BIG problems med iptables/modules

Permalänk
Medlem

BIG problems med iptables/modules

Jag vet inte riktigt hur jag ska skriva detta men jag försöker att få igång min router under debian, kör just nu med kernel 2.4.22 men har OTROLIGA problem.
Jag kan inte få ipmasq kompilera in i kerneln eller hur man ska säga.
Jag har följt denna howto:
http://www.e-infomax.com/ipmasq/howto/c-html/ipmasq-compiling...
Säkert testat och göra om det 3-4ggr nu men ingen förändring av resultatet.
Sedan när jag testar att köra deras rc.firewall-2.4 script så får jag dessa fel:

loading modules: - Verifying that all kernel modules are ok
-----------------------------------------------------------------------------------
iptables, modprobe: Can't locate module ip_tables
ip_conntrack, modprobe: Can't locate module ip_conntrack
ip_conntrack_ftp: Can't locate module ip_contrack_ftp
iptable_nat, modprobe: Can't locate module iptable_nat
ip_nat_ftp, modprobe: Can't locate module ip_nat_ftp
-----------------------------------------------------------------------------------
Done loading modules.

Men jag har som sagt ovan lagt till alla dess och kompilerat om kerneln men ändå fungerar det inte?

Är det nån här som kan ge mig nått tips om vad jag ska göra för att få det att funger?

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du har slagit på dem som moduler och kört make modules och make modules_install.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Jo jag är 100% säker på det har testat det ännu en gång nu på morgonen.

Permalänk
Medlem

Ok, kör du lilo eller grub?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

lilo.. men hur som helst så fungerar det nu även fast jag får två fel mess när jag kör scriptet.
Det står typ iptables: Iptable does not excist (run insmod?) eller nått liknande..

Det konsta är att jag har kört insmod ip_tables men blir samma fel ändå.. aja

Permalänk
Medlem

Hur har du kompilerat din kärna? Jag följde dostros fina fina guide och det funkade klockrent! http://dostro.ondska.com/iptables.php

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har testat att kompilera kärnan exakt efter den där men blir ändå samma fel.

Permalänk
Medlem

Pröva att köra /sbin/lilo så att det uppdateras.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

kolla i /lib/modules/2.4.22/kernel/....
om du kan hitta modulerna där, annars finns dom inte helt enkelt

Permalänk
Medlem

Har inte läst dostros guide, eller den andra, men står det att du måste köra cp arch/i386/boot/bzImage /boot/bzImage (eller vart du nu lägger den)? Annars lär du få din gamla kernel, och därmed kan du kompilera i all evighet, det blir ändå samma kernel

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Jo jag har kört lilo efter varje kompilering.

Har fått modulerna till katalogen nu men måste bli nått fel när jag laddar dom eftersom mitt script fortfarande klagar. Vad som är fel har jag ingen aning.. kan då inte kompilera in de i kerneln så de funkar utan måste ladda dessa för att få det att fungera genom unmod ip_tables osv... dock så fel ändå..

Jodå bzlilo, å jag vet att jag kör med rätt kernel bara å köra uname -a så de är den senaste..

Men har nu efter lite testande insett att de inte kan fungera som det ska, eftersom internet kan gå HIMLA slött ibland. Det är inte min lina har testat utan routern å då går betydligt fortare då. Visserligen fungerar det med lite felmeddelande osv men ändå lite konstigt..

Permalänk
Medlem

Om modulerna ligger i katalogen men du ändå inte kan modprobea dem så känns det som att du inte är uppbootad på samma kernel som den mapp du är i. Prova cd /lib/modules/`uname -r`/kernel - där någonstans ska iptables-modulerna ligga. Om du fortfarande inte kan modprobea dem även om de ligger där kan du prova med insmod filnamn.

Visa signatur

"`F' is group reply. This is because `G' is for sort and `g' is for get new mail. And `G' is for sort because `sort' used be called `group', and anyway `S' is for save mailbox and `s' is for file message in folder, because `f' is group reply and `F' is group reply including original text."

Permalänk
Medlem

'locate ip_tables' talar nog om vart filen ligger, om den finns (hittar du den i /usr/src/* någonstans så är det den okompilerade versionen, bara så du vet )
Du kan nog få köra 'updatedb' först iofs, fast det kanske du visste

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.