Krönika: Operatörer: Sluta med tramslösningar, tack!

Permalänk
Medlem

SweC fortsätter fälttåget för ett censurerat nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Det är rätt otroligt att de känner sig hotade av så kallad "fulstreaming" eftersom det inte borde vara något som helst problem för dem att erbjuda bättre tjänster och minst lika stort utbud till ett vettigt pris med deras tjocka plånböcker.

Fast sen ska det ju produceras nytt material med och gärna dyra storproduktioner i stil med Rings of Power.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

SweC fortsätter fälttåget för ett censurerat nät.

Hur fick Sweclockers skulden för detta menar du?

Permalänk

Tramslösningar är dom perfekta lösningarna för tramsbeslut tycker jag iaf.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Fast sen ska det ju produceras nytt material med och gärna dyra storproduktioner i stil med Rings of Power.

Ja men de går ju inte direkt +/-0 trots att det är så ofantligt dyrt och av det vi sett känns det som dessa giganter till projekt främst är pengar i sjön då jag inte tycker man ser eller märker av att det kostar så stora summor att producera materialet. Därför bör det finnas en markant del kvar av budget till att förbättra sina tjänster också/istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Fast sen ska det ju produceras nytt material med och gärna dyra storproduktioner i stil med Rings of Power.

Fast det borde inte vara några problem om de kunde göra serien bra också.
Ösa pengar över en serie gör den inte bra. Just Ring of Power får ju många tittare just för att det är tolkiens värld, men folk inser nog snart vilken skit det är, så faller tittarna.
Gör en riktigt bra serie i stil med Fallout, så kommer i alla fall jag skaffa den tjänsten. (Nu råkar båda vara Amazon då...)

Håller med som tidigare sagt, så länge det är jobbigare att betala för sig, dvs. hoppas mellan tjänster, skaffa och avbryta prenumenationer, så kommer pirata vara lockande. Skulle man betala för en tjänst där allt finns, så skulle folk inte orka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Fast sen ska det ju produceras nytt material med och gärna dyra storproduktioner i stil med Rings of Power.

Rings of Power. Lol. Undrar hur mycket Avatar serien kostade att göra, den netflix gjorde. Riktigt bra effekter och miljöer. Man undrar vad som kostade så mycket i RoP? Money laundering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Rings of Power. Lol. Undrar hur mycket Avatar serien kostade att göra, den netflix gjorde. Riktigt bra effekter och miljöer. Man undrar vad som kostade så mycket i RoP? Money laundering?

Avatar såg ganska budget ut så kostade nog mycket mindre.

Permalänk

Löjlig tråd.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av dool:

Sweclockers är väl kända för att alltid ställa sig på bolagens och makthavarnas sida i den här typen av frågor.
Ofta med en rigid inställning kring vad som är rätt och fel.
Håller inte forummedlemmarna med så blir det förbjudet att prata om det.
Sen en hel del forummedlemmar som backar upp attityden och håller med till 110%.
Inget nytt där.

Notera även formuleringen "att fula till sig filmer och serier".
och "Ett bra beslut. Olagligheter är ändå olagligheter."

Alla på bolaget delar inte åsikten i krönikan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Några som ställer sig mot detta är ständiga integritetskämpen Bahnhof. Karlung och gänget är duktiga på att motsätta sig diverse tunga beslut från staten, men i fallet fulstreaming går bolaget rätt väg och belyser kort och gott att detta inte kommer lösa några problem på sikt. Snarare tvärt om.

Jag har lite svårt att förstå den här meningen... Menar du att Bahnhof gjorde fel i diverse tunga beslut från staten tidigare, men nu i fallet fulstreaming gör Bahnhof äntligen rätt?

Skrivet av Nyhet:

Vilken universallösning som faktiskt kommer sätta stopp på fulstreamingproblemen en gång för alla återstår att se vad det blir. Men till dess kan det vara bra att skicka folket som tar beslut om krav på våra operatörer att lära sig grundläggande nätverkskunskap så att tandlösa skitlösningar inte tillsätts.

