Så stoppar Telia och Tre fulstreaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Mja, jag vet inte vilka sidor du tänker på, men de fulstreamingssajter som jag då och då använder för att se serier eller dokumentärer som inte visas här har ingen reklam som jag ser (kör med ublock i firefox) och filmerna avbryts inte av reklam heller. Däremot är det ibland problem med buffringen så man får hålla på och byta servrar.

Låter som om det blir en fantastiskt avslappnad upplevelse...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Misstänker att 90% använder den dns deras isp tilldelar dom, så det funkar nog faktiskt för att stoppa den stora massan. Vi som hänger här representerar inte den stora massan avseende it-kunnighet. Själv kör jag egna dns-servrar i hemmanätet, gör inte alla det?

Jag tror att de flesta som fulstreamar kan googla sig till en lösning på mindre än 10 minuter om de verkligen vill fortsätta.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Jag tror att de flesta som fulstreamar kan googla sig till en lösning på mindre än 10 minuter om de verkligen vill fortsätta.

Absolut, men de tillhör en minoritet och isp:erna har hållt domstolen nöjd. Everybody wins!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Kollade precis och en av de största stream sites som är helt utan reklam har de inte bannat.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Låter som om det blir en fantastiskt avslappnad upplevelse...

haha, nä när det händer så blir det svordomar och bankande på tangentbordet i förhoppningen att det löser sig på så vis

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Jag tror att de flesta som fulstreamar kan googla sig till en lösning på mindre än 10 minuter om de verkligen vill fortsätta.

Eller hitta en av 1000 andra sidor...jag hade alldrig hört talas om dessa sidor, har redan några bra. Vill nästan testa de här bara för att se om de är vettiga lol.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Det vore lite kul att läsa stämningsansökan och dom. Rättighetsinnehavarna är antagligen inte dumma nog för att inte veta vad DoH är och hur det funkar i en modern webbläsare.

Så frågan är om domstolen är klök nog för att bara göra copy-paste på en 10 år gammal dom (som redan då var begränsat smart) eller om det här är ett subtilt sätt av domstolen att ge rättighetsinnehavarna ett välförtjänt långfinger.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av str8forthakill:

Förmodligen har du aldrig hört talas om dem, eftersom de har mer oskippbar reklam än youtube och blockerar tillgång för folk med adblocker vanligtvis.

Det är vinstdrivande piratsajter fulla med virus/malware och skit, vars hela databaser återfinns i alla 'dark net' "läckor" (sålda dit av sajtägarna).

Snarare gör domstolen alla här en tjänst.

God kväll Pontén, intressant att se att du fortfarande finns kvar
/s.

Det märks dock att du inte har en aning om vad du pratar om.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

God kväll Pontén, intressant att se att du fortfarande finns kvar
/s.

Det märks dock att du inte har en aning om vad du pratar om.

Antar att du aldrig besökt dessa sidor eller förstår varför de existerar. Alla piratstreaming sajter drivs i vinstdrivande syfte, för sidornas ägare att tjäna pengar. Varför deras domäner byts ut snabbare än de kan blockeras. Det är stora summor pengar som dras in via dem och datan de säljer. Raka motsatsen mot privata trackers som nätt och jämnt hålls flytande tack vare donationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Misstänker att 90% använder den dns deras isp tilldelar dom, så det funkar nog faktiskt för att stoppa den stora massan. Vi som hänger här representerar inte den stora massan avseende it-kunnighet. Själv kör jag egna dns-servrar i hemmanätet, gör inte alla det?

Det kan ju faktiskt vara så att de är klyftiga nog att blockera IP-adresserna.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Hur ligger de till med porr då? (Frågar åt en kompis)

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

Men, klart Telenor, Telia osv vet att om de dns-blockar så är det lätt att gå runt. Något de säkert ser som acceptabelt, rätt smart till och med. De följer domstolen, folk som vill gå runt det kan gå runt det, och datoranalfabeter har väl inte mycket att välja på.

Jag har lagt in ett dns-filter i vår router som blickar mycket skit hoppas jag, men då är det ju självvalt. Vill inte att barnen ramlar in på något via en reklamlänk eller liknande. Men helt "säkert" är det ju inte.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Jag kan inte rekommendera någon att testa dessa sidor, för stor risk för malware och skit.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag kommer åt 1337xt dock

Ja gör jag också efter att ändrat till Googles dns i webbläsaren, men utan att manuellt ställa in en annan dns så fungerar det inte alls hos oss här utanför Västerås iallafall.

Inte helt omöjligt att det sker stegvis.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Rätt så skrattretande fram tills... Man tänker på slöseri med resurser (läs skattemedel) med en åtgärd som av flera orsaker aldrig kommer att bli fungerande, förutom då det fåtal personer som inte vet hur man går förbi. Det fåtalet personer har antagligen aldrig vetat om eller nyttjat fulstreaming, så totalt verkningslöst.

Skrivet av slusk:

Vilka sidor är det dom har för avseende att blockera?

tjänsternas huvudnamn är Lookmovie, 1337x, YTS, Hdfilmer, Myflixer och EZTV.
Källa: https://www.di.se/digital/slut-pa-fulstreaming-for-telenors-k...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Fulstreamar inte.
Däremot har jag absolut inga moraliska betänkligheter med att ladda ned något jag betalt för när jag kan få det i bättre kvalitet så.
Jag tittar på er Disney, HBO och Netflix.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det kan ju faktiskt vara så att de är klyftiga nog att blockera IP-adresserna.

