Microsoft rullar ut Startmenyreklam till alla

Permalänk
Snusfri

Blir nog till att byta till Windows Server 2022 snart känns det som.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Bra. Ju sämre rykte Windows 11 får desto bättre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Var köper man en Windows 11 Enteprise licens för att slippa detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

Själv stört mig på det tidigare men de har lagt till den inställningen i W11:

  • Gå in på inställningar för Aktivitetsfältet

  • Beteenden för aktivitetsfältet (längst ned)

  • Kombinera knappar i Aktivitetsfältet och dölj etiketter:

Välj aldrig eller när Aktivitetsfältet är fullt beroende på vad föreslår.

Wow, har kollat där tidigare men då fanns inte möjligheten. Det måste ha kommit med 23H2?
Nu jäklar ökar produktiviteten med 100%

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Så detta var den egentliga anledningen till att blockera alternativa startmenyer. Förvisso är väl de personer som byter startmeny samma som går in i inställningarna och stänger av reklamen.

Jag kör power toys på jobbdatorn där jag måste köra Windows, deras ”powertoys run” har helt eliminerat mitt behov av startmenyn.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Var köper man en Windows 11 Enteprise licens för att slippa detta?

Enklast är att skaffa "Microsoft 365 E3 EES (exkl. Teams)" subscription, där ingår Windows 11 Enterprise E3, detta kostar 526.75kr/mån inkl moms (421.40kr/mån exkl moms).

Det är en upgrade ovanpå Windows 11 Pro, så om du har tex Windows 11 Home sedan tidigare måste du först uppgradera till Pro innan du kan skaffa Enterprise subscription.

Permalänk
Skrivet av huxflux:

Wow, har kollat där tidigare men då fanns inte möjligheten. Det måste ha kommit med 23H2?
Nu jäklar ökar produktiviteten med 100%

Rätt säker på att funktionen existerat för mig sedan typ tech preview på win 10 cirkus 2015 och aldrig försvunnit.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag får då och då för mig att uppgradera till Win 11 från Win 10, men så ser jag sånt här och skjuter fram det. Inte konstigt att Windows 10 fortfarande har en mycket större marknadsandel än Win 11, flera år efter att 11:an släpptes.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Segt. Men så länge man kan stänga av det så
Pixel 8 pro visar reklam med har jag läst

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk

"Till alla" !

Dom flesta använder Windows 10

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Skrivet av aMp:

Jag får då och då för mig att uppgradera till Win 11 från Win 10, men så ser jag sånt här och skjuter fram det. Inte konstigt att Windows 10 fortfarande har en mycket större marknadsandel än Win 11, flera år efter att 11:an släpptes.

Jag håller med och det finns otroligt fulare grejer än så att oroas över med W11.
jag retar mig på.

* Hur Microsoft bestämt hur jag ska använda min dator som jag äger.
* Hur Microsoft ska spionera i detalj vad jag gör på min dator.

Allt jag gör är att kolla hur jag kan gå över till Linux så smidigt som möjligt och har redan två datorer med Linux redan. En Rasbery PI 5 med Ubuntu. En gammal laptop med Linux mint som får slaska Facebook och andra sociala medier och den är bara till för det enbart.

Ska bygga ny dator nu och tänkte först köra W11 men nä efter allt man läst senaste tiden med reklamgrejer och ren dynga så kollar jag noga att Linux fungerar väl på min nya dator.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av DG77:

Det finns redan, den heter Enterprice Edition.

LTSC är ännu bättre

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe1991:

Enklast är att skaffa "Microsoft 365 E3 EES (exkl. Teams)" subscription, där ingår Windows 11 Enterprise E3, detta kostar 526.75kr/mån inkl moms (421.40kr/mån exkl moms).

Det är en upgrade ovanpå Windows 11 Pro, så om du har tex Windows 11 Home sedan tidigare måste du först uppgradera till Pro innan du kan skaffa Enterprise subscription.

Behöver man inte längre en Corporate License-server för Ent? Eller tar MS den rollen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bryr mig inte speciellt mycket, har haft tips och rekommendationer avstängda sen dag 1 så kommer inte börja klaga förens det kommer reklam som inte går att stänga av. Den inställningen är bara en del att stänga av vid en installationsritual.

