Permalänk
Medlem

hänger sig efter 1% av memtest86

Datorn hänger sig vid Test 2 [Address test, own address, no cache]
Pass 1
test: 3%
test #2

(då har det gått ca 3sek av testet)
Kör vanliga 2x Samsung 256ddr pc3200 i dual ddr

någon som vet vad problemet är ?

Permalänk
Antielefant

Funkar datorn felfritt annars eller?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

ja då, inga problem med datorn....
glömde nämna att jag har testat både v 2,9 och 3,0 ....

Permalänk
Antielefant

Har du inga problem med datorn kan du skippa memtest86 helt och hållet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem

om det kraschar vid exakt samma ställe varje gång behöver det inte vara hårdvarurelaterat...felet dvs

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

hmm.. ibland crashar det vid 6% ibland vid 5% men oftast 3%..... :/
ingen som vet varför ?

Permalänk
Medlem

antagligen är ett minne sönder felsök och prova med ett minne itaget så kan du bestämma vilket som är sönder om inte båda.

Visa signatur

The man, the concept
AMD 3200+ @ 2500Mhz - Asus A8N32-SLI Deluxe - 2x512mb Crucial\Ballistix - Geforce 6800GS - Hyundai L90D+ 2xRaptor 36GB@Raid0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marcie
antagligen är ett minne sönder felsök och prova med ett minne itaget så kan du bestämma vilket som är sönder om inte båda.

hmm har testat, samma sak... hänger sig.... datorn är ny, ca 2veckor gamal.... kan väl inte va minnen ? har inga problem med datorn annars....

Permalänk
Medlem

har du överklockat datorn?

Covante

Permalänk

...

Visa signatur

S:|AMD XP 3200 m. Zalman CNPS-7000+AS5|ABit AN7|1GB TwinMOS PC3200 Dualchannel|ATi Radeon 9800SE AIW|2x80GB S-ata Hitachi 7k250|1x120GB Seagate|1x200GB Seagate||B:|Apple iBook Blueberry Rev.1 G3/300MHz|40GB Seagate Momentus|320MB RAM|ATi Rage Mobility VRAM 4MB|Mac OSX 10.3.5||iPod:|15GB G3|Koss bågar

Permalänk
Medlem

kolla så du har "riktiga" timings ... kolla så du har satt minnena io rätt dimm slots!.. annars et jag inte riktigt

Permalänk
Medlem

Re: hänger sig efter 1% av memtest86

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kiddy
Datorn hänger sig vid Test 2 [Address test, own address, no cache]
Pass 1
test: 3%
test #2

(då har det gått ca 3sek av testet)
Kör vanliga 2x Samsung 256ddr pc3200 i dual ddr

någon som vet vad problemet är ?

På pricken samma sak händer för mig då jag kör memt86, kanske programet inte pallar med nyare datorer med HT, dual channel etc...

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Medlem

Re: Re: hänger sig efter 1% av memtest86

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snail
På pricken samma sak händer för mig då jag kör memt86, kanske programet inte pallar med nyare datorer med HT, dual channel etc...

Jodå, memtest klarar nyare processorer.

Det är nåt fel som är trasigt helt enkelt

Permalänk
Medlem

Körde just detta Memtest: http://hcidesign.com/memtest/ och fick följande meddelande:
"Error 1, out of 139 cycles (319% coverage) You have faulty RAM and should repace it."

Är det någon som har erfarenhet av detta program och tror/vet att det stämmer?

Tror ni jag kan skicka tillbaka minnena och få nya? köpte dem i augusti.

EDIT: Äh glöm det, sänkte till orginal timings (by spd) och satte "memory acceleration" på auto och nu får jag inga fel.

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Medlem

kör memtest86 som finns i filarkivet.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Som jag skrev 4 inlägg upp i den här tråden så har jag redan provat det och det gick inte så bra..

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snail
Körde just detta Memtest: http://hcidesign.com/memtest/ och fick följande meddelande:
"Error 1, out of 139 cycles (319% coverage) You have faulty RAM and should repace it."

Är det någon som har erfarenhet av detta program och tror/vet att det stämmer?

Tror ni jag kan skicka tillbaka minnena och få nya? köpte dem i augusti.

EDIT: Äh glöm det, sänkte till orginal timings (by spd) och satte "memory acceleration" på auto och nu får jag inga fel.

Japp det memtest programmet fungerar bra. Det brukar ge just sådana fel när du kör på för tuffa minnes timings. (Eller om du har trasiga minnen.)

/ucamper

Visa signatur

Barton@2100MHz, GF4@320/735, 1024MB, Asus A7N8X, WD120GB, SB Live

Permalänk
Glömsk

www.memtest86.com

Ska ni göra det här ordentligt ska ni använda ovanstående program, inte en liten windowsapplikation.

Det är ganska ignorant att hävda att man hittat en bugg eller fel i programmet om man får felmeddelanden. Innan man gör det ska man ha jävligt klart för sig att det inte är minnena det är fel på, och det gör man genom att köra minnena långsammare i mindre aggresiva timings och prova igen.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
www.memtest86.com

Ska ni göra det här ordentligt ska ni använda ovanstående program, inte en liten windowsapplikation.

Det är ganska ignorant att hävda att man hittat en bugg eller fel i programmet om man får felmeddelanden. Innan man gör det ska man ha jävligt klart för sig att det inte är minnena det är fel på, och det gör man genom att köra minnena långsammare i mindre aggresiva timings och prova igen.

Såga inte programmet bara för att personen som gjort det förmulerat sig dåligt. Det är definitivt mycket enklare att dra igång än memtest86, och duger alldeles utmärkt för att se om de timings man har ställt in är någorlunda stabila eller ej.

Memtest86 kan testa allt minne samtidigt och blandar inte in något OS, men om du upptäcker fel redan med det andra programmet behöver du inte ens testa med memtest86.

/ucamper

Visa signatur

Barton@2100MHz, GF4@320/735, 1024MB, Asus A7N8X, WD120GB, SB Live