Hur tror du framtidens lösningar på fulstreamingproblemet ser ut?

Ja, ingen alls är min förhoppning. Vill du ha DPI med blockering som i diktaturer eller ett öppet och fritt nät som Bahnhof förespråkar?

Internet är som ström, vatten, eller värme. En necessitet. Dags att blockera fulströmmen så Stoffe inte kan odla gräs? Eller stoppa fulvattning, eller fulvärmning? Eller ska polisen faktiskt göra sitt jobb istället?

Permalänk
Glädjespridare

You will own nothing pay more & more, and be happy get less & less. 💸

The refurbished and refined corpocratic world order. The customers slaves must conform to our shareholders. 🦝

Där har vi en "konspirationsteori" om någon. 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkusu:

Poängen är att förarga sina kunder så lite som möjligt samtidigt som man blidkar lagstiftarna.

/Tråd

Ja, därfor som Bahhof är "smartare" än sina konkurrenten genom att kommunicera ut att man inte stödjer det. Folk som har det minsta "know how" vet hur man kommer runt det. Tycker de andra operatörena verkligen föll här.

Skrivet av s1lvertunga:

Jag tycker det är bra att operatörerna gör dessa least effort "åtgärderna" för att slippa nån fånig böter samtidigt som de nästan räknar med att folk kommer kring det ändå.

Har väldigt svårt att tro att de seriöst tänker att det kommer göra någon skillnad utan gör det för nån dryg byråkrat ska hålla käften. Samtidigt blinkar de med ena ögat åt oss konsumenter.

Självklart inte, de bryr sig egentligen inte vad du gör så länge du inte bryter mot några lagar som kan hålla dem skyldiga i ett rättsfall. I det här fallet är det dock väldigt lätt för dem att beklaga sig och sedan förhålla sig till de beslut som fattats enligt lagen, även om den är relativt tandlös.

Skrivet av KAD:

Jag har lite svårt att förstå syftet med texten. Vad skulle alternativet till att följa domen vara, förutom att försöka överklaga? Hitta på en egen blockering som domstolen inte har beslutat om? Det öppnar dörren för att även mecka med trafiken på andra sätt som domstol inte beslutat om, typ att göra Skatteverket onåbart.

Personligen tycker jag att det är dags för EU att besluta om förbud mot peering med företag som peerar mot Ryssland. Det hade löst det mesta av fulstreamingproblematiken som bieffekt. Halva problemet är ju att det är omöjligt för rättighetsinnehavarna att komma åt källan.

Hela artikeln var på det hela meningslös, det var bara ett konstaterande och förklarande att den är tandlös. Jag tycker det är tragiskt att SweC inte tar ställning för oss konsumenter och medlemmar utan bara skriver en helt poänglös text för oss som redan vet hur meningslös denna åtgärd är och hur vi kommer runt den. Hade man varit egnagerad och brytt sig så hade man skrivit en text om detta. André kan säkert vara en vettig person i åsikter och inriktning, men för min egen del har jag bara sett otaliga krönikor som varit helt meningslösa där det mer känns som en svamlande blogg.

Skrivet av Zpiritual:

Tror artikelförfattaren missar poängen helt. Både PTS och särskilt operatörerna vet såklart mycket väl att DNS-"blockering" inte är särskilt effektivt men då den enda lösningen är att stoppa fulstreamingsidan vid servern finns det inte mycket alternativ.

Visst kan man blockera ip-nummer om man vill men ip-nummer kan bytas ut och man kan kanske pilla lite i routingtabeller med sidoeffekten att hela länder eller världsdelar blockeras av svenska operatörer vilket inte vore önskvärt.