Man vet ju iaf varför man inte få ta bort hela rekommendationer sektionen i startmenyn, är dock inte tillräckligt för att få tillbaka till Windows 10 skräpet.

EDIT: Ska väl inte kalla det vanlig reklam heller, är ju typ bara rekommendationer på program, inte så man får ellos reklam för du kan köpa 3 par kalsonger och betala för 2.

Permalänk
Medlem

LÖSNING

Installera https://github.com/valinet/ExplorerPatcher och ta bort rekommendationer.

Har ni installerat Win11 men ändå vill ha utseendet enligt Win10? Enkelt, installera ovan bara.

edit 1: skärmdump https://imgur.com/bt7wpLD

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Fast först körde man Win7 uppgraderade till Win10 och sedan till Win11.
Och det har inte kostat något att uppgradera till nyare OS.
Så lite intäkter måste väl ändå MS kunna få 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Lämpligt nog installerade jag tiny11 igår efter att ha läst om det på sweclockers.
Riktigt trevlig upplevelse måste jag säga, märkbart snabbare system och väldigt mycket mer cleant.

Själv körde jag in AtlasOS... jag tror faktiskt AtlasOS tar bort/tweakar fler saker än tiny11 gör.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Rätt säker på att funktionen existerat för mig sedan typ tech preview på win 10 cirkus 2015 och aldrig försvunnit.

Rätt säker på att den inte funnits till Windows 11 då jag varit och pillat med inställningarna över tid. Men vad vet vi utan någon googling.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk

Startar endast min Pc med Win10 när jag ska spela.
Sen stänger jag av den.

Föredrar Mac Os alla dagar i veckan, och då har jag ändå en Android mobil🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Bör väl dock isf vara opt-in o inte opt-out.

"Visa rekommendationer för tips, genvägar, nya appar med mera" var satt på "Av" när jag installerade uppdateringen tidigare i dag. Virtuellt såklart. Kan inte stå ut med att använda Windows som mitt huvudsystem.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Nej, tack. Den skiten kan ni behålla.
Reklam i mjukvara du betalt för? HELT orimligt.

Fine om det är reklam i en gratisversion av windows, då skulle man kunna stå ut med det.

Verkar som att en del har memoryholeat att win11 var gratis för de flesta som hade win10?

Permalänk
Medlem

Om ni gör som i videon ovan, blir ni värken spårad, bevakad eller få reklam.
Kräver 20+ minuter av ditt liv, men nog rätt så värd det.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Var köper man en Windows 11 Enteprise licens för att slippa detta?

Man lär sig linux istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

LÖSNING

Installera https://github.com/valinet/ExplorerPatcher och ta bort rekommendationer.

Har ni installerat Win11 men ändå vill ha utseendet enligt Win10? Enkelt, installera ovan bara.

edit 1: skärmdump https://imgur.com/bt7wpLD

Eller bara stänga av i inställningarna i Windows, behövs inget extra program för det, som det står i nyheten också

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Man lär sig linux istället

Synd bara att linux inte funkar med många program och spel.

Permalänk
Medlem

Snart dags att uppgradera tillbaka till Windows 7

Permalänk
Medlem

"Reklamen aktiveras automatiskt..."

Det låter så perfekt beskrivande om reklam överlag. Det behöver man aldrig oroa sig för: Att sluta bli utsatt för reklam. Haha

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Synd bara att linux inte funkar med många program och spel.

Program är inget större problem längre.
Spel, ja, mycket funkar faktiskt (AMD GPU är att föredra) men en del Multiplayer spel är bara att glömma pga. deras anticheat.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Eller bara stänga av i inställningarna i Windows, behövs inget extra program för det, som det står i nyheten också

Absolut men jag ville gärna ha unlimited med appar i min startmeny samt andra windows 10 liknande saker såsom ungroupa klustret nere i högra hörnet. Men om man bara vill ta bort rekommendationerna så går det självklart bra att bara ta bort i inställningarna också

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Program är inget större problem längre.
Spel, ja, mycket funkar faktiskt (AMD GPU är att föredra) men en del Multiplayer spel är bara att glömma pga. deras anticheat.

Fungerar Adobe Suite än? Alternativet som alla tjatar om till Photoshop är ju ljusår bakom sett till funktioner.
Jag spelar mycket online så Linux går ju bort där.