Permalänk
Medlem

Dremel + plexi = idioti?

tja

vid detta laget räknar jag med att ni tröttnat ordenltigt på mina jävla frågor, så jag skall ställa alla ajg kan komma på nu i e tråd, så blir det väl inga fler på ett tag..
Fråga: Skära i plexi: dremel sticksåg?
kan dremeln förstöra mer än göra nytta? måste köra på rätt låg rpm så man inte smälter skiten, men för övrigt?
annars med sticksåg, är det bättre lr sämre? tycre det låter som mer smärtsamt för plexit, men kanske bara är jag.
Om jag tar dremeln, kan jag köra med samma kapskivor som jag tar metal med?

sen för att slipa med dremeln, när jag köpte den fick jag en jävla massa grejer till, är någon utav dem till för att slipa metal? jag fattar att de är de cylindre formade grejerna som man slipar med, men är de bara till trä osv?

hmm, detta är nog allt jag kommer på nu.....

TACKSAM för svar!

Visa signatur

Dell XPS M1710, 2.16Ghz Dual core, Nvidia GO 7900GTX 512 mb, 2 gb DDR2 667Mhz.

Permalänk

Om du ska skära i plexi så ska du köra Dremel, sticksågen smälter också plexit.
Kör på låg rpm bara, annars har kapskivorna en tendens till av "explodera", d.v.s. de går i bitar, och dessa bitar flyger all världens väg.
Samma kapskivor som för metall går bra ja.

Visa signatur

Dator #1: P3 @ 933Mhz, 640mb SD @ 133Mhz, GeForce4 MX440
Dator #2: P4 @ 3.2Ghz, 1024mb DDR @ 400Mhz, Radeon 9800pro 128mb
Hemsida: http://doomdevil.no-ip.com | "må förnuftet vara vår ledsagare och viljan vår styrka"

Permalänk

jag körde med sticksåg, kör med blad för metall och kör långsamt, tare lungt annars spricker det.
går säkert bra med dremel också

Visa signatur

Får jag lov eller skall vi dansa först? http://www.rpgsource.net/gallery/chinko_eng.swf kekekek

Permalänk
Medlem

ska man göra raka skärningar så är rakblad bäst, ta en träbit och skär flera gånger på samma ställe, sen bryt, blir skitrakt

Permalänk
Avstängd

sticksåg dremel smälter skiten min erfareneht ! ananrs skär med kniv för hand !

Permalänk
Avstängd

Jag har skurit mycket plexiglas med sticksåg och jag blir själv varje gång imponerat av resultatet - det blir perfekt, som om man hade skurit med någon proffsvertyg. Nästan iaf.

Det du ska tänka på när du kör sticksågen är att du skall använda ett blad med fina tänder, jag använder metallblad. Du skall inte köra för full sula hela tiden utan du ska varva upp och varva ner med jämna mellanrum. Då smälter inte plexit. Kör du däremot fullt hela tiden kan plexit smälta.

//A

Permalänk
Medlem

asså det går bra att kapa med sticksåg om man har tjockare änn 6mm annars så spricker ofta plexi personligen småsaker körjag med dremmelns små sågblad inte dom förstärkta kör på full efekt och kör typ 5 cm sen stannar å låter svalna Det aer bra

Visa signatur

Stationära - Intell Pentium 4 2.4ghz @ 3600mhz - Cooling/H2o - x800Pro - 2048DDr - /\ - Notebook (Nx7010 Upgraderad) - Intell centrino 1.6ghz - Ati radeon 9700pro 128mb Delat - 2048 ddr - Dvd burner - Wide screen - /\ - Server - AMD Athlon64 Newcastle 3000+ @ 2200mhz - 1024ddr - 3x 200gb Hdd 1x 40gb Hdd -

Permalänk

man kan borra också.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Jag kör med dremeln funkar bra bara att plexit smälter litegrann...som sagt låga rpm.

Visa signatur

Fråga/ämne: "Ska träffa en tjej o vi ska säkert nuppa jag är nervös"

Svar: Drick en bärs och sluta ljuga, din date består utan en toarulle och en tysk lädersmisk film"

Permalänk
Medlem

beror väl lite på kvaliten på plexit också, jag fick tag i lite från arlaplast och det går inte bryta av hur man än försöker, inte heller går det att få det att spricka... körde med sticksåg både i plexit o plåten med ett blad för trä:) gick bra det med:)

Visa signatur

Athlon 64 x2 - 2gb crucial ballistix - abit kn9 ultra - 1tb sata

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quixir
asså det går bra att kapa med sticksåg om man har tjockare änn 6mm annars så spricker ofta plexi personligen småsaker körjag med dremmelns små sågblad inte dom förstärkta kör på full efekt och kör typ 5 cm sen stannar å låter svalna Det aer bra

Jag har sågat med sticksåg i 3 och 4mm plexi, utan minsta tendens till att spricka. Om man sedan väljer lägre rpm kan man såga utan att stanna. Varje gång man stannar och fortsätter blir det ju ett litet "hack".

Visa signatur

Abit IC7-MAX3 : Intel P4-C 3,0 @ 3,7: Corsair TWINX1024 3200LL @ 2-2-6-2 : Powercolor 9800 pro @ 445 / 400 : 2x Maxtor sata 120GB : WD raptor 36GB : Lian-Li PC65 : Antec True Power 380W

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är jättesvårt att kapa rakt med dremel i plexi!

Har bara försökt på 6mm men det är tamejfan omöjligt att få det rakt på 2 av de tre dimesionerna.. eller vad man ska säga..

Visa signatur

"Normalbegåvade människor hänger inte på sweclockers. Här samlas eliten och idioterna."
Citera mig så hittar jag tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johan.k
beror väl lite på kvaliten på plexit också, jag fick tag i lite från arlaplast och det går inte bryta av hur man än försöker, inte heller går det att få det att spricka... körde med sticksåg både i plexit o plåten med ett blad för trä:) gick bra det med:)

Polykarbonat heter det

Vanligast är akrylplast, leta efter polyn istället, det håller för allt nästan.

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

jag kör dremel på max typ.. med kapskiva då funkar bra.. luktar lite brännt men det är ingen fara så länge man tar dt lungt..

Visa signatur

Amd 64 3200+ säljes inklusive moderkort..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av waxiz
jag kör dremel på max typ.. med kapskiva då funkar bra.. luktar lite brännt men det är ingen fara så länge man tar dt lungt..

Och hur blir resultatet?

Permalänk

Försök få tag på en bandsåg, kanterna blir spikraka och ser ut precis som att som är kapade på ett glasmästeri.

Visa signatur

Amiga 500, The First, The Last, The Only!

Permalänk

Jag kapade min skiva på skolans bandsåg, och det blev otroligt bra.

Visa signatur

Stavfel finns det gott om, men de flesta begriper vad som menas ändå.

Apple MacBook 13.3 Is The Shit !

Permalänk
Medlem

När jag skärde lite i plexi med min dremel smälte den inte utan den luktade för j**ligt.
Då jag gjorde detta hade jag limmat ihop 3*3mm plexi för en scroll men det borde inte göra någon skillnad

Visa signatur

|< #1 Fisken i valnötslådan kände lusten att suga tomater på arbetet >|
|< #2 Bögens lutfisk suger torrt i skafferiet >|