Piratsidor går ingenstans om inte internet görs om i grunden och blir mer likt gårdagens kabeltvnät. Det finns starka intressenter som vill att internet utvecklas i den riktningen men jag tror det vore förödande. Vem fan vill tillbaka till kabeltv?

Han missar inte poängen, han missar bara att få ut en åsikt vilket är helt irrevant om man inte har något resonerande bakomdet.

Skrivet av Jaw_B:

Hur fick Sweclockers skulden för detta menar du?

André är chefredaktör, det han skriver får ändå stor vikt även om hans åsikter är personliga. Relevant fråga dock.

Skrivet av AquaDental:

Löjlig tråd.

Varför?

Skrivet av CrispVanDahl:

Alla på bolaget delar inte åsikten i krönikan.

Men du väljer ändå att gå ut som chefredaktör och skriva den här "nonsenskrönikan"? Det här är för mig helt obegripligt, antingen så säger man inte ett ljud om man nu är bakbunden eller så tar man en tydlig ställning. Det här är för mig bara något som får mig att tappa anseendet för SweC. Det kändes som vi var på väg tillbaka för ett tag sedan men nu vetefan...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Nog för att man inte får diskutera piratkopiering i forumet.
Men denna krönika o krönikör får mig att spy. Att hålla om dessa lobbyister som vill censurera vårat fria internet. Tycker skribenten att vi oxå ska införa The Great wall of china i Sverige oxå? Nä trodde inte heller det.

Känns bättre nu oxå att "fulstreama" SweC med adblock.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Alla på bolaget delar inte åsikten i krönikan.

Eftersom den första artikeln lämnar många i limbo runt tolkningen, gör bolagen för lite? fel?
Vad står du för? Att DNS blockering är rätt? Att vårt rättsväsende helt tappat bäringen?

Permalänk
Medlem

Återigen politik på förstasidan på detta forum som skyr det ämnet. Ändra reglerna så att det går att diskutera på riktigt, eller undvik ämnet.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

Jodå det är omöjligt att diskutera piratkopiering här, men ett par mentala uppvaknanden kan ju vara på sin plats.

Copyrightlagar ser olika ut i hela världen, VÅR lag gäller inte överallt.

Om en Dansk 16 åring åker till Malmö, ska hen då åka i fängelse för att ha konsumerat starka alkoholvaror i Danmark?
Ska hen få fortsätta köpa ut på systemet?
Om en Amerikansk 16 åring har tagit körkort i USA och skjutsar jämnåriga, ska denne fänglslas här? Är det ok att köra bil här?

Det som snabbt klubbas i sweclockers forum är att allt är olagligt, det är ju knappast sant.
I många fall kan det ju vara gråzoner, som då material inte ens finns att tillgå lagligt.

En av favoritsvaren från Polisen vad gäller internetbrott, är ju att det begåtts utomlands, så utredningen läggs ner.
Så åter, om det då är lagligt i ryssland och vi VPN'ar dit, är det olagligt det vi gör??

Mina 5 ören..

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Avatar såg ganska budget ut så kostade nog mycket mindre.

Tror inte du har sett samma serie.

Permalänk
Medlem

Mediabolagen VILL inte ha en bra lösning där man kan ta del av endast de kanaler/program man vill för en viss summa, för det tjänar de inte på i långa loppet.

De har förmodligen räknat ut att det är billigare att kasta lobbyister efter politikerna så att det skapas lagar och regler som försvårar för användare att komma åt de kanaler/program som de vill. Bolagen vill kunna sälja paket med 80% ointressant skit för en oförssvarbar summa istället. Och så vill de inte förlora det stenhårda greppet om sina egenproducerade program.

Det borde lagstadgas att mediabolag MÅSTE ha paket med X antal kanaler istället, där kunden ska kunna välja fritt mellan alla bolagets kanaler. Samtidigt borde mediabolagen TVINGAS att ha uppe varenda avsnitt av en serie för alltid, för det värsta som finns är när man vill se en serie och märker att det bara finns 2-3 av 10 säsonger.

