Permalänk
Avstängd

Noob på router mm.

Tjenix.

kortfattat:

Jag har 3st datorer kopplade mot en router och alla kommer till internet, men ingen av datorerna hittar varandra om vi säger så.

Jag kan se datorernas IP i den HTML baserade router-inställnings-lullullen men mer fattar inte jag och vill absolut inte köra utan brandvägg mot internet..

Jag är helt 100% noob angående nätverk, och en sopa när det gäller att läsa fackligt engelska

Routern är en NexIP ISO50s från Unex...

Ställ frågor om information som jag missat totalt.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Kan du pinga datorerna?
Om så är fallet kör FTP-mellan dem, det är ju så mycket bättre än Windows inbakade filgrejs.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Kan du pinga datorerna?
Om så är fallet kör FTP-mellan dem, det är ju så mycket bättre än Windows inbakade filgrejs.

Total noob är jag, hur pingar jag?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Start-kör-cmd
ping "ip-adress till den dator som du vill pinga"
T.ex. "ping 192.168.0.1"

Permalänk
Medlem

brandvägg

har du nån inbyggd brandvägg i windows på?

Permalänk
Medlem

Re: Noob på router mm.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Jag har 3st datorer kopplade mot en router och alla kommer till internet, men ingen av datorerna hittar varandra om vi säger så.

Detta låter inte troligt.
Eftersom alla kommer åt din router borde de komma åt varandra (kan bero på hur routern är inställd/kopplad men jag tror inte du har ett sådant speciallfall).

Så hur vet du att de inte "hittar varandra"?
Har de någonsin hänt att datorerna "hittar varandra"?

Vad betyder uttrycket "hittar varandra" för dig?
För mig har det lite olika betydelser. T ex för min TINI400 så betyder det att den skickar en förfrågan om att få ett ip till servern och servern registrerar detta, samt den börjar ladd ner sin programkod (tecken på att den fått en adress av servern).

Permalänk
Medlem

Har samma problem fast med en Netgear FR114P, datorerna kommer åt internet och skrivaren som är delad med routern men hittar inte varandra, går ej att pinga varandra heller. Ser inte dem i "attatched devices" i inställningsmojsen heller. :/

Permalänk
Avstängd

Jag pinga en av datorerna och gick bra, och smart nog glömde jag nämna att jag har WinXP PRO i två av datorerna och den tredje ska antagligen ha Win2k3.

Jag har brandvägg i routern, men tyvärr vet jag inte om WinXP PRO har det? lite onödigt att ha det i Win

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Noob på router mm.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av M31e
Detta låter inte troligt.
Eftersom alla kommer åt din router borde de komma åt varandra (kan bero på hur routern är inställd/kopplad men jag tror inte du har ett sådant speciallfall).

Så hur vet du att de inte "hittar varandra"?
Har de någonsin hänt att datorerna "hittar varandra"?

Vad betyder uttrycket "hittar varandra" för dig?
För mig har det lite olika betydelser. T ex för min TINI400 så betyder det att den skickar en förfrågan om att få ett ip till servern och servern registrerar detta, samt den börjar ladd ner sin programkod (tecken på att den fått en adress av servern).

Snarare att jag inte kommer åt dom andra datorerna som med enbart en korsad kabel mellan två datorer.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.