problem med x och nvidias drivare

Permalänk

problem med x och nvidias drivare

Det är som såhär att jag är ägare av ett Shuttle MN41N moderkort med nforce2 IGP (integrerat gf4mx).
Har lite problem med att få X o gilla nvidias drivare.
Det som verkar helskumt är att jag inte får några fel när jag försöker starta x men allt blir bara svart och jag måste starta om datorn.
Om jag kör med xfree:s egen "nv" drivrutin så funkar allt (dock inte glx o.s.v).
Står ingenting i loggfiler o.s.v , eller ja de står att servern startat , vilket den ju faktiskt har men den kommer aldrig längre än att precis o starta heller(inga fel iaf).

Kör förresten Gentoo och har både provat med emerge nvidia-kernel och med drivrutiner direkt ifrån nvidias hemsida (både "autoinstallern" och source).

----------- från min XF86Config ---------------
Section "Device"
Identifier "GF4"
Driver "nvidia" (eller "nv" som jag måste köra nu)
vendorname "nvidia"
Option "ConnectedMonitor" "crt"
Option "IgnoreDisplayDevices" "DFP, TV"
BusID "PCI:3:0:0"
EndSection
---------------------------------------------------

Ovanstående "options" hjälpte inte mycket heller....

Någon som varit med om något liknande? Eller är det bara jag som är inkompetent nog att misslyckas med detta....

Permalänk

Du kör ingen skumm upplösning då?

Permalänk

har provat allt från 640x480 till 1600x1200 i alla möjliga färgdjup... som sagt, allt funkar när jag kör "nv" men inte med "nvidia".. då blir skärmen bara svart (får fortfarande signal men inget att visa) och inget mer händer(ingen hd-aktivitet o.s.v).

Permalänk

nvidia ligger i /etc/modules.autoload.d/kernel-KERNELVERSON? den är laddad? Kan du beskriva lite mer exakt vad du gjort m.m. och det finns en massa trådar on nvidia drivern just nu BTW

Permalänk

Ja den ligger där och är laddad, har även provat att köra "source" modulen men får samma fel.

Det jag gjort är o provat med "emerge nvidia-kernel" och sen redigerat XF86Config så att han använder nvidia modulen istället för nv modulen (i detta skede har jag givetvis laddat modulen, som för övrigt laddades utan problem förutom varningstexten om tainted bla bla).
Försöker starta x med "startx" och allt blir bara svart.

Samma sak händer om jag gör med nvidias installationsprogram. Min tanke var ju att jag skulle kunna kompilera sourcen själv för att vara säker på att jag fick en modul som fungerande...men icke.

Har nvidias drivare några deps som inte kontrolleras i kompilerandet? (har sökt utan att hitta ngt svar på denna frågan)

btw, dom flesta andra trådarna om nvidia handlar om folk som inte vet hur dom ska redigera XF86Config filen... de vet jag(har kört med nvidias kort sen geforce2, så det har blivit en del)

Permalänk

Tänkte bara meddela att problemet är löst.

Felet låg i konflikter med ACPI så om du har problem själv så bara plocka väck stödet för acpi och kompilera om kärnan så ska du se att det (antagligen) löser sig.