Plus att kunderna ska inte plötsligt se att serier och filmer tagits bort och aldrig mer kunna ses lagligt. Men vi som potentiella kunder har ingen hord med lobbyistorcher att kasta mot politikerna för att få VÅR vilja igenom. Vi är den förlorande sidan....alltid.

Permalänk
Medlem

Jag lade ner 15 minuter på ett svar som jag försökte göra icke politiskt. Vågade inte skicka pga SweCs policy. Underligt att chefredaktören publicerar krönikor som inte får besvaras ärligt.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Mediabolagen VILL inte ha en bra lösning där man kan ta del av endast de kanaler/program man vill för en viss summa, för det tjänar de inte på i långa loppet.

De har förmodligen räknat ut att det är billigare att kasta lobbyister efter politikerna så att det skapas lagar och regler som försvårar för användare att komma åt de kanaler/program som de vill. Bolagen vill kunna sälja paket med 80% ointressant skit för en oförssvarbar summa istället. Och så vill de inte förlora det stenhårda greppet om sina egenproducerade program.

Det borde lagstadgas att mediabolag MÅSTE ha paket med X antal kanaler istället, där kunden ska kunna välja fritt mellan alla bolagets kanaler. Samtidigt borde mediabolagen TVINGAS att ha uppe varenda avsnitt av en serie för alltid, för det värsta som finns är när man vill se en serie och märker att det bara finns 2-3 av 10 säsonger.

Plus att kunderna ska inte plötsligt se att serier och filmer tagits bort och aldrig mer kunna ses lagligt. Men vi som potentiella kunder har ingen hord med lobbyistorcher att kasta mot politikerna för att få VÅR vilja igenom. Vi är den förlorande sidan....alltid.

Media porträtterar hur politikerna ser ut. Därav problemet med reglering och varför (renrasigt neutral) public service är viktig. SVT är ju t ex erkänt åt vänster. Tv4 som också ägs av staten, svårt att säga. Men de lutar ju så klart åt det som gagnar dem.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av trickeh2k:

André är chefredaktör, det han skriver får ändå stor vikt även om hans åsikter är personliga. Relevant fråga dock.

Nej, han är redaktionschef. Pelle är chefredaktör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errek:

Media porträtterar hur politikerna ser ut. Därav problemet med reglering och varför (renrasigt neutral) public service är viktig. SVT är ju t ex erkänt åt vänster. Tv4 som också ägs av staten, svårt att säga. Men de lutar ju så klart åt det som gagnar dem.

SVT är ju dock inte en procent lika vänster som riks-tv och liknande är höger, SVT är i alla fall öppna och håller sig till verkligheten när de rapporterar. Plus att de låter sig kollas och inte försöker dölja saker. Men politik får ju inte diskuteras här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkusu:

Poängen är att förarga sina kunder så lite som möjligt samtidigt som man blidkar lagstiftarna.

/Tråd

Jepp, alldeles säkert. Klart man både har kakan och äter den om det går.

Skrivet av Jaw_B:

Hur fick Sweclockers skulden för detta menar du?

Genom att publicera en representants ganska raljanta uttryck av personliga åsikter i frågan under sin egen flagg, skulle jag kunna tänka mig.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av trickeh2k:

Men du väljer ändå att gå ut som chefredaktör och skriva den här "nonsenskrönikan"? Det här är för mig helt obegripligt, antingen så säger man inte ett ljud om man nu är bakbunden eller så tar man en tydlig ställning. Det här är för mig bara något som får mig att tappa anseendet för SweC. Det kändes som vi var på väg tillbaka för ett tag sedan men nu vetefan...

Tror du tar fel på person och titel. Jag är Calle, testredaktör.
André är redaktionschef.
Per är chefredaktör.

