Nordiska TV-branschen enas i kampanj mot olagliga tv-tjänster

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TeamRocket:

Människor utan samvete betalar inte för sig oavsett så reklamen kommer inte hjälpa. Allt streamingjättarna skulle vara orättvisa är bara gnäll.

Förhoppningsvis går det att lösa med att microsoft och apple kan identifiera vad användaren tittar på för film med AI. Olaglig streaming leder sedan till att google tar bort sidan, dns-blokering, och att tittarna bötfälls.

Alltså det är ju uppenbart att du gillar hur stövel smakar. Helt okej, alla har sina preferenser, jag dömer inte, men du behöver ju inte påtvinga det på resten av oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

I den här jämförelsen vore ju köttbiten du köper på annat håll stulen från ICA. Kallar du det för moral?

Snarare en entrecote med utgånget bäst före för kvaliteten är betydligt lägre.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Golfen har oftast haft gräddfil för överklassen skall ha bättre villkor än pöbeln. Flera leverantörer erbjuder V sport golf separat och har alltid gjort det. Ingen annan sport får egen körfil.

Som tur är, så är golfen lite av ett undantag idag. Idag ägs och sänds de bästa golfsändningarna och tävlingarna av saudiarabien och dess prinsar och inte amerikanska pengahungriga organisationer. Araberna visar fritt alla tävlingar och evenemang gratis på Youtube. Jag pratar om LIV Golf såklart, dit nästa alla de bästa golfspelarna i världen redan gått över till, från PGA Touren. Allt gratis på Youtube och tillgängligt för alla, vart som helst. Att det är oljepengarna som betalar kalaset är inte mitt problem, men jag slipper iaf betala nästan 7000kr per år till Viaplay för att kolla på slö PGA golf med trötta kommentatorer.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

När Svensson vill knarka eller titta på Illegala Tv-tjänster så finns det absolut inga kopplingar till annan kriminalitet... 🙄😆
Men annars ska det vara hårda tyglar såklart.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Om jag skulle streama sport en vecka så leder det alltså till prostitution... är det därför sportproffs tjänar hundratals miljoner kronor? för att de säljer sig konstant mellan matcherna?

Nu tittar jag inte på sport.
Men om jag hade gjort det så skulle jag vilja börja med att be om ursäkt för att folket som sparkar på bollar tjänar lika mycket pengar per år som miljontals människor tillsammans hade gjort.

När jag var yngre så piratkopierade jag musik.
När streaming blev tillgängligt så slutade jag med det.

När jag var yngre så piratkopierade jag alla spel som gick.
När steam åt upp hela spelmarknaden, gjorde spel tillgängliga till ett hyfsat pris, la till massor av tjänster utöver spelet i deras plattform så slutade jag med det.

Men om någon ber mig streama "1080P" med en bitrate lika låg som hade passat 480P så tror de fel.
Om någon ber mig betala det dubbla för att streama 4K med en bitrate som knappt når upp till 1080P bitrate så tror de fel.
När youtube sa upp sin premium lite tjänst så slutade jag även betala för youtube.

Företag räknar kallt med att förlora x miljoner kunder men att på de miljoner som stannar till det dubbla priset så gör de ändå större vinst...
Testa vända på kakan istället och knyck 50% av marknaden genom att leverera en BRA tjänst i stället för något sämre än konkurrenten istället ... >_<

Ska du pressa ut den absolut sista droppen citronsaft från varje stackars mörbultad citron så får man fan förvänta sig att få kärnor ned i citronsaften också. Människor som sitter på 99% högre lön än 99% av alla människor som höjer priserna för smutsen nedanför. Öööörrk

Men tack för kampanjen.
Än en gång är det den lilla personen som varit omoralisk.
Precis som folk var som använde plastpåsar.. FY PÅ ER! Men om företagen dumpar miljoner ton plast i havet? "ojdå"
Får jag ha ett sugrör av plast snälla du? NEJ FY HÄR ÄR PAPPER, trots att det åter igen är företagen som gör grovpengarna och öser ut smutsen överallt.

Ok, ok... Jag ska sluta be om plast. Men kanske jag kan få lite ränta på mina pengar?
Inte? Ojdå, fick jag avgifter istället? Aha, var det för att ni betalade ut vinst till de som redan hade så mycket pengar att de nu fick ännu mer? ahh ja men jag förstår. Förlåt. Fel samhällsklass här igen...

