Veckans fråga: Drar du nytta av DLSS i spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Nyttjar alltid DLSS eller FSR i de spel som erbjuder det.

Dock kör jag alltid kvalitets-läget, lägre än så tycker jag inte är värt det.

Tycker Balanced DLSS fungerar utmärkt i 1440 i Cyberpunk ifall man behöver de extra FPS ihop med exempelvis Path Tracing.

Permalänk
Medlem

Känns väl mest som om tillverkare hade levererat kraftigare grafikkort till vettigt pris så skulle inte detta behövas. Nu säljs mindre kraftfulla grafikkort dyrt och så skall man slå på diverse uppskalning/framegeneration för att hålla FPSn uppe…

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Känns väl mest som om tillverkare hade levererat kraftigare grafikkort till vettigt pris så skulle inte detta behövas. Nu säljs mindre kraftfulla grafikkort dyrt och så skall man slå på diverse uppskalning/framegeneration för att hålla FPSn uppe…

Hade det känts bättre om det marknadsförts som en ren hårdvarulösning?

Permalänk
Medlem

Nej, spelar inget spel som skulle ha någon nytta av det.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Kör alltid DLSS 2.0 Quality, dels för den extra prestandan men även för att det är väldigt effektivt som AA

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Med 7900xt behöver jag oftast inte använda fsr. Men när det används är det oftast i PvP shooters och då alltid i 1440p quality eller native.

Med 2060 jag hade innan var det mer eller mindre ett måste för att få en bra upplevelse, spec efter kortet hade 2+ år på nacken. Men men 2060 med sina 6gb åldrades ju som Keith Richards. Utan dlss hade det varit ännu värre.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Sitter på ett 4090 5120x1440, slår alltid på DLSS quality. Största skillnaden är nog att DLSS oftast har en stabilare bild mot spelets TAA. Resten är bonus.

Tyvärr spelar jag bara Helldivers nu som ej har DLSS och samtidigt har riktigt ostabil TAA.

Permalänk
Medlem

Jag är med sprillans nytt 4070 TiS efter att ha gått från tidigare 6800 XT. Blir spännande att testa DLSS och lite RT. Ser DLSS/uppskalning generellt som ett verktyg till att nå ett syfte och bryr mig inte speciellt mycket om hur det nås.

Permalänk
Medlem

Gå inte på Nvidias planerande åldrande!
Vram är väldigt viktigt idag så 8GB är väll instegs klass idag, 3060Ti kom med 12 GB nu har 4060 bara 8GB.
kolla denna video så förstår ni vad jag menar!

Permalänk
Medlem

Nej, det är inget för mig. Den dagen som jag inte kan spela i (låt oss säga) 4K60 så köper jag nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Gå inte på Nvidias planerande åldrande!
Vram är väldigt viktigt idag så 8GB är väll instegs klass idag, 3060Ti kom med 12 GB nu har 4060 bara 8GB.
kolla denna video så förstår ni vad jag menar!

https://www.youtube.com/watch?v=Rh7kFgHe21k

3060ti kom med 8gb

Permalänk
Medlem

Måste säga artikeln är uselt skriven då den enbart utgår från DLSS. Inte sett videon och tänker inte göra det heller så om FSR eller XeSS nämns i den så vet jag inte, de nämns inte i texten i alla fall.

Så kan tyvärr inte svara på frågan då jag inte har tillgång till det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

1440p skärm där jag kör med DLSDR till 4k och sedan använder jag DLSS ner till Quality på det - perfekt kombo av otrolig kantutjämning och prestanda.

Kan bilden skalas upp till 4k på en 1440p-skärm? Jag vet inte men är tveksam.

Permalänk
Medlem

Nyttjar det där implementationen känns ok för min smak, somliga spel verkar bilden bli någorlunda grynig på och då får man klara sig utan. Hårdvara finns för att driva vad man vill egentligen, men kan man sänka belastningen utan att det påverkar min uppfattning av detaljrikedomen så varför inte.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Alltid FSR på med min Steam Deck, aldrig märkt av det (inte heller letat artefakter)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Gå inte på Nvidias planerande åldrande!
Vram är väldigt viktigt idag så 8GB är väll instegs klass idag, 3060Ti kom med 12 GB nu har 4060 bara 8GB.
kolla denna video så förstår ni vad jag menar!

https://www.youtube.com/watch?v=Rh7kFgHe21k

https://www.pcgamer.com/nvidias-neural-texture-compression-te...
Eller?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Förutsatt att spelet har stöd för det, och implementationen inte är helt trasig, så använder jag nästan alltid DLSS. Går liksom inte att driva runt 4K UHD med ett RTX 4070 i native utöver indietitlar.

