : @

Permalänk
Medlem

prova och få in ett vattenpacket som du plockat ihop själv. Lite svårare. fick ju in waterchill i mitt Lanboy utan några större problem.

Permalänk

tackar för alla positiva kommentarer!

fläktgallrena sitter inte fast på den bilden så de e därför de ser lite keff ut

displayhålet är utfilat med mm precision men mina streck säger annat

som jag sa innan, jag har hållt på att mecka med eget ihop-plock innan men nu ville jag bara ha en bra kyl-lösning snabbt, var inte ute efter fetaste prestandan eller fräckaste utformningen....

kommer förhoppningsvis bilder på min nya lcd front senare ikväll...

Permalänk

Riktigt shysst... Alltid bra när man får lite extra ideer.

Permalänk
Medlem

Fint, sätt gallren innanför plåten istället, blir mycket finare imo

Permalänk

Vältänkt och som övriga säger snyggt med fläktgallret. Såg att du fixat lite kabelstrumpor mm. Gör det hela lite snyggare. Dock har du rätt litet chassi för att det ska se riktigt yber ut.

Väntar på spänning angånde Lcd fronten+ tycker klister m. ser helt ok ut...

Edit: Jag ser att du inte har nå CD:rom isatt, men kanske skulle du få platts med pumpen där cd chacket är?

Mvh

Visa signatur

2003 : 3dmark 01 03| Burken
2004 : SuperPI 29s
06 - 07 : Miranda
www.porrverkad.se

Permalänk

Valde ett litet chassi då jag inte vill ha nått stor. Har alla hårddiskar o.s.v i min server , allt för att få ner ljudnivån och storleken på maskinen.

Ska in med ett hdrack ovanför dvdbrännaren så tyvärr får inte pumpen plats där. Det finns dock lite plats mellan fronten och radiatorn så man kanske skulle kunna bygga ihop något så man kan fästa pumpen där.

Råkade sommna på soffan idag så jag kom aldrig iväg och fixade materialet till den nya lcdfronten, kommer imorgon. Har semester så då ska jag försöka göra klart allt...

Razor_Cut: vad menar du med att göra de snyggare? Fästa upp och bunta ihop kablarna?

Tackar för alla kommentarer, verkar som om jag fick en snilleblixt angående de där fläktgallerna, skönt att man kan bidra med något nytt som inspirerar andra.

Permalänk

Måste bara fråga om vattenkylningen:
Låter pumpen? Låter pumparna i vattenkylningar mycket? Eller är det bara fläkten på radiatorn som kan leva runt lite?

Permalänk

Visst låter pumpen, det beror på hur känslig hörsel man har
Men nä, pumpen hörs inte såvida du inte har en massa luft i systemet då den för en hel del oväsen.
Fläkten behöver inte föra mycket liv heller, hör knappt min. Använd stora fläktar på lågt varvtal.

Permalänk

Fyfan va nice med nätet!

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk

Fästa ihop på något sätt eller gömma...

Visa signatur

2003 : 3dmark 01 03| Burken
2004 : SuperPI 29s
06 - 07 : Miranda
www.porrverkad.se

Permalänk
Avstängd

Jag hoppas att du skojar när du skriver att du köpte lådan bara frö att testa om du kunde få in en komplett uppsett av ett vattenkylningskit.

Halvsnyggt blev det iaf!

Visa signatur

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Permalänk

ja, jag köpte inte lådan enbart för det ändamålet...
tyckte att det var en jävligt smart lösning med snäpp-fästena till enheterna också + att den förra lådan jag hade till den maskinen var nått skrangligt budget midi(kändes mer som mini)tower för 300spänn.....

Permalänk
Avstängd

Hur funkar det med lufttillförlsen till hårddiskarna?... med tanke på att fläkten som sitter där bara blåser luft på den disk som sitter närmast, dvs den som sitter som 2a och 3e får ingen luft alls, eller är det fel?

Visa signatur

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Permalänk

Fläkten som sitter där suger, det kanske inte är helt optimalt men mina diskar blir knappt ljumma (blir stekheta utan fläkt). Där finns hål på "moderkortsplåten", under racket och på framsidan av racket.

Med 3 hårddiskar installerade och man täcker över hålen undertill och framtill samt skär upp ett hål i chassi sidan (högra delen) så kommer luftflödet att bli alldeles utomordentligt (en framtida modifiering som också skall göras)