Sjukt synd om dig, absolut...🙄😆

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

De måste inse att produkten de säljer är skräpmat inte en sjurätters menyn. De gör varmkorv och säljer det till entrecote priser och undrar varför ingen vill köpa det. Sen kommer Ikea och Biltema och säljer sin korv för en femkrona och de står där med pikachu face och undrar varför folk hellre köper en svettig restprodukt korv...

Hade istället låtit folk köpa varmkorv en för en tjuga och låter kunden bestämma över påläggen och låtit dem kombinera själva för resonabla summor så hade alla varit glad. Men istället säljer de varmkorv utan tillbehör, varmkorv med ketchup och senap och varmkorv med alla tillbehör.

Jag tänker inte betala hur mycket som helst för skräpmat.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Rebben:

Snarare en entrecote med utgånget bäst före för kvaliteten är betydligt lägre.

Som är stulet.

Permalänk
Medlem

Exakt samma sak som hände när CD-skivor blev omodernt för musik, innan Netflix dök upp för serier och film, etc. Dvs. det är ett tecken på att branschen inte levererar det kunderna vill ha till ett rimligt pris. I detta fall hade jag rekommenderat att låta kunderna själva sätta ihop sina abonnemang istället för att tvinga kunden att köpa ett abonnemang för 699kr/mån för att kunna följa en enda ynka sport/serie man är intresserad av. Det är inte rimligt, det är ocker och monopolfasoner. Jag försvarar på inget sätt användande av olagliga tjänster (vilket väl IPTV kanske i och för sig inte är, jag är inte påläst nog i ämnet), men det är endast marknadens eget fel att kunderna vänder sig till andra alternativ. Erbjud ett rimligt prissatt alternativ som är smidigt att använda så kommer folk att betala för att använda det.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Kopiering är inte konsumtion. Inget blir konsumerat av att någon gör en kopia.

Fel. Det som förbrukas är möjligheten att ta betalt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Fel. Det som förbrukas är möjligheten att ta betalt.

Det där är en jättelångsökt definition av "konsumtion". Med samma resonemang skulle man då kunna säga, till exempel att artiklar som lyfter fram Asus dåliga garantihantering är också är "konsumtion" eftersom att den som skrivit artikeln stulit framtida intäkter för Asus. Det är konsumtion, det som förbrukat är möjligheten för Asus att ta betalt av sina kunder, då de köper av andra istället.

Men eftersom vi är normala människor som inte torterar språket bortom sin bristningsgräns, så säger vi inte så.

Kopiering är inte, och kommer aldrig vara konsuption. Att kalla kopiering för konsumtion är inget annat än en ohederlig argumentationsteknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Vi betalar 558kr/mån för Allente "Basic" och det för att frun i huset vill kunna se på kanal 3, 4, 5 och använda sig av Viaplay streaming samt Showtime stream.

Finns det några vettigare inte "ful tv" alternativ man kan få dessa kanaler på?

@Pincett
Samma hemma, frugan vill se alltså 😁
Jag har tele2, de tar 219:- i månaden för samma paket.
Sedan får man ringa en gång om året och hota att lämna för att få kampanjpris ett år till. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Normalt beteende brukar väl vara att om något är för dyrt så låter man bli att köpa dessa saker, men när det gäller att konsumera media så är det plötsligt helt ok att konsumera utan att betala? Ofta med argumentet att det är för dyrt och de som som skapar det du vill se/höra/uppleva är giriga som vill tjäna pengar på de dom skapar?

Jag kan absolut förstå att folk tycker saker är för dyra/krångliga/dåligt paketerade, men jag kan inte riktigt förstå steget till att betala andra för att INTE betalar de som skapar det du vill se. De som tjänar pengar på fulstreaming ju personer som jag skulle kalla giriga då de inte bara piratar saker utan även tjänar pengar på det.

Jag håller med dig, men saker som är digitalt är inte samma sak som fysik saker så det jag menar är att folk som aldrig kommer köpa film X kommer inte filmbolaget tjäna pengar och dom kommer heller inte förlora pengar.

Men att ta något fysik så påverkas det, sen att snacka moral är rena skitsnacket då om man köper en film via något företag ta Sony som ett tex att dom sen tar bort det för alla kunder som har betalat för filmen X är det inte samma sak som stöld/bedrägeri då kan man lika väl skaffa det på något annat sätt, finns inte något värre att blir blåst av stora företag.

