Airtec Pro Type1 – batteridrivet alternativ till tryckluft på burk

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS

Hoppas du inte använder den till ren blåsning av elektronik bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Är väl ändå bättre då du inte behöver röra med munstycket på komponenterna som med en dammsugare ?

@reaperishere
Det är luften som är laddad med statiska partiklar mm

Är nästan värre att blåsa rent med tryckluft från kompressor eller sådan här luftblås med motor då man måste ha speciella munstycken som avjoniserat luften.

Tryckluft på burk är att rekommendera.

Permalänk
Medlem

Vad skulle ni rekommendera för exakt likadan produkt, men med strömkabel istället för batterier?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@reaperishere
Det är luften som är laddad med statiska partiklar mm

Är nästan värre att blåsa rent med tryckluft från kompressor eller sådan här luftblås med motor då man måste ha speciella munstycken som avjoniserat luften.

Tryckluft på burk är att rekommendera.

Ajaj, men en oljefri kompressor måste väl ändå vara minst lika bra som tryckluft på burk ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Vad skulle ni rekommendera för exakt likadan produkt, men med strömkabel istället för batterier?

Jag har den här och är extremt nöjd.

compu cleaner

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag har den här och är extremt nöjd.

<Uppladdad bildlänk>

compu cleaner

Tack för tipset!

Vad tror du om det @Pantburk säger angående laddade partiklar? Man vill ju att saker och ting ska vara så ESD-säkra som det rimligen är möjligt.

Permalänk
Medlem

Bara jag som ser den perfekta legorenblåsaren?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem

Denna har jag Galen Tryck du kan blåsa av komponenter på mobon om du inte är försktigt o kör i max hastigheten

Länk

Permalänk
Medlem

Kan ju säga att jag pinsamt nog blåste sönder fläkten på ett grafikkort med en sådan här blåsare (inte exakt samma modell)...om det beror på att jag blåste in damm i lagret, eller varvade fläkten baklänges, eller vad, det vet jag inte. Fläkten gick "tungt" och förde oväsen.
Turligt nog hade jag sparat en fläkt från ett trasigt grafikkort (samma tillverkare till och med) så det var bara att sätta in...Ingen skada skedd, annat än ett något stukat ego och frustration.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Kan ju säga att jag pinsamt nog blåste sönder fläkten på ett grafikkort med en sådan här blåsare (inte exakt samma modell)...om det beror på att jag blåste in damm i lagret, eller varvade fläkten baklänges, eller vad, det vet jag inte. Fläkten gick "tungt" och förde oväsen.
Turligt nog hade jag sparat en fläkt från ett trasigt grafikkort (samma tillverkare till och med) så det var bara att sätta in...Ingen skada skedd, annat än ett något stukat ego och frustration.

Jag håller alltid i fläktarna jag rengör.

Permalänk
Skrivet av Felidae:

Tack för tipset!

Vad tror du om det @Pantburk säger angående laddade partiklar? Man vill ju att saker och ting ska vara så ESD-säkra som det rimligen är möjligt.

Tror inte Felidae kan svara på det. Finns en del ESD-experter på Swec men tyvärr verkar inte läst denna artikel eller kommentarerna.

Permalänk
Medlem

Oki..
En video och en skriven recension, å inget återgivet hur ljudbilden faktiskt låter? = )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pantburk:

@reaperishere
Det är luften som är laddad med statiska partiklar mm

Är nästan värre att blåsa rent med tryckluft från kompressor eller sådan här luftblås med motor då man måste ha speciella munstycken som avjoniserat luften.

Tryckluft på burk är att rekommendera.

Jag skulle väl snarare säga att det är damm å skit som är i luften och som gnids mot dammsugarröret i plast som bygger upp en potential och som då kan ge urladdning från röret när man dammsuger.
Dammsugarröret är vanligen av plast vilket är en isolator. Isolatorer som dessa är bra på att bygga upp potential.

Det är egentligen samma sak som man gjorde i fysiken i skolan när man gned en ebonitstav mot en djurpäls och laddade på så vis upp staven med många tusen volt som man sedan kunde ladda ur, få trådar att sväva, flytta balloger eller böja vattenstrålar med ;).

För dammsugare gnids dammet istället mot dammsugarröret under drift. Allt damm dras in lägs röret.
Och ja, för de som istället blåser ut luft... ja de suger ju in luften omkring - som ofta är fylld av damm om man blåser rent datorn. Problemet bör vara mindre här tror jag- men kanske inte försumbart?

Luft på burk är däremot inte fylld av damm i drivmedlet. Så den faktorn tas bort helt.
Jag skulle gissa på att en kompressor med tank inte har samma dammproblematik heller riktigt. Men jag vet inte.

Skrivet av Felidae:

Tack för tipset!

Vad tror du om det @Pantburk säger angående laddade partiklar? Man vill ju att saker och ting ska vara så ESD-säkra som det rimligen är möjligt.