De säger själva att det är dns-block, det handlar inte om att vara klyftiga utan om att hålla domstolar och amerikanska lobbyorganisationer nöjda.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

De säger själva att det är dns-block, det handlar inte om att vara klyftiga utan om att hålla domstolar och amerikanska lobbyorganisationer nöjda.

Jo, men DNS-blockering kan innebära att man bannar alla IPn associerade med DNSen också.
Det är ju rätt tandlöst annars.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Snusfri
Skrivet av str8forthakill:

Antar att du aldrig besökt dessa sidor eller förstår varför de existerar. Alla piratstreaming sajter drivs i vinstdrivande syfte, för sidornas ägare att tjäna pengar. Varför deras domäner byts ut snabbare än de kan blockeras. Det är stora summor pengar som dras in via dem och datan de säljer. Raka motsatsen mot privata trackers som nätt och jämnt hålls flytande tack vare donationer.

Jodå, jag har besökt några av dessa sidor som erbjuder fotbolls-streaming.
Det finns faktiskt väldigt olika syften, gäller det filmer/tv-serier så är finns det oftast två syften:
Antingen för att man kan, eller att för att tjäna pengar.

Gällandes Live-sport är det utestlutande för att tjäna pengar då 99% av siterna ligger bakom reklamväggar.
Men använder man relativt sunt förnuft, använder rätt addons så är man rätt säker.

Det jag reagerade på var ditt första "blanket-uttryck".

Ha en trevlig kväll

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jo, men DNS-blockering kan innebära att man bannar alla IPn associerade med DNSen också.
Det är ju rätt tandlöst annars.

Det är meningen att det ska vara tandlöst från ISP sida. Dom gör bara som domstolen vill. No more, no less.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Hur görs denna typ av blockering i praktiken? Pekar t.ex. Telia om namnet i sin DNS-server till någon sajt som de hostar med en varning? dvs det räcker med att byta DNS-server och flusha dns-cachen så skulle man gå runt en sån spärr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Absolut, men de tillhör en minoritet och isp:erna har hållt domstolen nöjd. Everybody wins!

Jag kan tänka mig att operatörerna tänkte i dessa banor, dom som vill fulstreama byter bara dns och dom som inte fulstreamar påverkas inte öht, en lätt win för operatörerna och som värst oavgjort för fulstreamare, dom får göra sig besväret att byta dns sen är det full fart i seglen igen.

Permalänk
Skrivet av Ecodot:

Hur görs denna typ av blockering i praktiken? Pekar t.ex. Telia om namnet i sin DNS-server till någon sajt som de hostar med en varning? dvs det räcker med att byta DNS-server och flusha dns-cachen så skulle man gå runt en sån spärr?

Ja, eller så kan du lägga in ip-adressen pch dns-namnet i en lokal hosts-fil så används den istället för operatörens dns-server.

Permalänk
Musikälskare

Man vet inte om man ska skratta eller gråta

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Suck..
Förstår inte varför folk lobbar för att domstolar ska aktivt jobba för mer aggressiva metoder än DNS blockering.

Så smarta ni är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Suck..
Förstår inte varför folk lobbar för att domstolar ska aktivt jobba för mer aggressiva metoder än DNS blockering.

Så smarta ni är.

Domstolarna jobbar inte för det här. De prövar stämningsansökan utifrån vad parterna anfört. Det är sökande som yrkat DNS-blockering och domstolen har bifallit det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecodot:

Hur görs denna typ av blockering i praktiken? Pekar t.ex. Telia om namnet i sin DNS-server till någon sajt som de hostar med en varning? dvs det räcker med att byta DNS-server och flusha dns-cachen så skulle man gå runt en sån spärr?

DNS blockering är alltid lätt att runda.

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Hahah

Permalänk
Medlem

När kommer bockning om man röstar på fel parti ? Helt fel väg att gå! En farlig sådan med!

Permalänk
Medlem

Fulstreaming är inte OK, jag förstår varför de finns, och det är pga personer är snåla, fattiga eller både och, samtidigt som fulstreaming är ett tecken på att vi kunder inte är nöjda med vad streamingen har blivit.

5 gånger dyrare har det blivit sedan alla ska ha sin egen streaming, och de filmer och serier vi kunde se på ett ställe förut är idag utspridda på 5 olika streaming bolag. Vi är tillbaka på pissiga parabol tiden igen. Streaming har nu förlorat sitt syfte och fördel för oss kunder. Så det är till att dra igång krypterade FTP ringar igen.

Men det är fel, helt klart. Men att ISP ska blockera pga "domstols beslut" då håller jag med VD Jon Karlung, och jag vill också påstå att det är upp till streaming industrin att arbeta för att få tillbaka förtroendet, inte skicka staten på vanligt folk och tvinga bolag som inte har med saken att göra att införa blokeringar och filter.

Att Telia följer domstolsbeslut är väl inge förvånad över. Sosse bolaget nummer 1.

Det är vid dessa tillfällen jag är glad att vi har Jon Karlung, och är glad över att jag är kund hos Jon Karlung.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.