Permalänk
Medlem

batteriskötsel till bärbar dator?

jag har hört att det är väldigt lätt att förstöra ett batteri till en bärbar dator. t.ex om man kör på det lite och sen laddar, kör lite på det och sen laddar, osv.

man vill ju att batteriet till den bärbara dator ska hålla så länge som möjligt och batterier är väldigt dyra. så jag undrar hur man ska bete sig för att batteriet ska hålla på bästa sätt.
??

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Är väl som du säger, undvik att ladda batteriet när det inte är helt tomt.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Spelar det någon roll hurvida man kör med batteri+ström från vägg? det står inte och laddar hela tiden då, och sliter på batteriet eller nåt? ;-/

Visa signatur

nu har jag oxo en signatur!

Permalänk
Medlem

nä, laddaren borde stänga av när batteriet är fullt, och den bara underhållsladda

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem

Läs den länk som brorsan gav: http://www.prioritylaptopbattery.co...htm#batterycare
Står en del nyttiga saker i den. Kan ju säga att detta gäller även vanliga uppladdningsbara batterier.
Inte bara de till bärbara datorer.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk

att ladda när det är ~1-2min kvar och då stoppa in laddaren borde alltså inte göra någon större skada?

Visa signatur

nu har jag oxo en signatur!

Permalänk
Medlem

Dom råden jag fått är (från instruktionsboken till min Acer jag hade):

1: Om du har ett nytt batteri ska du ladda det fullt (utan att ha datorn på) och sedan tömma batteriet totalt. Dett ska upprepas två-tre gånger.

2: Ha _aldrig_ batteriet i om du ska jobba mer än några timmar med nätkabeln i.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bra att veta. Jag kommer att få min första bärbara dator nästa månad så jag läser denna tråd med nöje.
Behöver alla tips jag kan få om skötsel eftersom jag aldrig haft en bärbar tidigare.

Jag kommer att ha den bärbara som "primär" dator hemma.
Då kan jag i princip skippa batteriet när jag kör med datorn hemma och endast köra med nätadaptern?
Jag kommer att ladda batteriet som man ska förståss och sätta i det när jag tar datorn med mig någonstans.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk

brorsan: jag bör alltså ta ur batteriet FYSISKT varje gång jag sitter vid laptopen med nätkabel >2tim?
låter ju jättejobbigt

Visa signatur

nu har jag oxo en signatur!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tinkywinky
brorsan: jag bör alltså ta ur batteriet FYSISKT varje gång jag sitter vid laptopen med nätkabel >2tim?
låter ju jättejobbigt

Jupp. Hur stor roll det spelar vet jag inte, men det var rekommenderat.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brorsan
Jupp. Hur stor roll det spelar vet jag inte, men det var rekommenderat.

Rekommenderat av vem då? Fungerade alldeles utmärkt att köra bärbar med laddaren och batteriet inkopplat, utan att det slet på batteriet... Bärbara datorer är som mobiler, låt datorn stå och ladda i ca ett dygn första gången innan ni väl använder den, men när den väl är laddad så kan ni köra den inkopplad eller endast på batteri... Laddarna är mycket "smartare" än de lågbudgetgrejor man kan köpa för att ladda sina LR6-batterier och liknande... De blir helt enkelt inte överladdade...