Jag vet inte hur denna är byggd. Det går att minska problemen med dammfilter i maskinen så att utblås är mer rent. Fast det drar rimligen ner blåsstyrkan också vilket är mindre önskvärt.
Det går också att ha ledande material i munstycket (metallställning i röret exempelvis) - och att denna är kopplad till jord. I jordade uttag bör det rimligen minska risken avsevärt.
Kanske räcker att isolatorn har ledande material i sig för att hindra det här problemet?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Men tänk på att luften som kommer ur röret på burken har väldigt litet tvärsnitt så trycket just där kan vara större.
Att testa vindstyrkan i slutet på tunneln säger inte mycket om utgångshålen är olika stora. Flöde per mm2 utgångshål är viktigare. Den med högst flöde per mm2 utgångshål kommer att orka blåsa bort saker med högre densitet eller som sitter fast hårdare än det med lägre.

Vi bränner 2 burkar om dagen på jobbet när vi blåser kontakterna på radiotesterna så för oss skulle det vara fantastiskt om den här fungerar lika bra.

Dom här är helt enkelt inte lika bra som dom på burk.
Din första fråga Det du nämner först beskriver varför.
Det dåliga punkttrycket och hela ESD-grejen är de största minusen.
Till tangentbord funkar dessa rätt bra med borsthuvudet, dock.
Och till grillen, men till det rekommenderar jag istället en klassisk blåsbälg! Bra mycket snyggare och tystare.

lässvårigheter
Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

Använder ultraljudstvätt för kylare och kylflänsar.

För damm så använder jag en kompressor eller Nilfisk grovdammsugaren, fungerar hur bra som helst. Inte de smidigaste maskinerna men jag blåser inte rent från damm inne i huset utan det görs alltid utomhus.

För att minimera damm så har jag en luftrenare från JYA på 'kontoret'

stavning
Permalänk

IT Dusters CompuCleaner Xpert - 550W är den absolut bästa datorblåsaren jag haft.

Använder även för att göra rent bakom elementen och för att blåsa ut damm från skrymslen dit dammsugaren inte når.

Den kommer ibland på rea på inets megaklicks, köp den då och spara typ 40%.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS ROG STRIX X670E-F • ASUS RTX 4090 TUF OC • Corsair 32GB 6000MHz CL30 • NH-D15 Chromax • 2x Samsung 990 PRO 1 TB • Be Quiet! Dark Power 13 1000W • Fractal Design North TG Black • Samsung 49" + G7 32" / 2x Ergotron • Herman Miller Aeron Graphite

https://valid.x86.fr/ypglqj

Permalänk
Medlem

Rätta mig gärna om jag har fel, men råder det inte delade meningar om att använda högt lufttryck till att blåsa ren datorer? Statisk uppladdning är ett exempel, snabbt roterade fläktar som verkar som en dynamo ett annat ex. Det senare ställer jag mig tveksam till, även om det säkert går få elektriskt spänning på så vis.

Personligen har jag både pustat, blåst och använt burk, eller t o m dammsugare, utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Har något liknande men annan modell/märke och är grymt nöjd med den! Bra tryck och batteriet räcker hyfsat länge

ja det finns väl typ 3-5 olika modeller som säljs under 200 olika märken på amazon och ali/temu/etc... så lite svårt område att recensera känner jag x'D

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag skulle väl snarare säga att det är damm å skit som är i luften och som gnids mot dammsugarröret i plast som bygger upp en potential och som då kan ge urladdning från röret när man dammsuger.
Dammsugarröret är vanligen av plast vilket är en isolator. Isolatorer som dessa är bra på att bygga upp potential.

Det är egentligen samma sak som man gjorde i fysiken i skolan när man gned en ebonitstav mot en djurpäls och laddade på så vis upp staven med många tusen volt som man sedan kunde ladda ur, få trådar att sväva, flytta balloger eller böja vattenstrålar med ;).

För dammsugare gnids dammet istället mot dammsugarröret under drift. Allt damm dras in lägs röret.
Och ja, för de som istället blåser ut luft... ja de suger ju in luften omkring - som ofta är fylld av damm om man blåser rent datorn. Problemet bör vara mindre här tror jag- men kanske inte försumbart?

Luft på burk är däremot inte fylld av damm i drivmedlet. Så den faktorn tas bort helt.
Jag skulle gissa på att en kompressor med tank inte har samma dammproblematik heller riktigt. Men jag vet inte.

Jag vet inte hur denna är byggd. Det går att minska problemen med dammfilter i maskinen så att utblås är mer rent. Fast det drar rimligen ner blåsstyrkan också vilket är mindre önskvärt.
Det går också att ha ledande material i munstycket (metallställning i röret exempelvis) - och att denna är kopplad till jord. I jordade uttag bör det rimligen minska risken avsevärt.
Kanske räcker att isolatorn har ledande material i sig för att hindra det här problemet?

@Söderbäck

Denna sak som blåser är som en dammsugare fast i omvänd ordning så den skapar lika mycket esd som en dammsugare.