Kan ni kanske sätta upp ett blindtest like era quiz där man får klicka i vad som visas(native/dlss/fsr/cess) och så får man välja vilken man tycker ser bäst ut och i slutet får man svaret vad man svarat 😊

Kanske är svårt att implementera iofs

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Påstod aldrig att det gav en massa prestanda. Ändrar dock mycket inställningar så det var bara ett exempel.

Ämnet handlar om prestanda och du kände bara för att kläcka ur dig nåt irrelevant med andra ord? Retorisk fråga, svara helst inte.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem

Nej, XeSS finns inte till CS2 och FSR suger.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Har inte ett kort som stödjer DLSS (kör AMD), men jag försöker att få det att funka tillfredsställande utan (FSR) i så stor grad det går. Går det inte att få spelet att flyta tillräckligt bra med inställningar som gör att spelet fortfarande ser bra ut så överväger jag nog att slå på uppskalning (FSR), som en sista utväg.

Permalänk
Medlem

Jag kör 1440p native i praktiskt taget alla spel jag spelar (kör ett RX 6800). Tycker att FSR2.2+ funkar bra ifall det skulle vara brist på prestanda. Men än så länge har jag inte sett det. I cyberpunk kör jag till och med Fluid Motion Frames... funkar riktigt bra. Har låst spelet till 84fps, så det blir runt 120-168fps med AFMF aktiverat. Är dock glad att jag valt ett kort med 16GB VRAM. Spelade HL:Alyx härom dagen och såg att jag utnyttjade runt 14.5GB VRAM på högsta inställningarna. o_O. Jag kan förstå det, med tanke på vilken sinnessjuk texturkvalité spelet måste ha för att se övertygande ut (och ändå kan man önska högre texturupplösning)

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Haft lite problem med fsr's bildstabilitet i spelen jag testat. men ändå använt det i några.
Lutar åt nvidia-gpu nästa gång då jag är intresserad av att testa dlss. och nvidias noise-cancelling på mic, kanske finns till amd 6xxx serien nu med? funkar det bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakeemzo:

Blir ju bara suddigare med DLSS...

Då väljer man Quality läget.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Sen DLSS 2.0 kom så har jag kört det i alla spel det finns och vissa där det moddats in.

Vem kan klaga på högre fps och samtidig utmärkt antialiasing? Möjligen kompetitiva spelare där råa pixlar kan avgöra matchen, men även där kan det vara bra med AA som tar bort onödigt flimmer i fjärran.

Nu snackar jag i Quality läget främst, men jag har spelat även i Performance vilket funkat bra för att komma upp i 60 fps i vissa spel.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Har ett 4080 super o har hittills kunnat köra maxat 4k@60fps (behöver inte mer) i alla mina spel så har inte sett någon anledning till att aktivera det

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Swedishchef_90:

Kan ni kanske sätta upp ett blindtest like era quiz där man får klicka i vad som visas(native/dlss/fsr/cess) och så får man välja vilken man tycker ser bäst ut och i slutet får man svaret vad man svarat 😊

Kanske är svårt att implementera iofs

Jag tror tyvärr att det skulle bli svårt att få till sett till hur quizsystemet är uppbyggt.

Det finns dock någon form av vision att styra upp ett blindtest på olika uppskalningstekniker på kontoret. Krävs dock en del planering för att det bli korrekt utfört, så vi får se när/om det blir av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Kan bilden skalas upp till 4k på en 1440p-skärm? Jag vet inte men är tveksam.

Va…? Ja?

Du kan skala upp till 4k och ner igen på vilken skärm som helst.

Nu med nvidias nya AI teknik DLSDR blir dessutom prestandapåverkan betydligt mindre.

Testa att Googla lite

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kan ni kanske sätta upp ett blindtest like era quiz där man får klicka i vad som visas(native/dlss/fsr/cess) och så får man välja vilken man tycker ser bäst ut och i slutet får man svaret vad man svarat 😊

Kanske är svårt att implementera iofs

Nackdelen med blindtest i bild är att nackdelarna med DLSS, FSR, XESS och TAA är att de syns i princip endast i rörelse.

Permalänk
Medlem

Kan inte använda det, så vet inte vad jag tycker om det. Blir missvisande svar när svarsalternativ saknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Nackdelen med blindtest i bild är att nackdelarna med DLSS, FSR, XESS och TAA är att de syns i princip endast i rörelse.

Kan väl vara film snuttar?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25