Krönikorna är inte företagets officiella ställningstagande utan en personlig åsikt.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av efditac:

Eftersom den första artikeln lämnar många i limbo runt tolkningen, gör bolagen för lite? fel?
Vad står du för? Att DNS blockering är rätt? Att vårt rättsväsende helt tappat bäringen?

Hur André menar exakt kan jag inte svara för.
Mitt ställningstagande är att jag tycker det går emot medborgarnas intressen att stå på upphovsrättsinnehavarnas sida.
Vår rättsliga och demokratiska modell fungerar enbart om medborgarna ständigt ifrågasätter all auktoritet.

Såklart en hyperbol men principiellt tycker jag så. DNS-blockering är så klart totalt poänglöst. Beslutet borde inte ha tagits.

Det är min åsikt som privatperson och är inte representativt för SweClockers.

Permalänk

Otroligt dålig artikel!
Såna här beslut lägger ju bara grunden till ett mer begränsat internet.
Vi vänjer oss vid tandlösa lagar och beslut för att de längre fram utökas så sakta att vi inte hinner märka något. Innan det är för sent.
Viljan att återkomma till Sweclockers är ganska låg nu.

Visa signatur

CPU: Core i9-9900K | GPU: ASUS GeForce ROG Strix RTX 2080 OC | Moderkort: Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS XTREME | Minnen: Corsair Dominator RGB DDR4 (4x16GB) 3200 Mhz | Kylare: Corsair Hydro H150i PRO | PSU: Corsair 850X | HD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 2TB | Chassi: Mitt bord (denna signatur är gammal nu)

Permalänk
Medlem

Rent tekniskt har väl Andre rätt, och precis om Karlung säger så kommer varje filtrering på vägen att kosta prestanda som drabbar alla namnuppslag användarna gör. Idag har vi lagt till några få, men de kommer att tillkomma flera över tid när dessa webplatser byter namn. Till slut skall varje namnuppslag som inte droppas kollas mot listor med hundratusentals ip-adresser och du kommer att få vänta sekunddelar helt i onödan. Lösningen på detta blir en cachingDNS på din egen maskin eller router, och med en sådan kan du själv lägga in namn och adresser till platser du vill nå smidigt. Så, på det hela taget är all DNS-filtrering totalt meningslöst även i det långa loppet, det försämrar bara Internet.

Ett alternativ vore att ålägga namnregistrerarna att kolla syftet med webplatsen, vilket vore något nytt? Detta skulle dock leda till att användare går över till obskyra DNS som samlar dina uppslag och säljer dessa. Det blir till slut som att släppa in någon med en yxa som svingar vilt i ett växthus. Användare jagas från väst-vänliga DNS till stater som inte drar sig för att motverka västliga värderingar. Hoppas våra makthavare ser den utvecklingen och inte tar den vägen som i förlängningen skulle kunna vara ett rent säkerhetshot.

Antar att det sista inte är någon framkomlig väg, för i så fall skulle de väl redan idag kunna ta ner dessa streamingservrar så som flera nämnt i trådarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

SVT är ju dock inte en procent lika vänster som riks-tv och liknande är höger, SVT är i alla fall öppna och håller sig till verkligheten när de rapporterar. Plus att de låter sig kollas och inte försöker dölja saker. Men politik får ju inte diskuteras här.

Vad har riks med saken o göra? Det är inte public service.
Public service ska vara totalt neutralt vilket svt inte är. Det är ofta dom har extremt vänstervridna artiklar där motparten inte får säga nåt om det inte passar svts narrativ

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

En väldigt tråkig väg, som mycket väl kan komma, är att man slutar med de tekniska hindren och istället fokuserar på straffsatser på de som konsumerar/piratar tjänster som slutanvändare. Vet att man i tyskland hade(har?) brutalt höga böter för de som tankat/fildelat via torrents. En bekant som åkte fast för att hon laddat ner en film och fick 5k euro i böter. Skulle hon åka fast igen så skulle bötesbeloppet stiga dramatiskt. Hon var väldigt "skötsam" efter det..