Och ännu värre med tv-lev ta Allente (tro det var dom) som börja bråka med sina tv-bolag om pengar som slutade med att alla deras kunder kunde inte se på tv och missa sina tv-program fick dom någon ersättningen från Allente, allt dom skicka ut var att dom beklagar sig och sen skyller vidare eller när dom bara bestämmer att ta bort en kanal pga högre kostnad för dom och sen ersätter det med en skit kanal.

Uppmaningar inte att bryta mot någon lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Som är stulet.

Man får inte sälja saker som passerat bäst före. Det är snarare dumpster diving.

Skrivet av SweViver:

Som tur är, så är golfen lite av ett undantag idag. Idag ägs och sänds de bästa golfsändningarna och tävlingarna av saudiarabien och dess prinsar och inte amerikanska pengahungriga organisationer. Araberna visar fritt alla tävlingar och evenemang gratis på Youtube. Jag pratar om LIV Golf såklart, dit nästa alla de bästa golfspelarna i världen redan gått över till, från PGA Touren. Allt gratis på Youtube och tillgängligt för alla, vart som helst. Att det är oljepengarna som betalar kalaset är inte mitt problem, men jag slipper iaf betala nästan 7000kr per år till Viaplay för att kolla på slö PGA golf med trötta kommentatorer.

Men golfen har alltid gått att köpa på sidan om. Långt innan LIV Golf. Noppe och Pompe skall ju ha sitt på sitt eget vis.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

När de tar bort reklamen och jag bara behöver betala för det jag verkligen vill se skall jag fundera på saken. Jag skall inte behöva betala för ett paket när jag endast vill se en sak.

Jag vill se SHL - TV4 play+ sport total. 549:-/månaden
Jag vill se F1 - Viaplay total. 699:-/månaden

Redan där är jag uppe i 1248:- i månaden. Jag gissar att minst 1000:- av dem betalar all sport och film utöver som jag inte vill titta på.

För F1 finns det ju bättre pris om det inte tvunget måste vara Janne som kommentator.
Dessutom brukar de köra lite blackfriday erbjudande och/eller något erbjudande tidigt på året.

https://www.formula1.com/en-se/subscribe-to-f1-tv

Men i stort är det ett skämt, vill inte betala för 100-tals kanaler eller sporter som jag inte är intresserad av. Just nu kör jag på några streaming appar och F1-TV. Lite SHL och Allsvenskan hade varit trevligt men det blir för dyrt tycker jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"Nordiska TV-branschen enas i kampanj för att leverera bättre och flexiblare tjänster" är trådrubriken jag skulle velat se...

Nu har de klämt och strukturerat så mycket att de skapat en ett jättehål för illegal verksamhet.

Har de något val? Alla tittar på hur mycket man kan räkna hem si och så många användare och lägger bud / köper in rättigheter. Så länge folk betalar så blir ju det dyrare.

Man kan ju säga att de maximerar sin möjlighet att ta betalt och nu närmar sig taket.

Skulle älska en Spotify lösning men dit är långt... och brutalt för TV-bolagen

Visa signatur

Mamma är bäst!

Sur o Deppig?
Läs lite goda nyheter!
https://www.goodnewsmagazine.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Kopiering är inte konsumtion. Inget blir konsumerat av att någon gör en kopia.

Fast nu handlar det ju inte om kopieringen i sig utan själva tillgodogörandet. Vilket väl kallas för mediekonsumtion?

Men för att slippa falla in i semantiska sidodiskussioner så kanske det fungerar bättre om jag formulerar om mig såhär?

Citat:

Normalt beteende brukar väl vara att om något är för dyrt så låter man bli att köpa dessa saker, men när det gäller media så är det plötsligt helt ok att tillgodogöra sig det utan att betala? Ofta med argumentet att det är för dyrt och de som som skapar det du vill se/höra/uppleva är giriga som vill tjäna pengar på de dom skapar?

Permalänk
Medlem

Jag har startat ett nytt samfund, NSDAP, Nationalsamhällets Demokratiska Anti-Piratgrupp.

Vi vill informera samhället om att ALLA ungdomar är kriminella och vi vill att dom ska straffas och sen tvingas köpa dåliga streamingtjänster som vi inte har råd att utveckla för våra ägare behöver pengar till sitt kokainanvändande.

Vi vill även förbjuda, VERBOTEN!, familjemedlemmar att snegla på skärmen hos en annan familjemedlem utan att också betala för streamingen.

Det ska också vara FÖRBJUDET att bjuda hem människor så dom kan titta på din streamingtjänst. Sånt avskyvärt beteende är som pedofili, narkotika, kärnvapen och terrorism TILLSAMMANS. Skäms på dig! Du vill väl inte att barn ska dö.

Så snälla, gråt med oss, och ge oss sen pengar. Och köp streamingtjänster för alla pengar du har.
Vi hoppas nå vårt mål med skambeläggning, politikerlobbying och opinionsbildning.
Tack!

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Jag har startat ett nytt samfund, NSDAP, Nationalsamhällets Demokratiska Anti-Piratgrupp.

Vi vill informera samhället om att ALLA ungdomar är kriminella och vi vill att dom ska straffas och sen tvingas köpa dåliga streamingtjänster som vi inte har råd att utveckla för våra ägare behöver pengar till sitt kokainanvändande.

Vi vill även förbjuda, VERBOTEN!, familjemedlemmar att snegla på skärmen hos en annan familjemedlem utan att också betala för streamingen.

Det ska också vara FÖRBJUDET att bjuda hem människor så dom kan titta på din streamingtjänst. Sånt avskyvärt beteende är som pedofili, narkotika, kärnvapen och terrorism TILLSAMMANS. Skäms på dig! Du vill väl inte att barn ska dö.

Så snälla, gråt med oss, och ge oss sen pengar. Och köp streamingtjänster för alla pengar du har.
Vi hoppas nå vårt mål med skambeläggning, politikerlobbying och opinionsbildning.
Tack!

Eller så löser man det genom att låta bli att betala och inte titta på tjänsterna alls? Det är också ett alternativ. Om man bortser från sarkasmen i inlägget så finns det faktiskt inget tvång att betala för tjänster man inte tycker håller måttet

Permalänk
Medlem

Jag är rätt glad att jag inte längre konsumerar TV, film eller sport alls. Nu när man är gammal gubbe så får jag mycket mer ut av en bok.

Men jag kräver såklart inte att andra ska tycka som jag.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

För F1 finns det ju bättre pris om det inte tvunget måste vara Janne som kommentator.
Dessutom brukar de köra lite blackfriday erbjudande och/eller något erbjudande tidigt på året.

https://www.formula1.com/en-se/subscribe-to-f1-tv

Fungerar det där utan att gå via VPN? Viasat äger väl rättigheterna för F1?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frispel:

Fast nu handlar det ju inte om kopieringen i sig utan själva tillgodogörandet. Vilket väl kallas för mediekonsumtion?

Men för att slippa falla in i semantiska sidodiskussioner så kanske det fungerar bättre om jag formulerar om mig såhär?

"Normalt beteende brukar väl vara att om något är för dyrt så låter man bli att köpa dessa saker, men när det gäller media så är det plötsligt helt ok att tillgodogöra sig det utan att betala? Ofta med argumentet att det är för dyrt och de som som skapar det du vill se/höra/uppleva är giriga som vill tjäna pengar på de dom skapar?"

Tja, det kallas för mediakonsumtion av vissa som har en agenda. Det är ett vilseledande begrepp tycker jag, men vi kan lägga begreppet åt sidan som du föreslår.

Men jag vill ändå påstå att det finns en ganska naturlig instinkt, samma personer som aldrig skulle stjäla något i sitt liv, har inget emot att kopiera något, just eftersom den moraliska kompassen inte slår ut på samma sätt om ingen blir utan.

Det är för många en jättestor skillnad på att stjäla något, och ta därmed något i från någon, så att den blir utan, än att ta en kopia, där ingen förlorar något på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Hur får dom fram siffran 580 000?

Och sen kan vi säga så här.

Jag vill se 52 matcher i SHL, plus eventuellt slutspel. Man pga livet kanske det slutar med 35-40 matcher per år som jag faktiskt kan se.
För detta vill TV4 ha 549kr/mån.

Jag vill se 17 indycar lopp i år, men sen pga av livet och en del för sena kvällar så kommer jag kanske se 12 lopp.
För detta vill Viaplay ha 399kr/mån.

Så länge saker paketeras som dom gör så kommer jag leta alternativ till hur jag ser det. Det kan vara kontodelning, det kan vara att besöka en vän, det kan vara fulstreaming. Och det kan även helt enkelt vara så att jag inte ser det alls.

Folk har minskat sitt tv tittande pga nya tider och dom drar slutsatsen att alla går till iptv kanske, deras logik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Fungerar det där utan att gå via VPN? Viasat äger väl rättigheterna för F1?

Absolut. 👍 funkat kanon för mig både hemma och på mobilen utan VPN.
Gällande rättigheter så låter jag det vara osagt.

Visa signatur
Permalänk

Samla allting till en vettig tjänst, och sluta med dessa hutlösa fantasi siffror

900kr per månad nej tack.

Permalänk
Medlem

Jösses vilken lamentation i kommentarsfältet. Denna klagokör vilken till synes utgör en majoritet har 5 minuter att skriva så kallad "kritik", men inte 5 minuter att avbryta de fruktansvärt dyra abonnemangen.

Säg mig, när ni predikar er rätt till billig och smidig lyxkonsumption. Vad ska bli lidande, skaparnas rätt till skälig ersättning, deras valmöjlighet till distributionsplattform eller marknadens möjlighet till konkurrens? Kanske alla tre så att ni innefår er högfärdiga gåva som tillfredställer ert allt större behov av att konsumera så mycket media som möjligt?

Jag har egentligen inte särskillt starka åsikter kring prissättning, jag tror dock att konkurrensen är ovanligt hård rörande streaming och att priserna är skäliga för vad som ingår i de flesta fall. Men den återuppstötta åsikten om att det är "dyrt & dåligt" är så gammal nu att det är löjeväckande och den som uppstöter sådan har förmodligen vid tillfället av återuppstötningen temporärt förlorat sin egna tankeförmåga.

Avslutningsvis vill jag påminna om att en majoritet av artister på Spotify är förlorare och att plattformen näst intill är ett monopol pga sin storlek.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Absolut. 👍 funkat kanon för mig både hemma och på mobilen utan VPN.
Gällande rättigheter så låter jag det vara osagt.

Ok. Nice. Tack för svar. 👍

Permalänk
Medlem

Jag tycker jag löst problemet så förträffligt bra, jag abonnerar inte på någon streamingtjänst, har ingen tv-mottagare. Det i stort sett enda program jag ser på är nyheterna på svt-play 0-2ggr per vecka och det kostar mig inget mer än den ofrånkomliga tv-skatten, bläddrar förbi allt om mellanöstern och annat ointressant dvs skippar ofta 40-98% av sändningen, så det tar bara några minuter i snitt per vecka.

På 80-talet tittade jag kanske 2-3 timmar på tv varje kväll, främst film. Då var tv'n högprioriterad. Jag längtar inte tillbaka till det.

Att ha gjort sig av med tv-beroendet känns lite som (tror jag) den som äntligen lyckats sluta röka, att ha lyckats göra sig av med ett ohälsosamt beroende. Samtidigt är det ju också gratis att INTE titta på tv, och reklamfritt, det är inte ens olagligt eller omoraliskt, ändå tror jag inte tv-producenterna skulle uppskatta om alla gör som mig.

Kvällen hos mig har bestått i att sitta bakåtlutad och halvsova på balkongen, med fötterna på bordet, lyssna på fåglarna, forsens brus, ha tekannan tillhands och bara kunna stänga av den moderna stressade världens alla intryck några timmar.

Permalänk
Medlem

Den där miljarden som betalas till dem skulle ju vara tio eller hundrafalt mer om det skulle gå ’rätt’ väg

Viaplay och andra nordiska aktörer kanske borde satsa mer på bra tjänster?

Permalänk
Medlem

Är helt med att folk söker sig till diverse kryphål som några redan varit inne på sportpaket där aktörerna påtvingar kunden tv-paket.

Det var tider när man kunde köpa lösa SHL matcher eller bara till sitt favoritlag, men som nu påtvingad all sport som finns till nästan orimliga fantasi summor. TVI!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

Människor utan samvete betalar inte för sig oavsett så reklamen kommer inte hjälpa. Allt streamingjättarna skulle vara orättvisa är bara gnäll.

Förhoppningsvis går det att lösa med att microsoft och apple kan identifiera vad användaren tittar på för film med AI. Olaglig streaming leder sedan till att google tar bort sidan, dns-blokering, och att tittarna bötfälls.

Låt mig gissa att du och andra som gnäller på folk som piratar har rejäla inkomster eller har det gott ställt på annat sätt, tillgång till pengar i släkten eller så. Brukar vara så. Fattiga som vill ta del av nåt som de rika tar för givet ska det ses ned på.

Och massa dyra böter som kommer slå sönder vanlig folks ekonomi livet ut?

Visa signatur

-dool