En hypotetisk frågeställning dök upp i en annan tråd kring reklamationsrätt och säkerhetshål.
Låt oss säga att jag köper en produkt i en svensk butik idag. Produkten är en gammal hyllvärmare där tillverkaren bara garanterar support och säkerhetsuppdateringar i cirka ett år till. Det skulle kunna vara lite vad som helst. Smarthemgrejer, en router, en mobiltelefon, eller vad som helst som ansluts mot Internet egentligen.
Lås oss vidare säga att efter två år så upptäcks ett säkerhetshål i produkten, som inte går att patcha, eftersom tillverkaren inte längre supportar produkten i fråga.
Enligt svensk (och EU) konsumentlagstiftning så har konsumenter tre års reklamationsrätt mot ursprungsfel - d.v.s. fel som funnits i produkten från början. Efter sex månader har konsumenten bevisbördan att visa att felet fanns från början.
Det jag undrar är, borde inte detta även gälla mjukvaran som enheten levereras med? Om tillverkaren inte kan erbjuda säkerhetsuppdateringar, borde jag inte som konsument kunna reklamera produkten med hänvisning till säkerhetshålet i fråga som ursprungsfel? Ett säkerhetshål känns ju som ett solklart ursprungsfel, säkerhetshål är ju inget som uppstår över tid, de finns ju alltid där tills att någon upptäcker dem, och det är ju inte särskilt svårt att bevisa att det alltid funnits.
Och eftersom tillverkaren inte längre släpper några säkerhetspatchar, så finns det inget annat för butiken att göra än att byta till en nyare modell eller ge pengarna tillbaka.
Jag har dock aldrig hört talas om att någon i Sverige lyckats reklamera en vara med den här motiveringen. Finns det något slags undantag för mjukvara, eller är det bara så att ingen provat innan, vad jag kan se?