Den blåser partiklar i plast detaljer som skapar esd precis som en dammsugare som suger in partiklar som skapar esd i plast detaljer.

Jag jobbar med elektronik och esd skydd är prio 1.

Så använd inte en grej som skapar sug/blåst med en motor som tar luften från ett rum.

Tryckluft på burk är inte tryckluft utan trycket skapas av en gas som kokar vid låg temp och skapar tryck som är rent utan partiklar och esd.

På vissa sidor där dessa säljs så brukar det stå att man inte ska rengöra elektronik pga esd risken.

Permalänk
Medlem

Jag kör en sån här och blåser datorer med. Behöver rejält tryck i pipan och den här gör jobbet och lite till

Visa signatur
Permalänk

Saknar ett överklockningstest på denna 😉

Permalänk
Medlem

Det är bättre om man tar en dammsugare och kopplar på ett rör där dammsugaren blåser ut luften för då har dammsugarens hepa filter fångat upp mycket partiklar och man får renare luft med mindre esd att blåsa med.

Denna blås makapär är precis som en dammsugare, suger in luft och blåser ut där esd skapas.

Läskigt att folk använder dessa och borde veta bättre på ett forum som detta.

Permalänk
Medlem

Om man ändå ska lägga lite pengar tänker jag att jag hellre köper något i stil med:
https://www.icd.se/produkt/elektronisk-tryckluft-esd-500-clea...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiczor:

Om man ändå ska lägga lite pengar tänker jag att jag hellre köper något i stil med:
https://www.icd.se/produkt/elektronisk-tryckluft-esd-500-clea...

@Wiczor

Den är nog riktigt bra när den är esd säkrad ochså.
Priset spar man in på elektroniken man inte förstör.

Permalänk
Medlem

Överdrivet dyrt. Köpte en med eldrift Xpower från början för ca 580:-. Tröttnade på med kabel och köpte en med batteri drift nåt okänd märke CLEVAST för ca 400:- Funkar prima och använder endast den nu.

https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B0C5ZQRG27/ref=ppx_od_d...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Överdrivet dyrt. Köpte en med eldrift Xpower från början för ca 580:-. Tröttnade ppå med kabel och köpte en med batteri drift Köpte senare nåt okänd Kina märke för ca 300:- Funkar prima och använder endast den nu.

@XPerion

Då kan du lika gärna använda dammsugare då det är lika riskabelt om du inte har en med esd skydd inbyggt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pantburk:

@Söderbäck

Denna sak som blåser är som en dammsugare fast i omvänd ordning så den skapar lika mycket esd som en dammsugare.

Den blåser partiklar i plast detaljer som skapar esd precis som en dammsugare som suger in partiklar som skapar esd i plast detaljer.

Jag jobbar med elektronik och esd skydd är prio 1.

Så använd inte en grej som skapar sug/blåst med en motor som tar luften från ett rum.

Tryckluft på burk är inte tryckluft utan trycket skapas av en gas som kokar vid låg temp och skapar tryck som är rent utan partiklar och esd.

På vissa sidor där dessa säljs så brukar det stå att man inte ska rengöra elektronik pga esd risken.

Aaa. Det var väl det jag ville få sagt också. Att problematiken för de här blåsarna delas med dammsugarna. De drar igenom damm/smuts/partiklar åt ena eller andra hållet. Problemet uppstår oavsett riktning dammet färdas ;).
Och att "luft på burk" inte har det här problemet för de innehåller inget damm/skit.
Jag har nog uttryckt mig lite otydlig kanske bara. My bad i så fall.

Men med tillägget då att det verkar finnas en del elektriska blowers som påstås vara ESDsäkrade. Och det borde väl gå att få till rätt väl om man inte har en isolator som kan bygga upp laddning utan leder bort det här konstant.
Men jag vet inte vilka produkter här som levererar riktigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Aaa. Det var väl det jag ville få sagt också. Att problematiken för de här blåsarna delas med dammsugarna. De drar igenom damm/smuts/partiklar åt ena eller andra hållet. Problemet uppstår oavsett riktning dammet färdas ;).
Och att "luft på burk" inte har det här problemet för de innehåller inget damm/skit.
Jag har nog uttryckt mig lite otydlig kanske bara. My bad i så fall.

Men med tillägget då att det verkar finnas en del elektriska blowers som påstås vara ESDsäkrade. Och det borde väl gå att få till rätt väl om man inte har en isolator som kan bygga upp laddning utan leder bort det här konstant.
Men jag vet inte vilka produkter här som levererar riktigt.

@Söderbäck

Japp och sen med dessa blowers så blåser du ut dammet i rummet som i sin tur denna blower suger in och mer esd skapas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@XPerion

Då kan du lika gärna använda dammsugare då det är lika riskabelt om du inte har en med esd skydd inbyggt.

ESD skydd är överdrivet. Har använt dammsugare många gånger innan och inga av dator komponenter har gått sönder. Sen använder jag inte det endast till att blåsa bort damm inne i datorn.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

Använt såna här elektriska dammblåsare till datorn i flera år utan problem.