Permalänk
Medlem

Vilken Intel P4C är bäst

Jag skall köra ett Abit IT7 max 3 har två Corsair pc3500 minnen som klarar 434Mhz vilken CPU skall jag köpa för att få den bästa kombinationen med hög FSB osv?
Är 2.4C den bästa eller kan jag välja en 2.6 eller 2.8 iomed att minne "bara" klarar 434Mhz, jag kommer ju inte komma upp i en Ghz bus, men vill komma så nära som möjligt.

Visa signatur

Asus Maximus Formula, Q6600 2.4@ 3.1, 6GB Corsair Dominator, HD 5770, Intel X25 80Gb , Viewsonic VP2130b + VP2030b
www.berndin.com

Permalänk

toreskog. du kan visst komma upp i Ghz bus. För man man kan använda sej av dividers. Dina minnen är oxo mkt överklockningsvänliga. Jag skulle satsa på en 2.4HT.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

som Master sagt kan du köra på dividers, men själv hade jag tagit en 2.6a då de är nere på ~1800 - 1900 sek. Som jag ser det kommer 2.6an upp i samma fsb som 2.4an.

Permalänk
Medlem

Hmm ni o era steppings o grejjor hur vet man ifall man får en HT då? tänkte köpa på datorbutiken.com

Visa signatur

Asus Maximus Formula, Q6600 2.4@ 3.1, 6GB Corsair Dominator, HD 5770, Intel X25 80Gb , Viewsonic VP2130b + VP2030b
www.berndin.com

Permalänk

jag köpte min på datorbutiken. En Costa Rica 2,4C...ligger runt 3,3 (275 FSB 5:4 divider) med retailkylning och en 120 mm chassifläkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToreSkog
Hmm ni o era steppings o grejjor hur vet man ifall man får en HT då? tänkte köpa på datorbutiken.com

Alla 200MHz FSB p4:a processorer har HT.

Permalänk
Medlem

Döhh sånt pucko jag är Hyper Threading varför tänkte jag inte på det, kom på nu vad förkortningen stod för när jag såg det igen.

Visa signatur

Asus Maximus Formula, Q6600 2.4@ 3.1, 6GB Corsair Dominator, HD 5770, Intel X25 80Gb , Viewsonic VP2130b + VP2030b
www.berndin.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToreSkog
Hmm ni o era steppings o grejjor hur vet man ifall man får en HT då? tänkte köpa på datorbutiken.com

alla p4 är HT idag.. var lugn med det

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
alla p4 är HT idag.. var lugn med det

Inte 133MHz FSB processorerna så vitt jag vet

Permalänk

Nej alla Intelprocessorer är HT idag. Men köper du en Intel med HT så får du garanterat en HT-cpu

Visa signatur

Abit IC7 MAX 3 Bios 1.2 | Intel P4 2.4C @ 3.34GHz | Thermalright SP-94 | Enermax 420W | Sapphire Radeon 9700 PRO /w catalyst 3.9 |OCZ DDR PC3700 Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Inte 133MHz FSB processorerna så vitt jag vet

jag menade då med 800mhz bussen... nej, dom med 533mhz bussen har inte HT.. tror jag det finns inga uppgifter på det...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
jag menade då med 800mhz bussen... nej, dom med 533mhz bussen har inte HT.. tror jag det finns inga uppgifter på det...

3.06 (533) har HT

Permalänk

Alla 800bus p4 är väll HT ?

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk

ja virustommy, alla 800FSB P4:or har HT

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Köpte en 2.4 var nog rätt köp kör den med luftkylning nu i 3.3 med bussen på 1100Mhz, min polare har inte ens satt ihop sin dator ännu, delarna bara ligger och skräpar.
En annan polare köpte liknande delar men MSI neo2 och en Zalman hans CPU temp visar 29C fastän han OC:ar nästan lika mkt som mig, är inte det vääldigt konstigt? Rapporterar moderkortet helt fel eller? Hans NB ligger på uppemot 53C ibland.

Visa signatur

Asus Maximus Formula, Q6600 2.4@ 3.1, 6GB Corsair Dominator, HD 5770, Intel X25 80Gb , Viewsonic VP2130b + VP2030b
www.berndin.com

Permalänk
Medlem

vad fick du för steppning på den då?

Permalänk

toreskog det låter onekligen som hans temp är felaktig ja. Bry dej inte så mkt vad tempsensorn säger utan mer om din SPU är stabil osv..

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oC MasteR Jay
toreskog det låter onekligen som hans temp är felaktig ja. Bry dej inte så mkt vad tempsensorn säger utan mer om din SPU är stabil osv..

Ja vi verkar ha samma inställning till den saken. Har varit med om moderkort som rapporterar CPU-temp lägre än vattentempen till kylningen...

Steppingen har jag inte kollat upp, men det kan jag göra den dagen jag byter flänsen mot ett vattenblock, vilket inte dröjjer så länge.

Visa signatur

Asus Maximus Formula, Q6600 2.4@ 3.1, 6GB Corsair Dominator, HD 5770, Intel X25 80Gb , Viewsonic VP2130b + VP2030b
www.berndin.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToreSkog
Köpte en 2.4 var nog rätt köp kör den med luftkylning nu i 3.3 med bussen på 1100Mhz, min polare har inte ens satt ihop sin dator ännu, delarna bara ligger och skräpar.
En annan polare köpte liknande delar men MSI neo2 och en Zalman hans CPU temp visar 29C fastän han OC:ar nästan lika mkt som mig, är inte det vääldigt konstigt? Rapporterar moderkortet helt fel eller? Hans NB ligger på uppemot 53C ibland.

låter mer som om han har blandat ihop tempsensorerna att den som han tror är nb är cpu och cpu är nb

så är iaf min gissning

Visa signatur
Permalänk
Medlem

försök få tag på en 2.4C costa rica. med fläktkylning kommer man i regel upp till 3.6 ghz om jag inte missminner mig.

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU