Nya Google Pixel 8a är snäll mot plånboken

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Folk lever i inflations förnekelse. Tycker det är en bra telefon för pengarna räknat tidigare priser

Nothing 2a kostar 4390 kr och är en mer än värdig utmanare.

Jag är trött på att folk överskattar inflation jämfört med girighet och ökade marginaler (nåja, ökade produktionskostnader för chip är ju en grej också...eller?).

En HTC Desire för 5000kr 2010 (vilket var snordyrt) skulle idag kosta 6800kr

Fattar du hur mycket telefon du får om du skiter i Samsung, Google eller Apple?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nothing 2a kostar 3499 kr och är en mer än värdig utmanare.

Finns en del saker som Nothing 2a är sämre. Uppdateringar (3 års Android uppdateringar, 4 års säkerhet), den är större också. För att nämna 2 saker

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nothing 2a kostar 4390 kr och är en mer än värdig utmanare.

Jag är trött på att folk överskattar inflation jämfört med girighet och ökade marginaler (nåja, ökade produktionskostnader för chip är ju en grej också...eller?).

En HTC Desire för 5000kr 2010 (vilket var snordyrt) skulle idag kosta 6800kr

Fattar du hur mycket telefon du får om du skiter i Samsung, Google eller Apple?

Man brukar dock kunna få åtminstone Samsung och Google/Pixel-modeller med ganska bra erbjudanden om man binder sig 24 månader. Bygger lite grand på att man behöver abonnemang dock, nöjer man sig med att ladda kontantkortet ett par gånger per år är det nog vettigt att köpa även mobilen kontant.

Vi skaffade en Galaxy S22 till min fru, 337kr/mån i 24 månader inkl 100GB data/månad (Comviq), om man behöver mycket data är det ju svårt att hitta ett abonnemang under 150-200kr/månad så i praktiken (för oss) blir kostnaden för själva telefonen ungefär 4000-4500kr.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nothing 2a kostar 4390 kr och är en mer än värdig utmanare.

Jag är trött på att folk överskattar inflation jämfört med girighet och ökade marginaler (nåja, ökade produktionskostnader för chip är ju en grej också...eller?).

En HTC Desire för 5000kr 2010 (vilket var snordyrt) skulle idag kosta 6800kr

Fattar du hur mycket telefon du får om du skiter i Samsung, Google eller Apple?

Du får ju dock räkna dollarn och inte sek 😊

Nu hittade jag iofs enbart msrp i brittiska pund, 440£(4900ish kronor@11.12 averege /£, 2010 års snittkurs )
Idag är det 654.54£ eller 8900sek (@13.59/£, dagens kurs) 😀

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På a modellerna har den kanten alltid varit mindre, men det är en liten kant. Däremot rätt mycket mindre än icke a modellerna vad jag kunnat se

Aha, tack. Trodde designen var samma oavsett kamera. Men då kanske det går an ändå då. Ett par tre mm är det ju som minst på nästan alla kameraöar. Den är visserligen skarp men åtminstone i tre "trappsteg" på den jag har nu.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Aha, tack. Trodde designen var samma oavsett kamera. Men då kanske det går an ändå då. Ett par tre mm är det ju som minst på nästan alla kameraöar. Den är visserligen skarp men åtminstone i tre "trappsteg" på den jag har nu.

Om du har en Elgiganten eller Phone House butik i närheten så bör du kunna testa en 8a där snart då de haft 7a framme som man kunnat testa

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Faktum kvarstår, priser är subjektiva.

Givetvis. Men har man så mycket i plånboken att priset är en stänk i havet så hade det ju inte spelat någon roll om den kostat tio gånger så mycket. Gemene medborgare har inte det, så för den större massan är priset inte plånboksvänligt.

Permalänk
Medlem

Pris var väl ganska ok, men helt ointressant alldeles för liten skärm, allt under 6,5" går bort

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Många som lägger sig platt och bara accepterar högre prisläge. Så behöver det inte vara. Håll i stålarna säger jag, behåll era gamla mobiler och tvinga ned priserna.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

fy va långsam laddning som alltid..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

499dollar blir idag ca 5500kr och sen moms på det. För 10 år sedan blev samma summa i dollar runt 3200 + moms.
Det är nog största skälet.
Sen har ju telefoner blivit en aning dyrare också samtidigt som dagens "budget" telefoner står sig rätt bra för de flesta, vilket jag inte tycker man kan säga de gjorde för 10 år sedan.

Du valde 10 år då dollarn då var VÄLDIGT låg, ca 6.50 kr. 1 år senare så var den två kronor högre i pris, ca 8.50 kr.
Dollarn har historiskt sett oftast legat mellan 8-9 kr i snitt senaste 20 åren.

Så även beaktat den svaga kronan och inflation så är det förbannat dyrt för en mellanskiktstelefon.
One Plus Nord-modellerna har både mycket bättre ljusstarkare skärm OCH väsentligt bättre batteritid och starkare snabbladdning OCH dom kostar väl 3500-4000k oftast.

Där borde definitivt pixeln ligga då jag tycker väsentligt viktig hårdvara håller sämre kvalitet än NOrden (skärm och batteri och snabbladdning).

Sitter själv med en Pixel 7a som jag tycker var ett solklart nedköp jämfört med den äldre One Plus Nord CE som jag hade (har) innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Inflation, dålig Svensk krona, krig, tiden går framåt osv. Knappast något någon missat.

Bullsh-it!
Hade själv en One Plus Nord CE 5G innan jag bytte till Pixel 7A.
Det kändes som ett klart nedköp. Väsentligt sämre (och mindre) skärm. Den var också ljussvag i starkt soljus. Batteriet var värdelöst på Pixeln i jämförelse med Norden och så var snabbladdningen dessutom totalt komplett värdelös i jämförelse.

Norden kostade typ 3500 kr. Pixeln 5500 kr. Och då var jag dessutom tvungen att köpa till en snabbladdare (som inte följde med). En snabbladdare som maxade kapaciteten men som ändå var otrolgit långsam.

En Pixel av A-modellertyp ska inte behöva kosta mer än 4000 kr, om ens det, då hårdvaran är genomusel där det är som mest märkbart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du får ju dock räkna dollarn och inte sek 😊

Nu hittade jag iofs enbart msrp i brittiska pund, 440£(4900ish kronor@11.12 averege /£, 2010 års snittkurs )
Idag är det 654.54£ eller 8900sek (@13.59/£, dagens kurs) 😀

Ja...det har du bannemig rätt i, fel av mig

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Finns en del saker som Nothing 2a är sämre. Uppdateringar (3 års Android uppdateringar, 4 års säkerhet), den är större också. För att nämna 2 saker

Absolut, bra poäng, frågan är ju dock om majoriteten behåller en telefon längre än tre år idag?

(Jag håller med att det är en faktor, jag väljer bara aktivt att ignorera den faktorn då det är inget som någon konsument någonsin (utanför Swec/Swedroid) reflekterat över.

Jag väljer att ta med det när antal år uppdateringar är det som reklamen berättar om

Skrivet av Pirum:

Man brukar dock kunna få åtminstone Samsung och Google/Pixel-modeller med ganska bra erbjudanden om man binder sig 24 månader. Bygger lite grand på att man behöver abonnemang dock, nöjer man sig med att ladda kontantkortet ett par gånger per år är det nog vettigt att köpa även mobilen kontant.

Vi skaffade en Galaxy S22 till min fru, 337kr/mån i 24 månader inkl 100GB data/månad (Comviq), om man behöver mycket data är det ju svårt att hitta ett abonnemang under 150-200kr/månad så i praktiken (för oss) blir kostnaden för själva telefonen ungefär 4000-4500kr.

Det är ett dunderkap - du kan absolut få en S24 för runt 369 kr idag, om du binder i 36 månader
(Då skriver dessutom Comviq som brukar ligga bra till att du sparar 5000kr på telefonen)

Jag menar inte att det inte spelar roll, men den typen av deals som du beskriver har jag sett kanske en gång, annars är det som ovan.
Man skriver samma kostnad som det var för några år sedan, men lägger till 12 månaders bindningstid - idag är standard 36 månader och inte 24.

Edit*
Och andra tillverkare kör liknande - Om du köpte Zenfone 10 I Januari för 8000kr fick du med en Chromebook värd 4000kr på köpet, det går ju helt klart rättfärdiga på liknande sätt

Spontant tycker jag iaf att priserna på telefoner gått på tok överstyr särskilt i en tid där budgettelefoner presterar som förra årets flaggskepp

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Var inte 8 billigare nyss? Har haft min 6a i knappt ett år gav 3k tror 7a legat på 3,8k som billigast så denna lär hamna på rea inom ett år. Hur länge stödjs 6a med uppdateringar tro... Batteritiden o kameran är meh annars väldigt smidig lur.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Borde kosta 5000 kr.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Trevligt! Jag väntar dock på 9 Pro eller 9 Pro XL, börjar bli dags för ny telefon.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig lägga mer än 4000kr på en telefon, finns ingen anledning för min del.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Borde kosta 5000 kr.

Ja, det är mer rimligt.

Permalänk
Medlem

Va?

Skrivet av reverend benny:

Känns ändå som man får mer för pengarna idag, en Nokia 2110 som var något tyngre och med liknande batteritid kostade ungefär lika mkt 1995.

Batteritiden då var ju närmare en vecka om inte mer. Jag kommer ihåg att man ibland tappade bort laddaren för det var så länge sedan man laddade. 😂
Sedan kom smartphones och nu laddar man varje dag.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Folk har inte mer i plånboken när kronan är svag och inflationen rusar så faktum kvarstår; priset för produkten är inte snällt mot plånboken.

Relativt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Hade jag inte haft min Pixel 7a så hade jag varit intresserad. Men gillar min nuvarande för mycket.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem

Köpte en pixel 8 till morsan som kostade 5600 då man fick 4000kr rabatt när man byte en gammal telefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

"snäll mot plånboken"
Jag minns när dessa summor var för absoluta toppskiktet bland premiummodellerna. Vad hände?

35% inflation sedan 2010 kan du ju börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag väljer att ta med det när antal år uppdateringar är det som reklamen berättar om

Vad jag vill minnas så har Google haft med antal års uppdateringar när de gjort reklam för Pixel 8 serien

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Folk lever i inflations förnekelse. Tycker det är en bra telefon för pengarna räknat tidigare priser

Med tanke på att ingen under 40 har varit med om inflation som vi haft senaste åren år det inte konstigt att man förnekar det. Jag personligen klagar fortfarande varenda gång man handlar mat i affären.

Man lever på hoppet att priserna ska bli mer normala igen och förnekar att detta är nya normala. Att budget GPU kostar 3999kr när man förr fick high end kort för det eller att mobiler och iPad är så dyra är svårt att acceptera. Och ännu svårare att ha råd med för inkomsten har inte ökat på samma sätt.

7 år av uppdateringar är dock ändå ett bra argument. Det blir mindre än 1000kr per år att äga den. Förutsatt att man inte tappar den och den går sönder under tiden då. Vet inte vad pixel kostar att laga men det är ett stort problem numera när en iPhone kostar typ 7000kr att laga skärmen på.

Finns fortfarande budget telefoner som Poco och Xiaomi men de har inte uppdateringar så många år ännu.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Bullsh-it!
Hade själv en One Plus Nord CE 5G innan jag bytte till Pixel 7A.
Det kändes som ett klart nedköp. Väsentligt sämre (och mindre) skärm. Den var också ljussvag i starkt soljus. Batteriet var värdelöst på Pixeln i jämförelse med Norden och så var snabbladdningen dessutom totalt komplett värdelös i jämförelse.

Norden kostade typ 3500 kr. Pixeln 5500 kr. Och då var jag dessutom tvungen att köpa till en snabbladdare (som inte följde med). En snabbladdare som maxade kapaciteten men som ändå var otrolgit långsam.

En Pixel av A-modellertyp ska inte behöva kosta mer än 4000 kr, om ens det, då hårdvaran är genomusel där det är som mest märkbart!

Okej? Vad du köpt är högst ointressant, det ovan är fakta varför ekonomin är som den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Batteritiden då var ju närmare en vecka om inte mer. Jag kommer ihåg att man ibland tappade bort laddaren för det var så länge sedan man laddade. 😂
Sedan kom smartphones och nu laddar man varje dag.

Nja, de första GSM-lurarna hade inte så lång batteritid, det kom lite senare. Denna låg på runt 20-80 timmar beroende på val av batteri. Nokia 1610 som släpptes ungefär samtidigt och var som en tegelsten hade lite bättre om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Tycker inte att det är ett bra pris oavsett världsbilden, hade inte köpt denna. Jag betalade 24x150 kr för min pixel 7 pro hos Tre. Självklart var det med ett abonnemang men och andra sidan hade jag Tre redan och ville fortsätta ha dom för 3världen.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Ja, "snäll mot plånboken".

Den är 2000 kronor dyrare än 6a vid lansering?