Permalänk
Medlem

Mysko "fel"?

Jag har ett konstigt problem.. när jag scrollar så hörs ett surrande eller mer väsande ljud från burken.. vad kan det bero på?
Jag visste inte vars jag skulle posta den här tråden så nån moderator får gärna flytta den ifall den ligger fel..

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Glömsk

I windows, den här lilla volymkontrollen nere vid klockan. Ta fram "volume control"/ljudinställningar och slå av de olika kontrollerna du inte använder. Line-in kan vara boven. Testa dig fram.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Nu är det testat.. hjälpte inte.. men alltså det låter som att det är hårddisken som läser jättesnabbt just då man scrollar..

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

Jag har fått för mej att det där ljudet kommer från processorn. Det är något riktigt högfrekvent ljud iallafall...har varit med om det på flera datorer.

Permalänk
Medlem

Kan oxo meddela att jag jag har hört detta knepiga ljud på min Intel Celeron 300A@375MHz när man typ gör nåt som mojjar med grafiken... man lixom hör hur det är nånting som jobbar... och det är inte hårddisken... antingen kan det vara GPU'n (Voodoo 3 2000) eller prollen... dock så har jag inte upplevt det med min stora burk (AMD Athlon 1200MHz samt GF3 Ti500)

Permalänk
Medlem

sama shitn here.. har också hört "processorn"

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk

Mitt tips är att det är en konding (kondesator) på moderkortet som är på väg att ge upp!
Är det ett MSI-kort? De är kända att ha dålig kvalitet på sina kondingar.
Hjälpte en polare att felsöka just ett sådat högfrekvent missljud i en ny byggt burk. Jag bytte allt mellan min och hand burk...inget hjälpte. Retunerade moderkortet med felbeskrivning och fick ett nytt tillbaka med just "trasig konding" som förklaring.

Visa signatur

Pax Vobiscum

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med min burk ett tag. Visade sig vara nätaggregatet. Fastän jag har ett MSI moderkort